۰ نفر
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲

عباسعلی منصوری‌آرانی

هرچند ترامپ مانورهای زیادی درباره خروج از برجام می دهد، اما اروپایی‎ها و استراتژیست های آمریکایی، اعم از نظامی و سیاسی او را تحت فشار گذاشته و می گذارد تا قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل حفظ شود؛ چون خروج آمریکا از برجام در حقیقت به مثابه زیرپا گذاشته آن قطعنامه است.

اینکه عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد بعد از صدور قطعنامه، آن قطعنامه را متزلزل کند، بدعت و اقدامی سخت و گران نزد اروپایی ها تلقی می شود؛ چون اروپایی ها در جنگ های جهانی اول و دوم خیلی کشته دادند و بعد از آن بود که سازمان ملل متحد شکل گرفت. بنابراین برای آنها مهم است که حرمت قطعنامه های سازمان ملل متحد حفظ شود. به همین علت به ترامپ فشار می آورند تا خروج آمریکا از برجام اتفاق نیفتد. همچنین در داخل آمریکا، حزب دموکرات و تعداد زیادی از جمهوری خواهان معتقدند خروج از برنامه جامع اقدام مشترک، ضربه بزرگی به حیثیت آمریکا در جهان خواهد زد، از این رو آنها نیز با رایزنی های زیاد می کوشند مانع این اتفاق شوند.

از طرفی ترامپ تحت فشار لابی سعودی و صهیونیستم است که همسویی با آنها منافع مالی زیادی را نصیب دولت واشنگتن خواهد کرد. ترامپ بین دو گزینه «معامله تجاری» و «رعایت یک اصل سیاسی در نظام بین الملل» باید یکی را انتخاب کند، به همین جهت پیش بینی می شود که او در صحبت های امشبش همچون گذشته، یکی به نعل و یکی به میخ بزند. یعنی تهدید کند که می خواهد از برجام خارج شود، مگر اینکه برای بازنگری در برجام مذاکره دیگری شکل گیرد.

بازنگری در برجام برای ایران خطرناک است، متن قطعنامه 2231، برجام و گزارش آژانس درباره فعالیت های هسته ای ایران کاملا مشخص است. مسئولان کشور به درستی تصمیم گرفتند که به هیچ وجه نباید وارد بازی ترامپ شوند. امشب ترامپ سعی می کند با شرط و پیش شرط گذاری بحث خود را جلو ببرد. قطعا صریح اعلام نمی کند که از برجام خارج می شود، در عوض با ابهام گویی می کوشد موضوعات جدیدی را مطرح کند. تنها گزینه ایران ایستادن محکم روی قطعنامه 2231 ، گزارش آژانس و برجام است چون هر راه دیگری برود ضرر محض برایش خواهد بود.

ایران به هیچ وجه نباید وارد گفتگوهای حاشیه ای شود. حتما اروپا و عوامل درونی آمریکا فشارهای لازم را به ترامپ می آورند. ضمن آنکه شرایط جهانی ما طوری نیست که خروج آمریکا از برجام، وضعیت ایران را به قبل از برجام برگرداند . حتما امروز شرایط ما بهتر از قبل برجام است.

* عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس نهم

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 775354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =