میزان نوشت: با شروع ایام محرم متولیان هئیت‌ها و تکایا در تلاش برای تهیه نذری برای عزاداران حسینی هستند که تهیه اقلام برای غذای نذری بسته به نوع غذا، اقلام سهمیه هیات و یا بانی مجالس عزای حسینی متفاوت است.

هزینه تهیه قیمه نذری برای ۱۰۰ نفر چقدر تمام می‌شود؟به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، با شروع ایام محرم، عزاداران در تکایا و هیئت‌های ادام به پخت نذری برای عزاداران حسینی می‌کنند که هزینه درست کردن این نذری‌ها بسته به نوع غذا و اقلامی که در آن استفاده می‌شود از جمله برنج، گوشت، حبوبات، روغن و ... متفاوت است.

تهیه اقلام پخت نذری یا از سوی بانی تهیه می‌شود و یا هیات با توجه به سهمیه‌ای که دولت در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد اقدام به پخت نذری برای عزاداران حسینی می‌کنند.

با این وجود برای پخت نذری برای ۱۰۰ نفر باید هزینه های، چون آشپز، دیگ، اجاق گاز، مواد غذایی را در نظر گرفت و عمده غذایی که در هئیت‌ها پخته می‌شود شامل قیمه، قرمه سبزی، عدس پلو و ... را شامل می‌شود.

قیمه نذری

حال با در نظر گرفتن پخت قیمه نذری برای ۱۰۰ نفر باید حدود ۳ کیلو لپه استفاده کرده که هر کیلو از این کالا ۸۵۰۰ تومان که در مجموع باید ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه کرد.

در ادامه پخت باید هزینه دو عدد دیگ، اجاق گاز، کپسول، آبکش و سایر ملزومات پخت غذا را نیز در نظر گرفت که تهیه آن‌ها حدود ۴۵۰ هزار تومان آب می‌خورد.

همچنین برای ۱۰۰ نفر حدود ۲۰ کیلو برنج لازم است که هر کیلو برنج ایرانی ۱۴ هزار تومان و برنج هندی ۸ هزار تومان است که جمعا برای خرید برنج باید از ۱۶۰ هزار تا ۲۸۰ هزار تومان هزینه کرد.

در این تهیه گوشت برای پخت قیمه نذری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که برای تهیه این کالا با توجه به تعداد ۱۰۰ نفر باید ۸ کیلو گوشت تهیه کرد که اگر از سهمیه هئیت‌ها تهیه شود هر کیلو ۲۹ هزار تومان و اگر به صورت آزاد تهیه شود کیلویی ۵۸ برای گوشت گوسفندی و ۶۵ هزار تومان برای گوشت گوساله آب می‌خورد که در مجموع از ۲۳۲ تا ۵۲۰ هزار تومان باید هزینه کرد.

در این میان برای پخت نذری باید هزینه خرید انواع ادویه جات را در نظر گرفت که حدود ۵۰ هزار تومان است.

همچنین در کنار اقلام ضروری برای پخت نذری باید به تهیه موارد دیگری، چون سیب زمینی، پیاز، روغن نیز توجه کرد که هزینه تیه این اقلام به صورت سر انگشتب با حتساب دو حلب روغن، ۶ کیلو سیب زمینی، ۶ کیلو پیاز حدود ۱۵۰ هزار تومان است.

البته برخی از هیئت‌ها برای خوش رنگ‌تر شدن غذای خود از زعفران استفاده می‌کنند که حداقل دو بسته مثقال زعفران برای غذای ۱۰۰ نفر نیاز است که هزینه آن حدود ۱۰۰ هزار تومان می‌شود.

در این میان بعد آماده و طبخ شدن غذای نذری باید به سراغ تهیه ظروف یکبار مصرف برویم که هزنیه خرید ۱۰۰ ظرف برنج، ظرف خورشت، قاشق حدود ۷۰ هزار تومان تمام می‌شود.

با این تفاسیر برای تهیه یک دیگه قیمه نذری برای ۱۰۰ نفر در ماه محرم برای عزاداران حسینی با حتساب برنج ایرانی، گوشت گوسفندی در مجموع باید حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه کرد که با توجه به افزایش تعداد نفرات هزینه تهیه غذا نیر به نسبت بیشتر خواهد شد و این اعداد و ارقام به طوری محاسبه شده که افراد خود توانایی و مهارت پخت غذا را داشته باشند که در غیر این صورت هزینه گرفتن آشپر نیز به لیست هزینه‌های پخت نذری اضافه خواهد شد.


223225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 805562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    18 0
    بابا شما که استاد حستب کردن سرانگشتی هستی یا قیمت نده، یا دقیق اعلام کن اینا چیه؟
    • هادي CN ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
      0 0
      اينها كارشون دروغ گفتنه و هدف از دروغگويي هاي آنها هم كاملا روشنه
  • هادي CN ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    7 28
    دليل اين آدرس غلط دادن شما رو همه مي دونند .. به دروغ گويي هاي خودتون ادامه بدين و مطمئن باشيد افراد ناگاه زيادند كه اين آمار مغرضانه ي شما را بپذيرند. ديگ و اجاقگاز و ساير ملزومات تقريبا در همه جا مجاني در اختيار هيئت ها از طرف مردم قرار مي گيره. اكثر اقلام مصرفي نيز توسط خيرين و بدون هزينه مي باشد. هزينه هاي نذري در تمام شهرهاي ايران توسط مردم فقير و كم درآمد تهيه مي شود. ميدانم كه نشر نمي دهيد
    • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
      11 7
      کجاش دروغه؟ افراد خیر هم قبلا این اقلام را از فروشگاهها خریداری کردند و دراختیار تکایا قراردادند. این گزارش به قیمت این اقلام پرداخته فارغ ازاینکه خیران پرداخت کردند یا صاحبان تکایا
  • سمانه A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    10 27
    منظوررررررررررررررررررررر؟؟؟ به دولتتون بگید قیمت ها رو کنترل کنن ، نذریها تعطیل نمیشن کور خوندید
  • سمانه A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    12 21
    برای سفر به کیش چقدر باید هزینه کرد؟
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    16 9
    خرج كه از جيب ميزبان بيت المال بود حاتم طايي شدن اسان است
  • هادي CN ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    0 0
    هزینه دو عدد دیگ، اجاق گاز، کپسول، آبکش و سایر ملزومات پخت غذا را نیز در نظر گرفت که تهیه آن‌ها حدود ۴۵۰ هزار تومان آب می‌خورد. اين دروغيست كه براي همه قابل كشف هست مگر افراد مغرض
  • بی نام A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    0 0
    قیمه نذری پرسی 16هزارتومن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ سر کوچه ما تهیه غذای معروفی هست که قیمه را 8هزارتومن میده . تازه قبلا ارزون تر بود بخاطر گرونی های اخیر قیمت را 8تومن کرده یعنی با 1600شما بجای 100پرس 200پرس از اونجا می خرند و به تعداد بیشتری نذری میدهند .........
  • کهریزک IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
    0 0
    سلام علیک ثارا... چرا هزینه های نذری و ... به افراد نیازمند داده نمیشه ؟ چرا ؟ براس ساخت بیمارستان . خرید دارو . کمک به کهریزک ها ... چرا غذای نذری را به افرادی که در کهریزک زندگی می کنند بیش از 5000 نفر که شاید یه وعده غذای گرم هم برای خوردن ندارد ؟؟
  • بی نام A1 ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
    0 0
    سیاست ....
  • یزدان IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
    1 0
    هنوز قیمت ها می ره بالا