وزارت صنعت، معدن و تجارت در انتظار چهارمین وزیر

وزارت صنعت، معدن و تجارت آماده ورود چهارمین وزیر خود در عمر هفت ساله اش می‌شود. رضا رحمانی از سوی رییس‌جمهور برای تصدی این پست معرفی شده و شمارش معکوس در این وزارتخانه آغاز شده است.

 به گزارش خبرآنلاین، وزارت صنعت، معدن و تجارت که از دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی، در دولت دهم تشکیل شد، افت و خیز فراوانی را در چهار دهه اخیر پشت سر گذاشته است .

وزارت صنعت، معدن و تجارت

 صنایع یا صنایع و معادن
در بدو تشکیل دولت موقت در ایران، پس از پیروزی انقلاب وزارتخانه ای به نام صنایع و معادن وجود داشت .در  میانه راه ، در دولت سوم بود که وزارتخانه ای به نام معادن و فلزات تشکیل و مسئولیت معادن و فلزات از این وزارتخانه منفک شد.  تصدی این وزارتخانه در دولت موقت  بر عهده محمود احمدزاده بود . ، پس از آن محمدرضا نعمت زاده بر این مسند نشست که در دولت های گوناگونی عهده دار این سمت بود . سید مصطفی هاشمی طبا در دولت اول و دوم جمهوری اسلامی عهده دار این مسئولیت بود و پس از آن غلامرضا شافعی برای تصدی این پست معرفی شد . نعمت زاده دو دوره پیاپی دیگر سکان صنعت ایران را در دست داشت تا اینکه در دولت اصلاحات جای خود را به شافعی سپرد . مسئولیت این وزارتخانه پس از ادغام با وزارت معادن و فلزات به اسحاق جهانگیری سپرده شد .

پس از جهانگیری اما علیرضا طهماسبی و علی اکبر محرابیان در اتاق وزارت این وزارتخانه جای گرفتند و با ادغام آن در دولت دهم دور تازه ای در حیات این وزارتخانه آغاز شد .

این وزارتخانه در عمر خود یک بار از وزارت معادن و فلزات منفکر و در آن ادغام شده است و باری دیگر از دل آن وزارت صنایع سنگین بیرون امده و دوباره ادغام صورت گرفته است .

حسین نیلی، آیت اللهی ، محلوجی و البته جهانگیری کسانی هستند که ردای وزارت معادن و فلزات را بر تن کردند .  در عین حال در وزارت صنایع سنگین نیز بهزاد نبوی، و هادی نژاد حسینیان مسئولیت وزارت را عهده دار بودند.

وزارتی به نام بازرگانی
وزارت بازرگانی وزارتی دیرپاست. پس از انقلاب در دولت موقت رضا صدر عهده‌دار این مسئولیت بود و سپس حسین کاظم‌پوراردبیلی این مسئولیت را بر عهده گرفت. حبیب‌الله عسگراولادی، حسن عابدی‌جعفری  وهاجی و  یحیی آل‌اسحاق تا پایان دولت سازندگی در این سمت حضور داشتند. اما هشت سال دوره اصلاحات با حضور شریعتمداری در وزارت بازرگانی سپری شد و پس از وی در دولت دهم میرکاظمی این مسئولیت را بر عهده گرفت. در دولت دهم پیش از ادغام وزارت بازرگانی و صنایع و معادن مهدی غضنفری در وزارت بازرگانی حضور داشت که سپس به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت رأی اعتماد گرفت

 وزارت صنعت، معدن و تجارت
از سال 1390 تا کنون اما عضنفری، نعمت زاده و شریعتمداری در این وزارتخانه حضور یافتند . حالا اما با استعفای شریعتمداری رضا رحمانی از سوی رییس جمهور برای تصدی این وزارتخانه پررفت و آمد در چهل سال اخیر معرفی شده است .

در صورت رای مثبت نمایندگان وی چهارمین وزیر صنعت، معدن و تجارت خواهد بود، وزارتخانه ای که پیشنهاد تفکیک دوباره آن البته از سوی دولت به مجلس ارائه شده است. 

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =