ابوالفتح: ترامپ به‌دنبال استراتژی یا صلح یا جنگ با ایران است

کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرآنلاین به بررسی استراتژی کنونی آمریکا در قبال ایران پرداخته است.

محمد اکبری: ایالات متحده پس از خروج از برجام نتوانسته است سیاستی برای جذب اروپایی ها به سمت خود شکل دهد و تلاش می کند فشار بر ایران را افزایش دهد. سخنرانی پمپئو یک سخنرانی تند علیه ایران بود که درخواستهای آن از ایران با واکنش کشورمان و دیگر بازیگران مواجه شد و بسیاری او را متوهم خواندند. آیا باید این سخنرانی را استراتژی آینده امریکا در مقابل ایران فرض کنیم؟
در این باره با امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل امریکا گفت‌وگو کرده‌ایم که از نظر می‌گذرانید.

آمریکا در حال حاضر کدام پلن را دنبال می کند؟ سخنرانی پمپئو در مورد ایران را باید استراتژی امریکا برای ایران فرض کنیم یا فقط تهدیداتی برای ایجاد فضای تنش بیشتر؟

باید گفت که سیاست تقابل با ایران طی سالهای گذشته و در این 4 دهه مورد توجه امریکا در رابطه با ایران بوده است. در حال حاضر با حضور ترامپ اولویت تغییر رژیم به اولویت تغییر رفتار برتری پیدا کرده است. ما باید در نظر داشته باشیم که تغییر رژیم از تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران همیشه در دستور کار دولتهای آمریکا بوده اما در مقاطعی فقط اولویت بندی آن تغییر می کرده است.

به نظر می رسد با شرایط و درخواستهای 12 گانه ای که پمپئو مطرح کرده، ایالات متحده آمریکا تصمیم دارد و امیدوار است به نقطه ای برسد که مناسباتش با جمهوری اسلامی ایران یا به سازش و صلح بینجامد یا یک درگیری نظامی را رقم بزند که در پس این درگیری نظامی به صلح و سازش با ایران و تامین خواسته خود برسد. اما اینکه آیا واقعا می تواند این کار را بکند جای تردید وجود دارد. به این دلیل که برخلاف ایالات متحده آمریکا که در قضیه برجام تقریبا عقب مانده، جامعه جهانی قاطعانه از موضع ایران در حال حمایت است و این حمایت ها اگر هم باعث حفظ حضور شرکت های اروپایی در ایران نشود، اما به لحاظ سیاسی و روانی موانعی را برای آمریکایی ها برای رسیدن به اهدافشان ایجاد می کند. درواقع دولت کنونی آمریکا در مسیری گام برمیدارد که می خواهد بعد از 4 دهه خصومت به گونه ای تکلیف خود را با ایران مشخص کند؛ یا صلح یا جنگ.

صلح مورد نظر آنها چه نوع صلحی است؟ گفت و گوی هم سطح برای ایجاد تعامل؟
البته صلح مدنظر آمریکایی ها صلح نیست بلکه تحمیل خواسته های خودشان است و اینکه صددرصد خواسته های خودشان محقق شود. به قول رئیس شورای روابط خارجی آمریکا بازی همه چی یا هیچی است. یعنی مشخصا در این کشمش یا باید به همه خواسته های خودشان برسند و یا به هیچ تفاهم مشترکی دست پیدا نخواهند کرد که در آن صورت شاید پلن بعدی آنها قرار دادن ایران و جهان در آستانه یک جنگ جدید در منطقه خاورمیانه باشد.

آیا در حال حاضر فضای منسجمی بین کاخ سفید و کنگره وجود دارد؟ انتقاداتی به آقای پمپئو از سوی کنگره وارد شده و یا برای مثال جان بولتون در موضوع کره شمالی مدل دیگری جلو می رود.
بالاخره اختلاف دیدگاه بین عناصر تشکیل دهنده بازیگران تصمیم ساز وجود دارد. مثلا در دولت آمریکا بین وزارت خارجه و وزارت دفاع، بین شورای عالی امنیت ملی و وزارت خزانه داری حتی اختلافاتی بین شخصیتها همیشه بوده و در همه دولتها و همه کشورها این اختلاف نظرها وجود داشته است. حالا در دولت ترامپ این موضوع به اوج خودش رسیده که به دلیل شخصیت متزلزل، افراطی و هیجانی شخص رئیس جمهور آمریکاست و درگیری های عمیقی که بین جریان های داخلی در داخل آمریکا وجود دارد بیشتر خودنمایی می کند که از بحث روسیه و کره شمالی شروع می شود تا به بحث ایران برسد.

ترامپ دست به یکسری پاکسازی ها زد به امید اینکه تیم امنیت ملی خودش را برای برخورد با ایران آماده سازد. اخراج رکس تیلرسون و مک مستر هم از همین زاویه قابل بررسی است. بنابراین می توان گفت که به هیچ عنوان انسجامی در درون کاخ سفید نیست. ضمن اینکه اختلاف بین کاخ سفید و کنگره هم شدت گرفته است. شاید تیم امنیت ملی یا مشاوران دونالد ترامپ باور نمی کردند که جمهوریخواهان کنگره که روزگاری دشمن قسم خورده اوباما و برجام بودند، پشت سر برجام بایستند و حاضر نشوند که از خط مشی کاخ سفید در قضیه برجام حمایت کنند. همه اینها به اختلافات دامن می زند ضمن اینکه کشمکش شدیدی که بین اروپا و آمریکا وجود دارد حتما در درون کاخ سفید و دولت آمریکا و کنگره و در مناسبات بین کنگره و کاخ سفید بازتاب پیدا می کند و باعث می شود جریان های سیاسی که اختلاف نظر دارند، دست باز برای اثبات حقانیت خودشان داشته باشند. از این نظر می توان نمونه بارزش را قضیه کره شمالی دانست که یک اظهارنظر نسنجیده مشاور امنیت ملی سرمایه گذاری سنگین دونالد ترامپ را از بین می برد و همچنان هم اختلاف نظرها وجود دارد بین اینکه اصولا این مذاکرات برگزار بشود یا نشود و چه نتیجه ای قرار است از آن حاصل شود.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 781466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
    0 1
    باشه...
  • بی نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
    1 0
    خدا خودش کمک کنه انشاا‌.‌...
  • بی نام A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
    1 1
    نمیتونه جنگ کنه. همون عراق ۴ تریلیون دلار خرج رو دستشون گذاشت. ایران تا موشک بالستیک داره اونا غلطی نمیتونند بکنند
  • رضا NL ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
    0 1
    در انتخاب لغوی برای ادای مطلب صریح مطلب میتوان استراتژی این شغال زرد را اینگونه توصیف کرد که او و شبکه های فاسد پشت وی هدفی جز فروپاشی و تجزیه ندارند. اجرای این هدف با تحریم و حتی محاصره اقتصاری در اولویت است چون در مقایسه با گزینه نظامی برای امریکا کم هزینه تر و کم خطرتر است. بزرگنمایی اتفاقات دی ماه گذشته و اعتراضات صنفی، که به میزان خیلی وسیعتر در کشورهای به اصطلاح صنعتی وجود دارد، توسط اتاقهای فاسد فکر، دستگاه مدیریتی ترامپ را متقاعد کرده که فروپاشی در صورت موفقیت در اعمال محاصره اقتصادی قابل تحقق است. در صورت عدم تحقق این طرح در بازه زمانی مطلوب، یک حمله محدود فشرده برای وادار کردن ایران به پذیرفتن شرایط دیکته شده گزینه بعدی است. تقویت و مدرن سازی سیستمها و طرحهای نظامی کشور به عنوان
  • رضا NL ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
    0 1
    عامل هزینه و ریسک در محاسبات پنتاگون منظور خواهند شد. همانطور که موشکهای ایران تاکنون یکی از عوامل تاخیر انجام فاز داغ بوده است. حداقل انفعال، عدم هوشیاری و اشتباه از جانب کشور، به صورت حداکثری توسط طرفهای متخاصم مورد استفاده قرار میگیرد. ذکر چند نکته به نظر مناسب است: ۱ اطلاعات و آمارهای کشور اعم از اقتصادی، بانکی، گمرکی و داده ها ی مربوط به وزارتخانه ها، سازمانها و غیره همگی به دقت تجزیه و تحلیل شده و بر علیه کشور و برای تطابق طرحها بر ضد کشور استفاده میشود. شرایط موجود شرایط عادی نبوده و عقلانی است تا کلیه دستگاههای اجرایی کشور و مجلس در خصوص انتشار داده ها حداکثر هوشیاری را به خرج دهند۲ با توجه به محدودیت های بانکهای بزرگ در مراوده با ایران، ضمن حفظ فشار بر اروپا، میتوان این نکته را
  • رضا NL ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
    0 1
    با طرفهای اروپایی بررسی کرد که پرداختها و مبادلات مالی از طریق بانکهای کوچک دولتی یا محلی انجام شود که اصولا هیچگونه فعالیتی در امریکا ندارند. ۳ در بسیاری از صحبتهای به اصطلاح کارشناسان و متاسفانه برخی از مسئولین از عبارات انحطاط، اضمحلال، بحران، پرتگاه و غیره استفاده میشود که بخشی از آن برای ایجاد وزن خبری و حلب توجه است و بخشی به علت نا اگاهی. توجیه مقامات مسئول و خبرگزاری ها، جراید و سایتهای کشور در عدم استفاده از اینگونه عبارات و درشتنمایی مسایل عقلانی است.۴ کشورهای درگیر با امریکا هر کدام به نحوی مورد تهدید امریکا هستند و استفاده مداوم تبلیغاتی از این موضوع مهم توسط مسئولین خالی است‌. خصوصا توسط مسئولینی که در صحنه بین المللی بیشتر حضور دارند.در این خصوص میتوان این موارد را بررسی کرد
  • رضا NL ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
    0 2
    الف: امریکا به دنبال ایجاد اختلاف و تجزیه اروپا است. ب: امریکا بپیشرفتهای اقتصادی و تکنولوژیک چین را تحمل نکرده و در مقابل چین احساس حقارت میکند ج: امریکا از قدرت نظامی و نفوذ سیاسی روسیه شدیدا حراص دارد. و از این قبیل موارد که جنبه تبلیعاتی داشته و توسط رسانه های مخالف ترامپ بازنشر میشوند.‌