۰ نفر
۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱

مهر نوشت: پس از استعفای «سرژ سرکیسیان» به دنبال ادامه راهپیمائی های اعتراضی در ارمنستان، «کارن کاراپتیان» (Karen Karapetian) نخست‌وزیر موقت این کشور شد.

مرکز رسانه ای نخست‌وزیری ارمنستان ساعاتی پیش در بیانیه ای اعلام کرد: سرژ سرکیسیان نخست وزیر از سمت خود استعفا داده است.

سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری سابق و نخست وزیر این کشور در بیانیه ای در اشاره به استعفای خود اعلام کرد: «نیکول پاشینیان» (رهبر مخالفان در اعتراضات اخیر در ارمنستان) درست می گفت. من اشتباه کردم. در چنین اوضاعی چندین راه حل وجود دارد؛ اما نمی خواهم از آن ها استفاده کنم. به همین دلیل از ریاست دولت استعفا می دهم.

این در حالیست که صدها نفر از سربازان ساعاتی پیش با لباس فرم نظامی به راهپیمائی های اعتراض آمیز در ارمنستان پیوسته بودند.

وزارت دفاع ارمنستان ضمن محکوم کردن این اقدام، تهدید کرد که چنین رفتاری واکنش محاکم قانونی را به دنبال داشته و سربازان مذکور مجازات خواهند شد.

اتحادیه اروپا نیز دیروز با صدور بیانیه ای نسبت به ادامه اعتراضات در کشور ارمنستان ابراز نگرانی کرده بود.

در بیانیه صادره از سوی اتحادیه اروپا در این خصوص آمده بود: اتحادیه اروپا خواستار خویشتنداری طرف‌ های درگیر در ارمنستان است.

این نهاد اروپایی همچنین از این که نشست میان سرژ سرکیسیان نخست وزیر و نیکول پاشینیان رهبر مخالفان این کشور به نتیجه نرسیده و مانع از بروز درگیری‌های بیشتر در این کشور نشده، ابراز نگرانی کرده بود.

این در حالیست که عصر دیروز «نیکول پاشینیان» رهبر مخالفان در اعتراضات اخیر در ارمنستان بازداشت شده بود.

رهبر مخالفان دولت ارمنستان صبح روز گذشته در پاسخ به درخواست مذاکره نخست وزیر این کشور اعلام کرده بود: آماده گفتگو با مقامات دولتی است؛ اما این مذاکرات فقط درباره کناره‌گیری نخست‌وزیر خواهد بود.

در همین رابطه، «نیکول پاشینیان» دو روز گذشته نخست‌وزیر ارمنستان را یک «جنازه سیاسی» خوانده و گفته بود که نمی‌تواند با یک جنازه مذاکره کند.

اعتراضات ارمنستان که در اعتراض به تداوم حضور «سرژ سرکسیان» در قدرت آغاز شده همچنان ادامه دارد و در همین رابطه پلیس ارمنستان بیش از ۳۰۰ نفر را تا ظهر دیروز در تظاهرات علیه سرژ سرکیسیان نخست‌وزیر این کشور بازداشت کرده‌ بود.

معترضان خواهان کناره‌گیری سرکیسیان بوده که به مدت ۱۰ سال رئیس‌جمهوری ارمنستان بوده و با تغییر نظام حکومتی هم اکنون عهده‌دار منصب نخست‌وزیری البته با اختیارات بیشتری شده است.

طی روزهای اخیر دهها هزار نفر در شهرهای مختلف ارمنستان دست به تظاهرات زده‌اند و «نیکول پاشینیان» رهبر معترضان خواهان کناره‌گیری سرکیسیان شده است.

معترضان باعث بروز ترافیک شدیدی در ایروان پایتخت ارمنستان شده‌اند و در گیومری دومین شهر بزرگ ارمنستان هم تظاهرات برگزار شده است.

معترضان تلاش کردند راه اصلی این شهر به ایروان را مسدود کنند.

آنها همچنین قصد بستن جاده‌ها و پل‌های شهر را هم دارند، اما پلیس با استقرار ماموران ویژه و نیروهای گارد ضد شورش مانع از آن شده است.

«جاثلیق گارگین دوم» پیشوای مذهبی ارامنه جهان از معترضان خواسته است به تظاهرات پایان دهند و با مقام های دولت مذاکره کنند. او گفته است ما برای ثبات تدریجی اوضاع دعا می‌کنیم.

همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی که برگزاری آن هم با انتقادهایی روبه‌رو بود، اختیارات رئیس‌جمهوری را به نخست‌وزیری منتقل کرده است.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 772010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =