مرزبان: بر اساس یک جمله آلمانی آن حرف را در تلویزیون زدم

علیرضا مرزبان گفت: تیم ملی آلمان و بازیکنانش پس از قهرمانی در سال ۲۰۱۴ اشباع شده بودند اما همیشه برای موفقیت و رسیدن به هدف خاص‌تان باید بیشتر از توان خودتان تلاش کنید. این نکته در آلمان ۲۰۱۸ دیده نمی‌شد.

احسان خراسانی: علیرضا مرزبان مربی سابق تیم‌های پرسپولیس، پیکان و خونه‌به‌خونه مهمان کافه خبر بود. به همین بهانه پای صحبت این مربی نشستیم که حتی در لیگ دسته دوم و سوم فوتبال آلمان هم سابقه مربیگری دارد.

چون سال‌ها در فوتبال آلمان بودید می‌خواهیم نظرتان را در رابطه با تیم آلمان و دلایل ناکامی‌اش در روسیه جویا شویم.
مزیت بزرگ آلمان این است که آنها همیشه بعد از جام‌هایی که کسب می‌کنند آنالیز بزرگی از محورهای تیم‌شان انجام می‌دهند. این آنالیز شامل انتخاب بازیکنان، اردوهای تیم، انتخاب بازی‌های تدارکاتی و وضعیت بازیکنان تیم می‌شود مضاف بر آنکه چهار روانشناس هم مسئولیت دارند تا از طریق علم روانشناسی فردی و روانشناسی گروهی و تیمی مسائل را بررسی کنند. در حال حاضر هم بعد از شکست آلمان آخر ماه جولای کنگره‌ای در شهر لایپزیک برگزار خواهد شد تا تمامی مسائل تیم ملی در آن مطرح شده و مشکلات به صورت ریشه‌ای بررسی و ترمیم شود اما به نظرم بازیکنان آلمان حس موفقیت برای قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۴ را نداشتند.

جالب است، دقیقاً نظرتان مانند نظر شفر بوده که گفته «لو» باید از بازیکنانی استفاده کند که گرسنه و تشنه موفقیت هستند.
من هم اعتقاد دارم تیم ملی آلمان و بازیکنانش پس از قهرمانی در سال ۲۰۱۴ اشباع شده بودند اما همیشه برای موفقیت و رسیدن به هدف خاص‌تان باید بیشتر از توان خودتان تلاش کنید. این نکته در آلمان ۲۰۱۸ دیده نمی‌شد.

در زمینه انتخاب بازیکنان هم گویا مشکلاتی وجود داشته؟
دقیقاً همین‌طور است، انتخاب اولی نویر بعد از ۸ ماه دوری از فوتبال توسط لو انتخاب عجیب و اشتباهی بود. چه بسا او با یک بازی دوستانه نویر را به عنوان کاپیتان تیم انتخاب کرد و تراشتگن آماده را کنار گذاشت. دایسلر، لورتسکا و... هم بازیکنانی بودند که پس از این موضوع نه به صورت آشکار بلکه درون خودشان با لو موضع پیدا کردند، زمانی که دیدند با وجود آمادگی بیشتر نسبت به بازیکنان دیگر بین آنها تبعیض قائل می‌شوند و به همین دلیل نسبت به فراکسیون مونیخی‌ها زاویه داشتند.


منظورتان این است که همدلی در بین بازیکنان آلمان وجود نداشت؟
دقیقاً همین‌طور بود و بازیکنانی مانند بواتنگ، هوملز، مولر و کیمیچ با بقیه زاویه داشتند و این احساس در آلمان وجود داشت که کنار گذاشتن بازیکنانی نظیر تراشتگن کار اینها بوده است.

یعنی لو تحت تأثیر مونیخی‌ها قرار گرفت؟
دقیقاً همین‌طور است و اگر یواخیم لو تحت تأثیر مونیخی‌ها قرار نمی‌گرفت کارش این‌چنین زیر سؤال نمی‌رفت. البته جدا از این مسائل گوندوغان و مسعود اوزیل بودند که برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه تلاش کردند، دو بازیکنی که پاسپورت آلمانی داشتند. این مسئله فشار زیادی به دو بازیکن آلمان وارد کرد.

انتخاب بازیکنان نه چندان شایسته و انتخاب نکردن سانه هم دلیلی برای موفق نبودن لو بود؟
سانه فصل بسیار موفقی در سیتی داشت و یکی از دلایل موفقیت آن تیم بود اما لو درایسلر را انتخاب کرد، انتخابی که اشتباه بود یا مثلاً بواتنگ که اصلاً فصل خوبی نداشت اما انتخاب شد تا دوباره مصدوم شود. لو در فوتبال آلمان به نوآوری و معرفی پدیده‌ها معروف بود ولی این مربی در جام جهانی ۲۰۱۸ سنت‌گرا شده بود و به زور قصد داشت شاکله تیم ۲۰۱۴ خودش را حفظ کند و اصطلاحاً در جام فعلی برگ برنده‌ای نداشت.

فدراسیون فوتبال آلمان قصد نگه داشتن لو را دارد؟
فدراسیون اعلام کرده ما با لو قرارداد داریم اما خود سرمربی آلمان صراحتاً اعلام کرده آنها به هیچ عنوان خوب نبودند و از کارش راضی نبوده است. بازیکنان آلمان دیگر آن حرف‌شنوی لازم را از یواخیم لو ندارند. نمونه این موضوع را در تعویض مولر دیدیم که به صحبت‌های یواخیم لو در زمان تعویض توجه آنچنانی نداشت و فکر می‌کنم در چنین شرایطی که مربی می‌بیند بازیکنان از او حرف‌شنوی ندارند مطمئناً اگر از تیم جدا شود بهتر است.

در آلمان و طبق نظرسنجی مجله کیکر بیشتر هواداران رأی به حضور کلوپ در تیم ملی داده بودند؛ با این نظر موافق هستید؟
جامعه فوتبال آلمان کسانی را قبول می‌کند که حس بزرگی به کشورشان داشته باشند و لکه تیره‌ای روی پیراهن سفیدشان وجود نداشته باشد. یورگن کلوپ هم در تیم ماینتس، دورتموند و لیورپول به خوبی مراحل ترقی را طی کرد و تبدیل به یکی از مربیان باشگاهی برتر دنیا شد. مربیان باشگاهی همیشه می‌توانند مربیان بزرگی در تیم‌های ملی شوند اما مربیان تیم ملی شاید به دلیل دغدغه‌های فراوان تیم‌های باشگاهی نتوانند در تیم‌ها موفق شوند.

به نظر شما کدام مربی برای تیم ملی آلمان گزینه مناسبی است؟
کریستین اشترایس مربی فرایبورگ؛ مربی‌ای که با دوچرخه بر سر تمرین تیمش حاضر می‌شود و حتی بیشتر مسیرها را با قطار طی می‌کند. او مربی خوبی است، مربی‌ای تاکتیکی که می‌تواند از یک تکه آهن، یک تکه گل بسازد و همیشه هم در بوندس‌لیگا حضور داشته است. مردم آلمان هم مربی‌ای را دوست دارند که محبوبیت و مقبولیت اجتماعی داشته باشد.

به تیم ملی ایران بپردازیم، نمایش تیم ملی را در جام جهانی ۲۰۱۸ چگونه ارزیابی کردید؟
تیم کی‌روش به لحاظ فنی نمره قبولی گرفت. آنها سازماندهی خوبی داشتند و با توجه به قرعه‌کشی، تیم ما بازی‌های قابل قبولی را به نمایش گذاشت. ایران مقابل مراکش خوب کار کرد و بدون ترس از اسپانیا و پرتغال با استراتژی مناسب که به سیستم تیم آسیب نخورد به مصاف حریف رفت و این نکته بسیار مهم بود که کی‌روش احساسی را به تیم انتقال داد که با آن خوب دفاع کند و در خط هجومی هم قابل قبول باشد. در بازی با اسپانیا به جز ۲۰ دقیقه ابتدایی، در سایر دقایق بازی را به تعادل کشاندیم و در ثانیه‌های پایانی بازی را به سود خودمان خاتمه دادیم و پس از آن این احساس خوب به وجود آمد که می‌توانیم یک قدم جلوتر برویم و به این ترتیب انگیزه اجتماعی و تیمی‌مان بالا رفت.

مقابل اسپانیا روش کار تیم ملی‌مان را پسندیدید؟
مقابل اسپانیا بازی را خوب شروع کردیم و بازی تعادل خوبی داشت. در نیمه دوم تیم ما بازتر شد به شکلی که حتی می‌توانستیم دو گل هم به اسپانیا بزنیم اما متأسفانه گل عجیبی خوردیم. ما می‌توانستیم با اسپانیا مساوی کنیم و حتی مقابل پرتغال در ۳۰ دقیقه پایانی هم می‌توانستیم موفق شویم و بازی را ببریم. به هر حال فرم کاری‌مان خوب بود

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =