ایسنا نوشت: محققان دانشگاه "زوریخ" هورمونی را کشف کرده‌اند که می‌تواند امکان کشاورزی در فضا را در شرایط جاذبه صفر و مواد مغذی ضعیف فراهم سازد.

امروزه شرکت‌های بزرگ فضایی به دنبال این هستند که امکان زندگی انسان روی ماه و مریخ را فراهم سازند. ناسا، اسپیس‌ایکس و بلو اوریجین به دنبال دستیابی این مهم هستند. یکی از بزرگترین چالش‌ها و مشکلات در مورد بایدها و نبایدهای زندگی انسان روی مریخ و ماه مشکلات بقا است.

به عنوان مثال، مشکل اصلی زندگی روی مریخ وجود غذا، هوا و آب کافی روی این سیاره است. کره مریخ به طور میانگین ۱۴۰ میلیون مایل از "زمین" فاصله دارد. مقامات ناسا پیش از این اعلام کرده بودند که برای تهیه غذای مورد نیاز خدمه مریخ ۱۰ تن غذا لازم است. یکی از راه‌های رفع این مشکل، رساندن غذا به مریخ از سالیان قبل از آغاز ماموریت است که این کار بسیار هزینه‌بردار است و برای انجام آن باید میزان زیادی کود کشاورزی به ماه یا مریخ رسانده شود.

یکی از جالب‌ترین راه‌ها برای رفع مشکلات مربوط به غذا در فضا، کشاورزی است. در این راستا دانشمندان چگونگی امکان رشد گیاه در فضا و شرایطی را که جاذبه صفر است، بررسی کردند. حال محققان دانشگاه "زوریخ" دریافته‌اند که با استفاده از یک هورمون می‌توان در فضا به پرورش گیاه پرداخت. یک تیم از زیست‌شناسان دانشگاه زوریخ موفق به کشف یک هورمون "استریگولاکتون"(strigolactone) شدند که می‌تواند کشاورزی در فضا را ممکن سازد. رشد و نمو گیاهان به طور عمده توسط هورمون‌های گیاهی کنترل می‌شود و تولید این هورمون‌ها هم توسط خود گیاهان انجام می‌گیرد.

استریگوﻻکتون‌ها، در همزیستی گیاهان با قارچ‌های همزیست اهمیت زیادی دارند. در این ارتباط متقابل، قارچ‌ها مواد معدنی را از خاک به گیاه منتقل کرده و در عوض گیاه نیز فرآورده‌های نهایی فتوسنتز(قندها) را در اختیار قارچ‌ها قرار می‌دهد حتی اگر شرایط محیطی مانند ماه دشوار باشد. این هورمون در اصل هم‌زیستی گیاه و قارچ را افزایش می‌دهد.

این دانشمندان فرآیند " مایکوریزا" را مورد بررسی قرار دادند. مایکوریزا به معنی هم‌زیستی سازنده بین یک قارچ و ریشه‌های یک گیاه است.نخینه‌های قارچی آب، نیتروژن، فسفات و عناصر کمیاب دیگری را به گیاه می‌رسانند. نخینه رشته‌ای لوله‌ای‌ شکل است که واحد ساختمانی همه قارچ‌ها به‌جز مخمرها و آکتینو باکتری‌ها است. گیاه نیز برای قارچ قند بیشتری فراهم می‌سازد.

این محققان از گل اطلسی برای کشف پتانسیل گیاه برای رشد در شرایط سخت استفاده کردند. زیرا شرایط رشد این گیاه مانند سبزیجاتی مانند سیب‌زمینی، گوجه فرنگی و بادمجان است. این روش می‌تواند راهی برای زنده ماندن گیاه در شرایطی سخت همچون وجود کم خاک را فراهم سازد.

گفتنی است سالها است که فضانوردان "ایستگاه فضایی بین‌المللی" در فضا به کشت گیاهان ساده می‌پردازند.