اگر «رئیسی» رییس‌جمهور بود وضع اقتصاد بدتر می‌شد

لطفعلی بخشی، اقتصاددان در این خصوص که شرایط کنونی اقتصاد، مختص دولت فعلی است و یا این‌که ممکن بود شامل دولت رقیب هم شود؟ ‌می‌گوید: «فکر می‌کنم دولت رقیب بر سر کار بود،‌ وضع از اکنون بدتر بود.»

مهرنوش حیدری: بالا رفتن لحظه‌ای قیمت سکه و ارز سبب شده تا بسیاری از فعالان اقتصادی از فعالیت دست نگه دارند، زیرا نمی‌توانند برنامه‌ریزی مناسبی برای آینده بازار تولید و حتی فروش داشته باشند. شاید حتی این بلاتکلیفی در میان بسیاری از اقشار جامعه اعم از تولید‌کننده،‌ وارد‌کننده، صادرکننده و مصرف‌کننده وجود دارد و تنها با اعمال سیاست‌های اقتصادی مناسب می‌توان ثبات و اطمینان خاطر را به بازار بازگرداند. با این وجود، همه این روزها به نتیجه بسته جدید ارزی دولت چشم دوخته‌اند.

یک اقتصاددان درباره تاثیر بسته ارزی جدید دولت در بازار به خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید:‌ «تا چند روز این بسته موثر بود و حتی ۲، ۳ روز توانست التهاب بازار را کاهش دهد، اما پس از آن همان روند نامتناسب دوباره شروع شد.»

لطفعلی بخشی می‌افزاید: «با توجه به این وضعیت، به نظر می‌رسد باید کارهای اساسی‌تری انجام شود، زیرا اکنون وضعیت بازار بسیار پیچیده شده است و با روش‌های در پیش گرفته شده، متاسفانه شاهد همکاری با دولت نبوده‌ایم. همچنین بحث‌هایی مانند رانت و... وجود دارد و همچنان قیمت دستوری شرایطی را به‌وجود آورده تا اوضاع پیچیده شود که نشان‌دهنده نابسامانی‌ در کل سیستم تخصیص ارز و در مرحله بعد، فروش آن است.»

وی عنوان می‌کند:‌ «نمی‌شود فقط به بازار ثانویه نگاه کرد، بلکه باید به کل سیستم ارزی کشور نگریست و راه‌حلی برای آن در نظر گرفت.»

این اقتصاددان بیان می‌کند: «بازار ثانویه و نظیر آن، زیرمجموعه‌ای از آن سیستم هستند، اما اکنون کل سیستم تخصیص ارز دچار گرفتاری و نابسامانی است و طبیعتا در زیرمجموعه بازار ثانویه نیز این گرفتاری وجود دارد؛ به اضافه این‌که کسانی اسکناس نیاز دارند حتی در حد بسیار کم. این مورد نیز شفاف نیست که در مجموع همه این موارد را باید با هم در نظر گرفت و سنجید.»

لطفعلی بخشی

رفتارشناسی عکس‌العمل ارزی مردم ایران و ترکیه
بخشی درباره مقایسه فراخوان مسوولان ایران و ترکیه برای فروش طلا و ارز در بازار با هدف تقویت ارزش پول ملی تاکید می‌کند:‌ «حقیقت این‌جاست که اگر مردم ترکیه عکس‌العمل نشان می‌دهند، در واقع به عملکرد دولت واکنش نشان داده‌اند و اگر مردم ایران عکس‌العمل نامناسب در قبال چنین پیشنهادی نشان می‌دهند، به کلیت عملکرد دولت بازمی‌گردد،. وقتی مردم به هر اداره دولتی مراجعه می‌کنند، فساد را می‌بینند و شاهد نابسامانی هستند و بلاتکلیفی را می‌بینند. در چنین وضعیتی کمک به دولت اوضاع را بدتر می‌کند.»

وی توضیح می‌دهد: «به عبارت دیگر، سرمایه اجتماعی ما به شدت آسیب دیده و به این دلیل وقتی نوبخت پیشنهاد می‌کند مردم پول و ارز خود را به بانک و... بدهند، باعث خنده و شوخی می‌شود. در مقابل دولتمردان باید نگاه کنند چه کاری در حق مردم کرده‌اند و چه توقعی از مردم دارند. به هرحال این شرایط به سیاست‌ها و عملکرد دولت بازمی‌گردد و سبب می‌شود تا مردم آن را قضاوت کنند. مردم قضاوت خوبی از دولت و عملکردش ندارند و به همین دلیل آن‌جایی که باید، با دولت همراهی و همکاری نمی‌کنند.»

دولت رقیب بود، اوضاع اقتصاد بدتر بود
این اقتصاددان در پاسخ به این پرسش که آیا این شرایط اقتصاد، مختص دولت فعلی است و یا ممکن بود شامل دولت رقیب هم شود؟ ‌بیان می‌کند: «فکر می‌کنم دولت رقیب بر سر کار بود،‌ وضع از اکنون بدتر بود.»

بخشی در مورد احتمال خروج سرمایه‌های خرد از کشور می‌گوید: «‌این وضعیت عکس‌العمل طبیعی است. ‌وقتی احساس می‌کنید قدرت خرید پول و سرمایه شما در حال از دست رفتن است، به فکر این می‌افتید تا کاری کنید و اجازه ندهید ارزش پولتان از بین رود. ‌این در واقع عکس‌العمل بخشی از مردم است و عده‌ای تلاش می‌کنند خود را از این گرداب نجات دهند.»

223225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =