قلعه دختر کرمان، قلعه بی‌دفاع/ میراث فرهنگی: تکیه ابوالفضل (ع) در عرصه قلعه است، باید جابه‌جا شود

تلاش برای آزادسازی عرصه و حریم قدیمی‌ترین قلعه شهر کرمان تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

رضا عبادی‌زاده: 15 سال پیش بود که تکیه‌ای چسبیده به قلعه دختر، اثری که قدمتش به دوران ساسانیان برمی‌گردد، ساخته و تقریباً سال‌به‌سال به وسعت آن اضافه شد. اگرچه بنا به گفته مسوولان میراث فرهنگی کرمان در دو سال گذشته جلوی توسعه بیشتر تکیه گرفته‌شده اما تاکنون تلاش‌ها برای جابجایی تکیه حضرت ابوالفضل (ع) از عرصه قلعه دختر نتیجه‌ای نداده.

تکیه باید جابجا شود

محمود وفایی، مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان از عزم جدی این نهاد برای آزادسازی عرصه و حریم قلعه دختر خبر می‌دهد و به «خبرآنلاین» می‌گوید که ساخت این تکیه در عرصه قلعه دختر خلاف قانون است. او تأکید می‌کند که باید تکیه از عرصه این قلعه جابجا شود و در جایی که با شأن امام حسین (ع) متناسب است، ساخته شود.

جابجا نشد، دیوار کشیدند

اگرچه مدیرکل میراث فرهنگی کرمان بر جابجایی تکیه تأکید می‌کند اما پس از محرم امسال، دور تکیه دیواری کاه‌گلی کشیدند، این در حالی است که تا سال پیش خبری از دیوار نبود. دیواری که نشان می‌دهد سازندگان این تکیه قصد جابجایی ندارند، درصورتی‌که در جلسه‌ای که اخیر مقامات میراث فرهنگی کرمان با استاندار داشته‌اند، مصوب شده که شهرداری برای جابجایی تکیه از عرصه قلعه دختر پیگیری کند.

تلاش برای احیا

اگرچه تاکنون میراث فرهنگی کرمان در آزادسازی عرصه و حریم قلعه دختر ناکام مانده اما توانسته برای اولین بار پس از انقلاب دست به کاوش در این اثر ارزشمند تاریخی بزند. قلعه دختر که از نظر وسعت، بزرگ‌ترین بنای تاریخی در استان کرمان است و وفایی آن را «ارزشمندترین» بنای تاریخی کرمان می‌داند، فاز اول مرمت را پشت سر گذاشته و در صورت تأمین اعتبار، احیای آن دور از دسترس نخواهد بود. در فاز اول مرمت، علاوه بر درآمدن چندین اتاق و بازسازی آن‌ها، آثاری هم کشف‌شده است. به گفته مدیرکل میراث فرهنگی کرمان برای احیای این بنا اعتباری بین 10 تا 15 میلیارد تومان و دو سال زمان نیاز است.

افسانه قلعه دختر

قلعه دختر که به یکی از سرداران معروف بابک خرم دین به نام ساسان متعلق بود و روزگاری به نام قلعه ساسان معروف بوده است‌، بنا به گمانه‌زنی‌های مورخان 220 سال پیش از میلاد مسیح ساخته‌شده است و شهری آباد و مرکز ولایت کرمان با نام گواشیر‌ یا کارمانیا بوده است‌. تاریخ ساخت این قلعه به دوران ساسانیان بازمی‌گردد. این قلعه بازمانده معبد «آناهیتا» و پرستشگاه ایزدباد ‌منطقه بوده است، «آناهیتا» نگهبان آب‌ها، زنان، گیاهان و باروری بوده است. می‌گویند به‌این‌علت نام این قلعه را قلعه دختر گذاشته‌اند که نشان از عدم فتح این قلعه توسط دشمنان دارد. به گفته ابراهیم‌زاده، مدیر اسبق امور فرهنگی میراث فرهنگی کرمان، افسانه‌ای در باب قلعه دختر وجود دارد که بنابر آن، دختری بر این قلعه فرمانروایی داشته که با در دست داشتن طلسمی آن را ناگشودنی ساخته بود و شهر کرمان غیرقابل فتح بوده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 749964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =