۰ نفر
۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲

تسنیم نوشت: یکی از سوالاتی که این روزها از سوی مردم بسیار پرسیده می شود این است که "آیا قیمت بنزین گران می شود؟" خبرگزاری تسنیم با توجه به تمامی شواهد و قرائن موجود تا امروز، به این پرسش پاسخ داده است.

با توجه به تمامی موارد مطرح شده به صورت رسمی و همچنین بررسی های غیررسمی و تحلیلی، در وهله فعلی هنوز در مجلس و دولت تصمیم نهایی برای تغییر قیمت بنزین گرفته نشده، اما تا امروز بازگشت کارتهای سوخت شخصی به چرخه سوخت‌گیری نهایی شده و احتمال تصمیم برای اعمال سهمیه بندی و چندنرخی شدن بنزین وجود دارد. اما آنچه مشخص است قیمت 1000 تومانی همچنان در مورد بنزین باقی خواهد ماند، چه با ثابت ماندن قیمت و چه با اعمال طرح سهمیه بندی.

پمپ بنزین

پاسخ تفصیلی:

در حال حاضر بعد از ونزوئلا، ارزان ترین بنزین جهان در ایران توزیع می شود. این رتبه دومین کشور در ارزان فروشی بنزین بر اساس شاخص قیمتی هر لیتر به دلار محاسبه شده و به درستی می توان به آن ایراد گرفت که درآمدهای مردم به ریال است و نمی‌توان با شاخص‌های مبتنی بر دلار، ارزان بودن یا گران بودن را سنجید.

اما باید توجه داشت که بنزین ایران با هر شاخص قیمتی که محاسبه شود (ریال، درهم، لیر، دلار و ...) نسبت به بنزینی که در کشورهای همسایه ایران عرضه می شود چندین برابر ارزان تر است. این مسئله به معنای توجیه پذیری اقتصادی وجود پدیده ای به نام قاچاق بنزین است.

قیمت بنزین در ایران از خرداد ماه 94 تا امروز (بیش از سه سال) 1000 تومان در هر لیتر باقی مانده، این قیمت تکلیفی که در خردادماه سال 94 در هر لیتر چیزی در حدود 500 تومان با قیمت تمام شده تأمین بنزین فاصله داشت، اکنون گفته می‌شود بیش از 2500 تومان با قیمت تمام شده تأمین بنزین (بدون محاسبه هزینه های حمل بنزین) فاصله دارد.

افزایش قاچاق بنزین به موجب افزایش فاصله قیمت تکلیفی 1000 تومانی و قیمت آزاد عرضه این فرآورده در کشورهای همسایه و افزایش یارانه دولتی برای تأمین بنزین که به هر خانواده ای که مصرف بیشتر دارد، بیشتر تعلق می گیرد؛ موجب شده تا دولت به فکر احیای کارت سوخت در گام نخست و اعمال ابزار قیمتی در گام دوم بیفتد.

بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان 24 مهرماه اعلام کرد :"تصمیم‌گیری برای بنزین یک تصمیم پیچیده است که یکی از راههای آن در شرایط کنونی بحث سهمیه‌بندی است و دولت در حال بررسی این راهکار است اما سهمیه‌بندی هم فواید و مشکلاتی دارد که باید جزء به جزء مورد بررسی قرار گیرد."

در عین حال اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور 29 مهرماه گفت: "افزایش نرخ بنزین در شرایط فعلی شدنی نیست. درست است که قیمت بنزین در افغانستان 70 سنت است اما آیا تعیین این قیمت برای بنزین در ایران شدنی است؟ سیاست های ما باید گام به گام باشد و نمی توان یک باره اقتصادی را که دولتی بوده را به سمت اقتصاد آزاد ببریم. باید سیاست مدیریت شده داشته باشیم تا بتوانیم متناسب با شرایط جامعه اقتصاد کشور را به سمت اقتصاد آزاد سوق دهیم."

با توجه به تمامی موارد مطرح شده به صورت رسمی و همچنین بررسی های غیررسمی و تحلیلی  در وهله فعلی هنوز در مجلس و دولت تصمیم نهایی برای تغییر قیمت بنزین گرفته نشده، اما تا امروز بازگشت کارت های سوخت شخصی به چرخه سوخت گیری نهایی شده و احتمال تصمیم برای اعمال سهمیه بندی و چندنرخی شدن بنزین وجود دارد. اما آنچه مشخص است قیمت 1000 تومانی همچنان در مورد بنزین باقی خواهد ماند، چه با ثابت ماندن قیمت و چه با اعمال طرح سهمیه بندی.

با توجه به تأکید دولت بر حرکت به سمت اقتصاد آزاد و تأکید قوانین بالادستی چون هدفمندی یارانه ها برای آزادسازی تدریجی قیمت ها، در بلند مدت افزایش نرخ بنزین محتمل است؛ اما زمان اتخاذ چنین تصمیمی مسلما در سال 97 نخواهد بود.

 

۲۲۳۲۲۴

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =