پنبه یک کارخانه پنبه‌زنی دیگر در فارس زده شد

«خبرجنوب» نوشت: پنبه یک کارخانه پنبه‌زنی دیگر در فارس زده شد، کارخانه‌ای در استهبان که با تعطیلی آن تعداد کارخانجات پنبه‌پاک‌کنی استان فارس به 3 واحد می‌رسد.

عضو هیات مدیره صندوق ملی پنبه در این خصوص گفت: وضعیت بازار پنبه و وضعیت اقتصادی باعث شده تا امسال یکی دیگر از کارخانجات پنبه پاک کنی استان که در استهبان قرار دارد تعطیل شود.

محمد علی انصاری با بیان این که تا پیش از این کارخانه پنبه پاک کنی لار و داراب تعطیل شده بود، افزود: فارس 6 کارخانه پنبه پاک کنی دارد که امسال با احتساب کارخانه استهبان، سه کارخانه تعطیل است و قرار نیست پنبه ای در این کارخانجات زده شود.

وی کمبود نقدینگی را مهم ترین عامل تعطیلی کارخانجات پنبه پاک کنی دانست و گفت: هر کامیون پنبه ای که از کشاورزان خریداری می شود نیاز به 36 میلیون تومان نقدینگی دارد که تامین این میزان نقدینگی از عهده کارخانجات بر نمی آید.

انصاری بیان داشت: هر کامیون پنبه وزن 9 تنی دارد و با احتساب خرید هر کیلو وش پنبه به قیمت 4 هزار تومان، باید 36 میلیون تومان تحویل کشاورزان بابت تحویل یک کامیون پنبه شود.

مدیر عامل شرکت تعاونی پنبه کاران داراب بیان داشت: با تعطیلی 3 کارخانه پنبه پاک کنی در فارس علاوه بر هدر رفتن سرمایه هایی که صرف ساخت و ساز این کارخانجات شده، فرصت شغلی 150 نفر به صورت مستقیم از بین رفته است.

انصاری با بیان این که 75 درصد پنبه برداشت شده از سطح مزارع استان در کارخانجات فارس فرآوری و پاک می شود، افزود: بعد از تبدیل وش پنبه به پنبه محلوج و تخم پنبه، تمامی فرآورده ها از فارس خارج شده و در سایر استان ها تبدیل به نخ می شود چرا که فارس کارخانه تولید نخ ندارد و تنها کارخانه نخ ریسی فارس تعطیل شد همچنین فارس فاقد صنعت تبدیل تخم پنبه به خوراک دام است و تخم پنبه تولیدی از استان نیز به استان هایی همچون یزد، تهران و اصفهان می رود و خوراک دام آن استان ها می شود و یا به قیمت گزاف به فارس فروخته می شود.

وی گفت: پارسال 20 هزار تن پنبه به قیمت تضمینی و 5 هزار تن پنبه خریداری شده در قالب طرح خرید توافقی در کارخانجات استان پاک شد که بعید می دانم امسال به دلیل آشفته بازار پنبه این اتفاق بیفتد.

انصاری خاطرنشان کرد: امسال قیمت خرید پنبه با سال گذشته تعاونی نکرده و همان کیلویی 3400 تومان است که با این حساب بعید می دانم کشاورزان حاضر باشند پنبه را تحویل دولت دهند از سوی دیگر بیم آن می رود این وضعیت باعث شود تا تجار و دلالان پرداخت پول خرید پنبه به کشاورزان را دچار اخلال کنند معضلی که قطعا ضرر پنبه کاران را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: انتظار می رفت دولت قیمت خرید تضمینی پنبه را حداقل 15 درصد افزایش دهد و به کیلویی 4 هزار تومان برساند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

کارخانه پنبه

مدیرعامل شرکت تعاونی پنبه کاران داراب یادآور شد: در شرایطی که قیمت کود، گونی جهت حمل پنبه، قطعات تلمبه آب و حتی روغن تلمبه چند برابر شده بی انصافی است که نرخ خرید تضمینی پنبه همچنان نرخ قبل باشد.

وی گفت: در حالی که پارسال یک محموله گونی خالی پنبه 210 میلیون تومان بود و گاها پول آن قسطی پرداخت می شد اما همین محموله امسال به صورت پیش فاکتور 680 میلیون تومان فروخته می شود و وجه آن هم باید از قبل پرداخت شود.

مدیر عامل شرکت پنبه کاران داراب با بیان این که وضعیت کارخانجات نساجی هم وضعیت مناسبی نیست افزود: با افزایش شدید نرخ ارز، واردات پنبه هم کاهش یافته و الیاف مصنوعی که تا گذشته در تولید نخ و پارچه به کار گرفته می شد نیز دچار افزایش قیمت شده و نساجی ها نمی دانند با این وضعیت می توانند به فعالیت ادامه دهند یا خیر؟

انصاری با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای حفظ ثبات در بازار پنبه گفت: پیش بینی امسال تولید 30 تا 35 هزار تن پنبه است، رقمی که به دلیل کاهش سطح زیر کشت ناشی از کمبود منابع آبی 15-10 درصد افت پیدا کرده است.

وی بیان داشت: امسال حدود یک هزار هکتار از اراضی پنبه علی رغم کشت بذر دچار از آب افتادگی شدند که بابت هر هکتار آن 2 تا 5/2 میلیون تومان خسارت به کشاورزان زده شد رقمی که در سرجمع بالغ بر 2 میلیارد تومان می شود.

به گفته وی به طور میانگین از 12 هزار هکتار اراضی کشت پنبه به ازای هر هکتار 3 تن پنبه برداشت می شود.

انصاری با تاکید بر لزوم چاره اندیشی مسئولان برای ساماندهی به بازار پنبه گفت: کمتر از یک ماه دیگر برداشت پنبه در فارس آغاز می شود و مسئولان باید قبل از آن که دیر شود فکری به حال معضل این بازار کنند.

وی یادآور شد: پنبه از محصولات بسیار پر منفعتی است که تمامی قسمت های این گیاه حتی تخم پنبه ارزش افزوده فراوانی دارد و به همین دلیل به طلای سفید مشهود است، این در حالی است که استفاده از ارزش افزوده این محصول در گرو تدابیر مسئولان است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 797982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =