۰ نفر
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۳
زوال اسرائیل در سایه انتفاضه جدید

اگرچه امروز دنیا با اشتباهات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بیگانه نیست اما به‌نظر می‌رسد معرفی بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر، بزرگترین اشتباه ترامپ بوده و آثار و تبعات بسیار زیادی به دنبال داشته و خواهد داشت.

دوشنبه گذشته جشن نکبت‌بار رژیم اشغالگر قدس در هفتادمین سال اشغال فلسطین و انتقال سفارت آمریکا به قدس، با بهای کشتار وحشیانه و تاریخی مردم بیگناه رقم خورد و مردم دنیا شاهد جنایات تازه ای در سرزمین‌های اشغالی بودند. اگرچه امروز دنیا با اشتباهات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بیگانه نیست اما به‌نظر می‌رسد معرفی بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر، بزرگترین اشتباه ترامپ بوده و آثار و تبعات بسیار زیادی به دنبال داشته و خواهد داشت. فوری‌ترین اثر این تصمیم، بالا گرفتن موج مخالفت با رژیم صهیونیستی در داخل سرزمین‌های اشغالی و آغاز دور جدید انتفاضه است که نشان از اتحاد مردم فلسطین برای دفاع از قدس شریف دارد و به تبع آن مردم مسلمان و حتی غیر مسلمانان در اکثر کشورهای جهان به دفاع از مظلومیت فلسطین برخاسته و زوال اسرائیل را سرعت بخشیده‌اند.

جنایات جدید اسرائیل در بیت المقدس که مصداق بارز نسل‌کشی می‌باشد، روند عادی‌سازی روابط اسرائیل با برخی از کشورهای مرتجع عرب و جهان اسلام را با مشکل جدی روبه‌رو ساخته و رژیم اشغالگر را با انزوای بیشتر مواجه نموده است. در واقع همسوئی کشورهای مسلمان در محکومیت جنایات اسرائیل، تلاش‌های حکام عربستان که در جهت تامین منافع رژیم صهیونیستی می‌کردند را، ابتر نمود. گشایش سفارت آمریکا در بیت المقدس، اختلافات آمریکا با متحدین خویش از جمله اتحادیه اروپا را افزایش داده و اختلافات پیشین آنان را افزایش داده است.

اظهارات موگرینی مبنی براینکه اروپا هیچ گاه بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نمی‌شناسد و اقدام کاخ سفید را مغایر با قطعنامه‌های بین‌المللی می‌داند، پاسخی قاطع از سوی اتحادیه اروپا به آمریکا و اسرائیل است که در حقیقت اختلافات اروپا با آمریکا را نشان می‌دهد. کشوری مثل ترکیه که با رژیم اسرائیل رابطه دارد، برای شهدای فلسطین سه روز عزای عمومی اعلام کرده و علیه تصمیم ترامپ و انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس فعال شده است.

امروز بسیاری از کشورها، حتی با نظام‌های لائیک ، نیز در قبال تغییر پایتخت این رژیم مواضع مناسب اتخاذ کرده‌اند. در شرایط فعلی اکثر رهبران دنیا، تهدید اصلی برای امنیت جهان را ناشی از سیاست‌های خودمحورانه ترامپ و جنایات رژیم صهیونیستی دانسته و این مساله تلاش آمریکا، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی برای معرفی ایران به عنوان یک تهدید منطقه‌ای را بی‌نتیجه گذارده است. قطعا با این شرایط فعلی غیر از آمریکا و اسرائیل هیچ دولتی قدس را پایتخت اسرائیل نخواهد دانست و آینده شاهد انزوای بیشتر اسرائیل خواهی بود. در این میان، موضوع دردناک علاوه بر جنايات وحشيانه‌ي رژيم اشغالگر قدس، سكوت مجامع بين‌المللي، سران عرب به ویژه عربستان و كشورهاي مدعي حمايت از حقوق بشر است که مشوق اصلي ادامه كشتار مردم بيگناه در فلسطين اشغالي مي‌باشد.

زمان آن فرارسیده که کشورهای مسلمان و صلح دوست جهان با محکومیت انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و ابراز انزجار از جنایات اسرائیل، از مجامع بين‌المللي و كشورهاي مترقي و صلح‌طلب جهان بخواهند تا از حقوق مردم فلسطین حمایت نمایند. انتظار است دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز در این زمیه همچون گذشته فعال شده و طی رایزنی با كشورهاي اسلامي از آنان بخواهد در حركتي هماهنگ نسبت به قطع هرگونه ارتباط و تحريم همه جانبه رژيم صهيونيستي، در جهت تقويت انتفاضه جديد و زوال روز افزون رژیم اشغالگر اقدام نمایند.

* این یادداشت در تاریخ 27 اردیبهشت 1397 در روزنامه آرمان امروز منتشر شد.                                                                          

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 777554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
    1 1
    اسرائیل در سراشیب است. باید انتفاضه ادامه یابد.