رییس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: ما باید دنبال این باشیم که آرامش در بازار ارز ایجاد کنیم و یا آرامش و ثبات را در اقتصاد کشور ایجاد کنیم؛ تثبیت نرخ ارز اتفاق مطلوبی نیست.

محسن جلال‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین، با تاکید بر آرام‌سازی بازار ارز، اظهار داشت: آلمان که 50 سال است نرخ تورم کمتر از 2 درصد دارد، در طول 10 سال گذشته حدود 30 درصد تلورانس برابری ارز با دلار داشته است. هیچ‌کسی هم نگفته اقتصاد آلمان بی‌ثبات است.

رییس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: ارز را در دنیا مثل یک کالا، کشورها با یکدیگر مبادله می‌کنند، بنابراین در آیتم‌های اقتصادی ممکن است نرخ برابری آن تغییر کند و همه هم آن را می‌پذیرند و عملا ثبات نرخ ارز، عامل ثبات اقتصادی یا لزوما ثابت بودن نرخ ارز موجب تسکین و اطمینان فعالان اقتصادی نیست.

جلال‌پور عنوان کرد: ما با فشرده کردن نرخ ارز و نیز ثبات مصنوعی نرخ ارز در طول 5 سال گذشته هیزمی را آماده کرده بودیم. جرقه‌ای که این هیزم را تبدیل به آتش کرد، فعل و انفعال‌های سیاسی بود. ضمن این‌که ما تورم 15 درصد، 20 درصد و 10 درصد در کشور داشتیم، اما نرخ ارز را کمتر از 6 درصد افزایش داده بودیم.

وی متذکر شد: بر این اساس، ما یک فاصله‌ای بین نرخی که ارز باید نسبت به تورم پیدا می‌کرد و نرخ مصنوعی‌ای که ثابت نگه داشته بودیم، در شرایط اواخر سال 1396 و اوایل سال 1397 داشتیم.

 

223225 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =