۰ نفر
۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۵

مراسم نکوداشت مرتضی آوینی با حضور همفکران و دوستان آن شهید برگزار شد و حاضران از ویژگی‌های اخلاقی و عملی او گفتند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم نکوداشت سیدمرتضی آوینی با عنوان «داغ شقایق‌ها»، عصر امروز (دوشنبه 20 فروردین) همزمان با سالروز شهادت او با حضور چهره‌های فرهنگی در بنیاد روایت فتح برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، رضا برجی از عکاسان دفاع مقدس درباره ویژگی‌های فکری و شخصیتی مرتضی آوینی گفت: «در کلاس‌هایی که دارم، شاگردانم همیشه این سوال را مطرح می‌کنند که اگر شهید آوینی بود، چه کاری انجام می‌داد. در پاسخ به این سوال همیشه گفته‌ام فکر می‌کنم اولین کاری که او می‌کرد، این بود که همه بچه‌های انقلاب را زیر یک سقف می‌آورد.»

او ادامه داد: «در زمان حیات آقا مرتضی، با این‌که جریانی علیه او شکل گرفته بود اما او همواره مقاومت می‌کرد و روی اهداف خود با قدرت می‌ایستاد. او جنگ را بستری می‌دانست که هر مردی و یا هر کسی می‌توانست در آن به دنبال کربلای خویش بگردد؛ یعنی آنچه که در عاشورا اتفاق افتاد، ذره‌ای در کربلای پنج و دیگر نبردها نمود یافت.»

در بخش دیگری از این مراسم، شهریار زرشناس، نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در سخنانی گفت: «مرتضی بسیجی بود، هنرمند بود، اما بیش از این‌ها متفکر بود که کمتر به این وجه توجه می‌شود.»

او با اشاره به این‌که انقلاب اسلامی، اعتراض به غربزدگی شبه مدرن بود، توضیح داد: «جریان شبه مدرن در بخشی از تاریخ حاکمیت را به دست آورد که بحران هویت، بی‌عدالتی، مناسبات غلط اخلاقی و.‌‌.. در جامعه ایجاد کرد. انقلاب، رستاخیز اعتراضی ایران اسلامی به غربزدگی شبه مدرن بود. انقلاب برای این که بنای کج غربزدگی را درهم بشکند باید ساختار اقتصاد و فرهنگ را عوض می‌کرد و نیاز بود با گذار از آن زمان به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم. این گذار شرایط خود را دارد و کشاکشی در آن رخ می‌دهد که در حال حاضر هنوز در متن آن هستیم، در چنین دوره‌ای، آوینی به عنوان متفکر ظهور کرد و بالید. او متفکر صرف خانه نشین نبود، بلکه در متن حادثه حضور داشت. او همان زمان پرسش‌هایی را مطرح می‎کرد که انقلاب هنوز با آن روبروست. برای مثال او در دهه 60 خورشیدی، بانکداری آلوده به ربا، بی‌عدالت اجتماعی و‌‌‌... را مطرح کرد که امروز هم جزو معضلات ماست.»

این محقق بیان کرد: «آوینی روحیه بسیجی ، اندیشه انقلابی و بصیرت متفکرانه داشت. غربت مرتضی عجیب بود. او می‌دانست از هجوم فرهنگی شبه مدرن باید عبور کند‌ که بسیار سخت بود. ما در حوزه نظری در جایی قرار داریم که آوینی آن روزگار در آن بود. آوینی بسیار پیشرو بود.»

در ادامه، زرشناس درخصوص برخی شبهات مطرح شده درباره آوینی توضیح داد: «روشنفکرها می‌گویند او اواخر عمر به دوران روشنفکری بازگشته بود؛ در حالی که در نوشته‌هایش یک سطر بوی عدول از انقلاب یا عبور از انقلاب پیدا نمی‌شود، یک فریم در این مورد ندارد. روزی که داشت می‌رفت، گفت می‌روم فکه جایی که فرشتگان ارواح شهدا را به آسمان می‌بردند. کدام روشنفکر درباره جنگ و مرگ این‌گونه صحبت می‌کند؛ روشنفکر مرگ را نیستی می‌‌داند.»

احسان محمد‌حسنی‌، حجت‌الاسلام پژمانفر، سیدمحمد مهدی‌طباطبایی، شهریار زرشناس، مرتضی رزاق‌کریمی، مرتضی شعبانی، سردار فضلی و ... از جمله حاضران در این مراسم بودند.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 768460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =