مهر نوشت: علی‌اکبر صادقی معتقدست برای تصویرسازی پهلوان‌های ایرانی در انیمیشن و فیلم باید مدت زیادی را برای مطالعه و تحقیق روی المان‌های ایرانی، داستان‌های تاریخی پهلوان‌ها و شاهنامه گذاشت.

علی‌اکبر صادقی، هنرمند نقاش، انیماتور و مجسمه‌ساز که نمایشگاه مروری بر آثار و زندگی او مدت سه ماه در موزه هنرهای معاصر برپا بود، در ارزیابی این نمایشگاه گفت: «برپایی این نمایشگاه باعث شد خوشحالی عجیب و غریبی پیدا کنم، چراکه امروزه وقتی یک هنرمند از دنیا می‌رود برایش بزرگداشت برگزار می‌کنند ولی این نمایشگاه وقتی برگزار شد که خودم شاهد برپایی آن هستم.»

او افزود: «حضور و بازدید مردم و به ویژه جوان‌ها از نمایشگاه به قدری زیاد بود که این تعداد بازدیدکننده از یک نمایشگاه در سال‌های اخیر کم سابقه بوده است و من بسیار از این بابت خوشحال هستم.»

این تصویرگر برپایی نمایشگاه اخیر را مدیون سه پسر خود دانست و افزود: «حدود ۲۲۰ اثر من در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشته شدند که حدود ۳۰ درصد از مجموعه کارهایم محسوب می‌شوند.»

صادقی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تصویر پهلوان ایرانی را در فیلم‌ها و انیمیشن‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: «فیلم‌های انیمیشنی که در حال حاضر با موضوع پهلوان ایرانی ساخته می‌شوند اصلاً شباهتی به تصویرسازی پهلوان‌های ایرانی ندارند و بیشتر شبیه به طرح‌های خارجی مثل اسپایدرمن یا از این قبیل است و این موضوع تاسف‌آور است.»

به گفته او، توجه به المان‌های ایرانی و تحقیق و مطالعه در مورد شخصیت پهلوانان و تاریخ ایران برای ساخت یک اثر از اهمیت بالایی برخوردار است.

او در ادامه به انیمیشن «زال و سیمرغ» که در سال ۱۳۵۶ آن را ساخته است، اشاره کرد و افزود: «برای ساخت فیلم «زال و سیمرغ» یک سال روی تخت جمشید مطالعه کردم تا بتوانم داستانم را با داستان‌های شاهنامه فردوسی هماهنگ کنم.»

این هنرمند پیشکسوت در مورد نسل جدید هنرمندان گفت: «هنرمندان خیلی خوبی در حال رشد و پیشرفت هستند و امیدوارم این راه را ادامه دهند، زیاد کار کنند، کارهای حسابی خلق کنند و به خودشان مغرور نشوند. مهم است که یک هنرمند بداند در دنیا هنرمندان بسیار بزرگی هستند و به خودش مغرور نشود.»

او در پایان درباره خلاقیت در هنر و اینکه یک هنرمند چطور می‌تواند در کارهایش خلاقیت داشته باشد، گفت: «هنر سه وجه دارد؛ اول صنعت هنر، دوم مبانی هنر و سوم خلاقیت در هنر. خیلی از هنرمندان ما دو مورد اول را دارند و کارهایشان را خلق می کنند، اما خلاقیت ندارند. خلاقیت هنری ویژگی است که به راحتی به دست نمی‌آید و اگر یک اثر هنری خلاقیت نداشته باشد ارزش هنری ندارد.»

علی‌اکبر صادقی در نقاشی‌های خاطره‌انگیز خود سنت‌های غنی هنر فارسی را با شیوه سوررئال نقاشی ترکیب می‌کند و با استفاده خارق‌العاده از رنگ و فرم آثاری شگفت‌انگیزی به‌وجود می‌آورد. صادقی استاد قصه‌گویی است و داستان‌های آثارش را از منابع متنوع فارسی به خصوص پیکرنگاری‌های تاریخی عصر قاجار خلق می‌کند.

او آغازگر سبک خاصی در نقاشی ایرانی است که تحت تاثیر نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای، پیکرنگاری و نقاشی‌های پرتره سنتی ایران پس از سبک هنری قاجار قرار گرفته است. آثار او ترکیبی از نوعی سوررئالیسم است که تحت تاثیر هنر نقاشی روی شیشه قرار گرفته است. صادقی جزو اولین هنرمندان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یکی از بنیانگذاران فیلم‌های انیمیشن این موسسه بوده است.


57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 774333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
    1 0
    داستانهای اسطوره ای ما که به صورت انیمیشن درآمده خیلی کسل کننده است. قهرمان انیمیشن لزوما نباید انسان باشد. می تواند ماهی یا فیل یا دم عصایی یا هر چیز دیگه ای مثل لگو یا اموجی باشد اما همان ها مفاهیم را منتقل می کنند. ما هنوز نمی دونیم چی رو می خوایم منقل کنیم