ایرنا نوشت: «هدر نوئرت» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه، دولت‌های روسیه و سوریه را به پاکسازی شهر دوما از آثار حمله شیمیایی ادعایی متهم کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی ای.بی.سی، وی مدعی «اطلاعات موثقی» شد که نشان می‌دهد روسیه مانع ورود ناظران بین‌المللی به شهر دوما شده است.

نوئرت ادامه داد: معتقدیم که این اقدام، تلاشی برای تحقیقات پنهانی و پاکسازی مکان‌های هدف حمله‌های احتمالی و مدارک استفاده از تسلیحات شیمیایی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین مدعی شد که مسکو و دمشق، اقدام به تحت فشار گذاشتن «شاهدان عینی» برای تغییر روایت‌هایشان از حمله شیمیایی ادعایی هستند.

رسانه‌های غربی پیش از این گزارش‌هایی ادعایی از یک حمله شیمیایی به شهر دومای سوریه منتشر کردند که در یک زمان‌بندی عجیب و در آستانه آزادسازی این شهر به دست نیروهای دولتی صورت گرفته بود.

آمریکا، انگلیس و فرانسه با دستمایه قرار دادن همین گزارش‌ها، شنبه گذشته حمله‌ای هوایی و موشکی به سوریه را ترتیب دادند.
یکی از گزارش‌های مذکور، مربوط به یک نوجوان 11 ساله سوری موسوم به «حسن دیاب» است و در فیلمی که گروه کلاه سفیدها (مخالفان دولت سوریه) منتشر کرده، اینگونه القا می‌شود که او در حمله شیمیایی مصدوم شده است.
دیاب اما به تازگی با شبکه تلویزیونی روسیه 1 مصاحبه کرده و گفته است که تنها برای دریافت مواد غذایی در این فیلم حضور یافته بود.
مقام‌های روسی وعده داده‌اند که وی را به همراه خانواده‌اش به نشست بعدی شورای امنیت سازمان ملل متحد ببرند تا واقعیت‌های وضعیت دوما را بازگو کند.

دولت سوریه، در پی توافقی که در سال 2014 صورت گرفت، تمامی تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح های شیمیایی تحویل داده بود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 771027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =