ایسنا نوشت: رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در شبانه روز گذشته سرعت وزش باد در زابل به 112 کیلومتر بر ساعت رسید و گردوخاک حاصل کیفیت هوای این شهر را تا 16.5 برابر حد مجاز کاهش داد.

محمود دیانتی  گفت: در شبانه روز گذشته سرعت وزش بادهای 120 روزه در زابل به 112 کیلومتر بر ساعت رسید و گرد و خاک حاصل غلظت ذرات معلق در هوای این شهر را به 2486 میکروگرم بر مترمکعب معادل 16.5 برابر حد مجاز رساند.

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: حدود 30 روز متوالی است که وزش بادهای 120 روزه در شمال استان سبب کاهش دید افقی می شود به طوریکه کمینه دید طی این مدت در زابل به 700 متر و در زهک به کمتر از 50 متر رسیده و بیشینه سرعت وزش باد نیز بین 72 تا 112 کیلومتر بر ساعت شده است.

وی با بیان اینکه باد و گرد و خاک علاوه بر زابل، کیفیت هوا در چهار شهرستان شمالی زهک، هیرمند، هامون و نیمروز را نیز به شدت کاهش داده است، گفت: وزش طوفان گرد و خاک روز گذشته در زهک دید را به 200 متر کاهش داد.

طوفان ریزگرد

دیانتی اضافه کرد: سرعت باد در شهرستان هیرمند نیز در 24 ساعت گذشته به مرز 100 کیلومتر بر ساعت رسید و گردوغبار ناشی از خیزش گرد و خاک از چشمه‌های تولید گرد و غبار کیفیت هوای این شهر را از حالت عادی خارج کرد.

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بادهای 120 روزه و گرد و غبار برخاسته از چشمه های تولید گردوغبار علاوه بر پنج شهرستان شمال استان، شهرهای واقع در امتداد نوار شرق تا جنوب شرق کشور و ولایات همجوار دو کشوار افغانستان و پاکستان را نیز تحت تأثیر قرار داده است، ادامه داد: در دو روز گذشته اکثر این نواحی همراه با یکی از پدیده‌های خاکدار نظیر باد و گرد و خاک و انواع گردوغبار بوده‌اند.

وی با بیان اینکه دیروز دید افقی در شهرهای سراوان، زهک، خاش، نصرت آباد، مهرستان و زابل بین 2 تا 3 کیلومتر رسیده است، افزود: این در حالی است که علاوه بر این شهرها، از شهرهای پنجگور و نوکندی در پاکستان نیز پدیده گردوغبار و کاهش دید تا 2 کیلومتر گزارش شده است .

دیانتی خاطرنشان کرد: تصاویر دریافتی از ماهواره های هواشناسی نیز نشان می دهد که گردوغبار به بخش های غربی افغانستان و بخش قابل توجهی از پاکستان نفوذ پیدا کرده است .

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: الگوهای پیش یابی نشان می دهد که فردا سرعت وزش باد در نواحی شمال استان کاهش می یابد اما مجدد از روز شنبه هفته آینده بر شدت وزش این بادها افزوده می شود .

وی در ادامه به دامنه فعالیت زمانی بادهای 120 روزه در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: بادهای 120 روزه همه ساله از نیمه اردیبهشت آغاز و تا اوایل مهرماه ادامه می یابد. در این مدت به سبب شدت وزش باد، گاهی غلظت ذرات معلق در هوا به بیش از 50 تا 100 برابر حد مجاز می رسد. برای نمونه امسال غلظت این ذرات تا 38 برابر حد مجاز نیز افزایش یافته است .

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: اداره کل هواشناسی استان به واسطه وزش بادهای 120 از ابتدای امسال تا کنون چندین اخطاریه و اطلاعیه جوی صادره کرده که آخرین اخطاریه 14 مرداد با توجه به تشدید سرعت وزش بادهای 120 روزه صادر شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 795615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =