معاون اقتصادی رییس‌جمهور گفت: در دو هفته آینده تصمیمات جدیدی در یک سیستم شفاف و در جهت تصمیمات سه ماه قبل ارزی دولت گرفته می‌شود. کسانی که مصارف معقول ارزی دارند، نباید نگران تصمیمات جدید باشند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد نهاوندیان در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: مردم نگران هستند که مساله نوسان قیمت‌ها در آینده چه می‌شود و وظیفه دولت این است که افق آینده را برای آنها مشخص کند.

وی گفت: نگرانی‌هایی درباره تقاضا وجود دارد و نوسانات قیمت پیش از این‌که واقعی باشد، از احساس ذهنی ایجاد تورم شکل گرفته است.

نهاوندیان افزود: رفتار عامه مردم را باید از برخی سوداگران و اختلالگران بازار جدا کرد و دولت تلاش می‌کند برای مردم اطمینان و آرامش خاطر ایجاد کند.

وی با بیان اینکه در تامین کالاهای اساسی و حیاتی تولید هیچ نگرانی وجود ندارد، تصریح کرد: درآمد نفتی به طور کامل ارز مورد نیاز کالاهای اساسی و حیاتی کشور را تامین می‌کند.

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: تولیدکشور ­بدون نفت­ در دو ماهه ابتدای امسال ۴.۶ درصد افزایش یافته، البته واردات نیز افزایش داشته است. صادرات نیز در دو ماهه نخست سال ۹۷ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

جلوی نرخ‌های موهوم را می‌گیریم

نهاوندیان گفت: دولت اجازه نمی دهد اشخاصی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت کنند و کالاهای تولید شده یا وارداتی را با نرخ‌های موهوم به مصرف کننده بفروشند. نباید اجازه داد سرمایه سرگردانی که در گذشته بخشی از آن صرف قاچاق می‌شده است، اکنون با خریداری پراید یا سکه، بازار را دچار نوسان کند.

وی با تایید کمپینی که یکی از ورزشکاران سرشناس درباره تحریم کالاهایی که گران شده راه‌اندازی کرده است، افزود: سطح آگاهی جامعه به جایی رسیده است که اگر کالایی بی‌دلیل گران شده باشد، مردم آن را نخرند.

برخورد با اخلالگران اقتصادی

معاون اقتصادی رییس‌جمهور در ادامه گفت: مهمتر از برخورد با اخلالگران اقتصادی، آگاه ساختن مردم و فرهنگ‌سازی در جامعه است.

نهاوندیان با بیان اینکه توهم گرانی موجب گرانی می‌شود، افزود: دولت باید با اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی وظیفه خود را برای جلوگیری از ایجاد توهم گرانی در جامعه انجام دهد.

وی درباره برخورد با اخلالگران اقتصادی نیز گفت: دستگاه‌های مسئول اختیار لازم را در این زمینه دارند.

نهاوندیان افزود: اگر اعتقاد داریم کالایی بی‌دلیل گران است، نباید آن را خریداری کنیم و بازارهای مالی و پولی کشور نیز باید سرمایه‌های مردم را برای افزایش ثروت هدایت و از کنار آن تولید را نیز افزایش دهند.

وی با بیان اینکه کسی که نگران ارزش سرمایه‌اش است، نباید به سمت بازارهای پر ریسک مانند موسسات اعتباری غیرمجاز برود، تصریح کرد: در چند روز اخیر بر اساس آمار معادل سه سال رجوع به بازار بورس داشته‌ایم؛ البته متقاضیان سهام باید بدانند سهام چه شرکت‌هایی را خریداری کنند.

تامین ارز مورد نیاز کشور

معاون رییس‌جمهور متذکر شد: دولت توان تامین ارز مورد نیاز کشور را از ارز حاصل از فروش نفت، صادرات پتروشیمی، سنگ‌های معدنی و فولاد و تنوع گسترده‌ای از توان صادراتی کشور دارد.

نهاوندیان گفت: بانک مرکزی از ابتدای امسال تا ۲۷ خرداد بیش از ۲۰ میلیارد و ۵۹۲ میلیون دلار برای کالاها اختصاص داده که ۱۱.۱ میلیارد دلار آن بانکی، حدود پنج و نیم میلیارد دلار آن از ارز صادرکنندگان بزرگ مانند پتروشیمی‌ها و ۷۶۶ میلیون دلار آن از محل صادرات اشخاص بوده است. از این رقم جمعا ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای واردات تامین شده است.

نهاوندیان با بیان اینکه افق تامین ارزی مورد نیاز کشور از سه ماه پیش روشن‌تر است، تصریح کرد: در دو هفته آینده تصمیمات جدیدی در یک سیستم شفاف و در جهت تصمیمات سه ماه قبل ارزی دولت گرفته می‌شود. کسانی که مصارف معقول ارزی دارند، نباید نگران تصمیمات جدید باشند.

ثبت سفارش ۲۵ میلیارد دلاری واردات کالا

معاون رییس‌جمهور درباره ثبت سفارش ۲۵ میلیارد دلاری واردات کالا از ابتدای امسال تا کنون نیز گفت: چون نرخ ارز با نرخ پایین تامین شده است، برخی‌ها تقاضای بیش از حد داشته اند و عده ای نیز می‌خواهند قیمت را بالا بدهند که از آن سوء استفاده کنند در حالی که واردات کشور از ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته فقط ۵ دهم درصد افزایش یافته است و خبری از واردات بی رویه نیست.

نهاوندیان افزود: صادرات کشور در دو ماهه نخست امسال در مقایسه با دو ماهه ابتدای سال گذشته ۲۴ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: دومین شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه فردا با هدف چالاکی بیشتر سیستم تصمیم‌گیری برای روبه‌رو شدن با مسائل ساختاری در اقتصاد و تصمیم گیری‌های فوری برگزار می‌شود. موضوع نشست فردا بحث‌های دو سه هفته گذشته ستاد اقتصادی دولت، ساماندهی بازار، مواجهه با تهدیدات تحریمی و طرح نیازهای قانونی یا غذایی مشکلات اقتصادی کشور است.

وی گفت: آمریکا در تصمیم خود برای خروج از برجام، گل به خودی زده و تنها مانده است و اکنون بیشتر کشورهای جهان کنار ایران ایستاده‌اند.

 

 223225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م ر GB ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    4 0
    وقتی مسیولان می گویند مردم نگران نباشند من تنم می لرزه
    • روشنی A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      0 0
      چرا وقتی چهارتا جوان از روی نادانی و تحت تاثیر بیکاری و بی پولی و جوسازی دشمن فریب میخورند و بازیچه دشمن میشن و میریزند توی خیابان اسمشون میشه اغتشاشگر ولی وقتی چندتا دلال رانتخوار کل مملکت و زندگی مردم را دچار اغتشاش می کنن اسمش اغتشاش نیست؟ قوای مقننه و مجریه و قضائیه سرشون را می کنند تو لاک خودشون و هیچ کاری نمیکنند؟ وقتی دلالها خون مردم را میکنند تو شیشه اسمش چیه اغتشاش نیست ؟ پس چیه؟ چرا اونهایی که این همه سکه و خودرو و آپارتمان می خرند را با یگان ویژه نمیگیرن چوب تو آستینشون کنن؟ خداوکیلی اغتشاش اینها از اونها کمتره؟؟؟؟؟؟؟؟چرا اون اغتشاشگر را می بینید ولی این اغتشاشگر را نمی بینید؟؟؟؟؟؟چرا نمیگیرید پدرشو دربیارید که چرا چند میلیارد تومن سکه خریده ؟با چه هدفی خریده؟ چرا ؟
    • عرفان IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      3 0
      از 20 سال قبل که اصلاح طلب ها به پشتوانه مردم وارد قدرت شدند تا الان هیچ وقت به این اندازه محبوبیتشون در بین مردم پایین نیامده بود... من خودم همیشه به اصلاح طلبها رای دادم ولی دیگر نمیدهم.. این حرف به این معنی نیست که اصول گراها کارشون بهتره... فقط اینطوره که الان هروی اصلاح طلب ها و اصولگرا ها در چشم تمام مردم منفور هستند . به یک اندازه
  • علیرضا A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    4 0
    وی گفت: آمریکا در تصمیم خود برای خروج از برجام، گل به خودی زده و تنها مانده است و اکنون بیشتر کشورهای جهان کنار ایران ایستاده‌اند. کدوم کشورها رو میگه....؟
  • بی نام IT ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    2 0
    عزیزان شما مصرف معقول را چگونه میخواهید تشخیص بدید؟ ما مقیم خارج از کشوریم و سرمایمون را آوردیم ایران سرمایه گذاری کردیم. به دلار ۴۲۰۰ هم دسترسی نداریم چون از نظر شما شاملش نیستیم. خرج ماهیانه و خرج تحصیل را هر ماه باید از ایران انتقال بدیم. حالا شما به ما بگویید با چه نرخی ما میتوانیم ارز مورد نیازمون را تهیه کنیم؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    3 0
    نمی خریم تا کمر دزدان و مفسدان و چپاول گران و دزدان که با تکیه بر پول و قدرت در کشور دمار از روزگار مردم درمی آورند شکسته شود . همه باهم نمی خریم
  • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    1 0
    قبل از تصمیم حرف نزنید و بعد از تصمیم هم خیلی حرف نزنید , شاید فرجی حاصل شد و تیم مقابلی گل به خودی زد و ما برنده شدیم .
  • مهران A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    1 0
    فقط کمپین نخریدن کالای گران خونه ماشین سکه و......