وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در مجلس شورای اسلامی به سؤالی درباره یارانه مطبوعات پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت در مجلس شورای اسلامی حاضر شد و به سؤال حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره یارانه مطبوعات پاسخ داد.

در این جلسه از وزیر ارشاد پرسیده شد که با چه مجوزی برخلاف مصوبه هیات وزیران اقدام به جداسازی مطبوعات دولتی و خصوصی کرده است؟ وقتی که مصوبه هیات وزیران وجود دارد نمی‌توان با یک دستورالعمل آن را ملغی کرد و بین مطبوعات دولتی و خصوصی فاصله ایجاد کرد. چرا یارانه برخی مطبوعات غیردولتی قطع شده است و به روزنامه ایران به شکل‌های غیرمستقیم یارانه داده می‌شود؟ آیا این نشانه رانت نیست؟

در سؤال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع جایگزین شدن حمایت یارانه‌ای به جای حمایت کاغذی و تناسب نداشتن افزایش ۵۰ درصدی مطبوعات با یارانه نیز مطرح شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤال مطرح شده گفت:‌ «در بحث یارانه تا قبل از سال 88 کاغذ به صورت مستقیم و یارانه ارزی در اختیار مطبوعات و نشر قرار می‌گرفت، اما در سال 88 مصوبه هیات دولت تغییر کرد. در آن سال 3254 نشریه داشتیم که در پایان سال 1396 به بیش از 11 هزار رسیده است. منابعی که به عنوان یارانه در اختیار وازرت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته از 88 تا 96 به کمتر از دو برابر افزایش پیدا کرده، اما افزایش مجوزها سه برابر بوده است بنابراین مدیریت منابع اقتضای این را داشت که تغییراتی در دستورالعمل به وجود آید.»

صالحی با اشاره به اینکه آیین نامه هیات وزیران، تغییرات در دستورالعمل را منوط به ارجاع هیات وزیران نکرده است، افزود: «بنابراین دستورالعمل توسط وزارتخانه یاد شده تهیه می شد.»

صالحی درباره تغییرات صورت گرفته گفت: «یکی از تغییرات مبنی بر این است که نشریاتی که دولتی هستند یا نشریات عمومی که منابع بالاسری مناسبی دارند، مشمول یارانه نشوند. در این بین براساس سیاست های برنامه پنجم و ششم توسعه نیز باید از بخش خصوصی حمایت شود که این مهم نیز از جمله دلایل دیگر تغییرات در آیین نامه است.»

عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه درباره ایجاد تمایز میان نشریه بخش خصوصی و غیرخصوصی گفت: « ما تلاش کردیم تمایزی ایجاد کنیم بین نشریه بخش خصوصی و غیرخصوصی. عدم تطابق بین افزایش صدور مجوز و یارانه‌های موجود و... مبنای دستورالعملی شد که در دوره وزاری قبل تدوین و اجرا شده است. نگاه بر این مبنا بود که براساس واقعیت بخش خصوصی عمل کنیم تا به اساسنامه‌ها مراجعه شود تا براساس این اساسنامه ببینیم نشریه می‌تواند خصوصی محسوب شود یا خیر. بنابراین در این راستا به اساسنامه ها مراجعه می شود و یارانه ها در فضایی شفاف توزیع می شود.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه اگر به مجموعه ای مانند روزنامه ایران که در سوال نماینده محترم سوال کننده وجود داشت، یارانه ای پرداخت شده، با مبنای ارجاع بودجه های مستقل بوده تا به خبرگزاری رسمی حاکمیت کمک شود.

حجت‌الاسلام پژمانفر در این جلسه درباره اهمیت مطبوعات در قانون اساسی صحبت کرد و گفت: « از همان ابتدا مساله حمایت از مطبوعات مطرح شده است و این حمایت‌ها به شکل‌های مختلف انجام شده است. آنچه وجود داشت این بود که در مطبوعات که زمینه‌ساز شکوفایی همه نکات در دستگاه‌های مختلف است، حمایت‌ها شامل حال همه شود اما گاهی به شکل‌های مختلف این حمایت‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

دولت در مصوبه سال 1388 نحوه پرداخت یارانه را ذکر کرده است. منظور از رسانه فقط روزنامه نیست و خبرگزاری و سایت را هم شامل می‌شود. در آن قانون کاملا روشن بود که یارانه چطور اختصاص می‌یابد. متاسفانه اتفاقی رخ داده است که هم خلاف قانون است و هم پشت صحنه‌ای داشته که انتظار داشتم وزیر به آن اشاره می‌کرد. دستوالعمل هم می‌تواند مورد ملاک عمل قرار بگیرد، اما در صورتیکه با روح قانون مغایریت نداشته باشد. وزیر می‌گوید اقتضا می‌کرد تغییراتی باشد، به این شرط که دستورالعمل با قانون مغایرت نداشته باشد و وقتی مغایر باشد نمی‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. امروز در معاونت مطبوعاتی یک روال سلیقه‌ای به عنوان دستورالعمل مورد توجه قرار گرفته است.»

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره گفت: «ما در برابر دو راه قرار داشتیم. وقتی تعداد مجوزها به سه برابر و مبنای یارانه‌ای به کمتر از دو برابر می‌رسد و در عین حال سفارش می‌‌شود به برخی نشریات تا سه برابر یارانه پرداخت شود، راهمان این بود که یا برویم سراغ مطبوعات دولتی و غیردولتی یا اینکه با همین مبنای قانونی به تصمیم جدید برسیم و اصل را این قرار دهیم که در رقابت بخش خصوصی و دولتی نباید بخش خصوصی را زمین‌گیر کرد. از دو سه سال قبل این اتفاق افتاده و در دوره من نبوده که بخواهم از آن دفاع کنم. علاوه براینکه در این دوره نگاه آن وجود داشت که بتوانیم از طرق دیگر به کمک مطبوعات برویم. براین اساس ما می‌توانیم همچنان از روح این دستورالعمل دفاع کنیم.

آگهی‌های دولتی به هیچ وجه ربطی به یارانه‌ها ندارد و این آگهی‌ها را سازمان‌ها براساس بودجه در اختیار خود پرداخت می‌کنند و چون از سوی هر وزارتخانه‌ای پرداخت می‌شود ما نمی‌توانیم محدودیت ایجاد کنیم که به چه رسانه‌ای آگهی داده نشود. برای وزارتخانه‌ها تعریف شد که باید توزیع آگهی داشته باشند تا همه آن در سبد مطبوعات دولتی قرار نگیرد. تلاش دولت این بوده که فقط توجه به نشریات دولتی نشود.»

در نهایت توضیحات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پژمانفر قانع کننده بود.

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 775368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =