ایسنا به نقل از تک‌تایمز نوشت: از سال‌های پیش تاکنون، دانشمندان به مطالعه "پروتون‌ها" پرداخته‌اند تا بتوانند عملکرد آن را بیابند تا اینکه توانستند فشار درونی این ذره بنیادی را اندازه‌گیری کنند.

محققان برای اولین بار توانستند فشار درونی پروتون را محاسبه کنند. در این مطالعه دریافتند که فشاری که در مرکز یک پروتون قرار دارد، تقریبا تریلیون‌ها برابر قدرت فشار اتمسفر زمین است.

این میزان تقریبا 10 برابر فشار درونی یک ستاره ‌نوترونی است. ستاره‌های نوترونی کوچک ترین و متراکم ‌ترین ستارگانی هستند که تاکنون شناخته شده‌ و ستارگان مرده‌ای هستند که می‌توانند میلیاردها سال دوام داشته باشند.

ولکر برکرت، از محققان این پژوهش گفت: این فشار واقعا بالاترین میزان فشاری است که تاکنون مشاهده شده است. وی افزود، این میزان فشار که رکوردهای قبلی را شکسته است، از مرکز پروتون خارج می‌شود. این درحالی است که یک فشار دیگر نیز از پیرامون پروتون و در جهت مخالف نیز وجود دارد.

وی ادامه داد، ستاره‌های نوترونی، جزو متراکم‌ترین چیزهایی است که در جهان هستی شناخته شده. بنابراین این یافته جدید می‌تواند رکوردی جدید را در مورد فشارهای موجود در زمین، به ثبت برساند.

محققان این پژوهش، از روش‌های مختلفی استفاده کردند که در نهایت توانستند با مشتعل کردن الکترون‌های اتم هیدروژن که حاوی تعداد زیادی پروتون است، فعل و انفعالات داخل پروتون را اندازه گیری کنند.

نتایج این مطالعه در مجله "Nature " منتشر شد.