برای تکمیل خط ۲ مترو شیراز ۵۵۰ میلیون دلار اعتبار مورد نیاز است

«خبرجنوب» نوشت: حوالی سال 81 بود که کلنگ ساخت اولین خط از خطوط 6 گانه مترو شیراز به زمین زده شد و در نهایت پس از گذشت قریب به 12 سال فاز اول این پروژه به طول 10 کیلومتر در مسیر میدان احسان تا میدان نمازی به بهره برداری رسید و سال گذشته نیز فاز دوم خط یک به طول 14 و نیم کیلومتر افتتاح شد، تا شیراز پس از تهران رکورد طولانی ترین خط مترو کشور را بشکند.

سومين ریيس سازمان حمل و نقل ريلي شيراز در تاريخ راه اندازي اين سازمان در اولين نشست مطبوعاتي خود در جمع خبرنگاران گفت: برخي مواقع در مشاغل ما مرزهايي ميان مصلحت انديشي و مصلحت جويي با آن چه استاندارد كاري است وجود دارد كه هيچ وقت و هيچ گاه نمي توانيم آن ها را به طور كامل كنار بگذاريم اما آرزو دارم در همه كارهايمان استانداردهاي كاري ما همواره بر مصلحت انديشي هايمان غلبه كند البته نمي توان به طور كامل نيز مصلحت ها را كنار گذاشت اما با حفظ چارچوب ها و استانداردها مي توانيم رسالتمان را به درستي انجام دهيم.

مترو شیراز
حسني مرادي افزود: قطار شهري يكي از سازمان هايي است كه معدل ارتباطي آن با رسانه ها و مردم بيشتر است و علاقمنديم كه اين ارتباط دو طرفه را تقويت كنيم و هم شما مسایل و مشكلات را مطرح كنيد و هم نظر ما را منتقل كنيد اما بر طبق نظرسنجي نمره قابل قبولي از جانب مردم گرفتيم اما اگر انتقادي هم وجود داشته باشد مي پذيريم و خوشحال مي شويم كه رسانه ها از ما انتقاد كرده و در كنار آن راهكار نيز پيشنهاد بدهند.

وي ضمن ارايه بخشي از فعاليت هاي اين سازمان گفت: در برنامه چشم انداز بلند مدت سازمان 6 خط مترو براي شيراز ديده شده است كه يك خط آن به اتمام رسيده، خط دوم در حال اجراست، خط سوم كه ادامه توسعه خط يك است به زودي آغاز مي شود و مطالعات 3 خط ديگر آغاز شد كه اميدواريم تا پايان امسال به اتمام برسد.

وي افزود: در اين ميان فاز يك خطر يك مترو سال 93 به بهره برداري رسيد و امروز نيز شاهد اتمام كل 24 و نیم كيلومتر خط يك و 16 ايستگاه اين خط هستيم و تا هفته دولت نيز 2 ايستگاه فرصت شيرازي و غدير به بهره برداري مي رسد.

وي از بهره برداري از ايستگاه ميدان امام حسين (ع) تا پايان سال خبر داد و گفت: آخرين ايستگاه خط يك قطار شهري یعنی ايستگاه وكيل سال آينده به بهره برداري مي رسد اما براي بستن كامل پرونده خط يك حداقل 300 ميليارد تومان اعتبار مورد نياز است كه البته اين جداي از هزينه واگن هاي مورد نياز اين خط است.

مرادي با اشاره به تاثير نوسانات بازار ارز بر تامين تجهيزات مورد نياز مترو اظهار داشت: تحريم ها، مشكلات بازار ارز و بلاتكليفي باعث شده در خريد برخي تجهيزات مترو با مشكلاتي مواجه شويم.

وي با اشاره به اتمام بخشي از حفاري خط 2 مترو گفت: در حال حاضر عمليات حفاري 3800 متر از فاز يك خط 2 مترو تا ايستگاه رحمت به اتمام رسيد و در كل بيش از 6 كيلومتر از 2 تونل پروژه به اتمام رسيده است.

ریيس سازمان حمل و نقل ريلي شيراز گفت: خط 2 قطار شهري در حدفاصل ميانرود، ميدان گاز تا كلبه سعدي به طول 15 كيلومتر با 13 ايستگاه در 2 فاز اجرا مي شود كه فاز يك اين پروژه سال 99 به بهره برداري خواهد رسيد.

وي افزود: با توجه به تراكم جمعيت مسير اجراي اين پروژه اين خط يكي از شلوغ ترين خطوط قطار شهري شيراز است كه تاثير به سزايي در كاهش ترافيك اين مسير خواهد گذاشت.

مرادی تصريح كرد: يكي ديگر از خطوط اصلي قطار شهري خط 3 قطار شهري يا همان ادامه توسعه غربي خط يك است كه به طول 12 كيلومتر با 8 ايستگاه در حد فاصل پل بصيرت تا ايستگاه راه آهن شيراز امتداد دارد كه در آينده نزديك نيز كلنگ اين پروژه به زمين زده مي شود.

وي افزود: تفاوت اين پروژه با ساير خطوط آن است كه در اين پروژه بخشي از آن بر روي زمين و يا در ارتفاع انجام مي شود.

مرادي گفت: ظرفيت نهايي خط يك مترو با مدت زمان توقف مسافران به مدت 3 دقيقه در هر ايستگاه انتقال 18 هزار نفر در ساعت در هر جهت است و هم اكنون نيز روزانه 50 هزار نفر توسط خط يك قطار شهري جا به جا مي شوند.

ریيس سازمان حمل و نقل ريلي شيراز در زمينه مشكلاتي كه در تامين واگن هاي مورد نياز مترو وجود دارد،‌ گفت: براي خريد واگن هاي مورد نياز مترو پيش از اين قراردادي براي خريد 100 واگن براي شهرهاي شيراز، تبريز و اصفهان با يك شركت چيني بسته شده بود كه اين واگن ها تحويل شد اما براي تامين واگن هاي مورد نياز ديگر قرار شد مابقي واگن ها توسط يك شركت داخلي تامين شود كه تا پايان سال هم قرار است 10 واگن جديد را به ما تحويل دهند.

مرادي در خصوص واگن هاي مورد نياز براي تكميل خط يك مترو گفت: براي رسيدن به هدف نهايي خط يك مترو كه رساندن مدت زمان توقف مسافران براي رسيدن هر قطار 3 دقيقه است به 30 رام قطار شامل 150 واگن نياز داريم كه در حال حاضر 13 رام از آن تامين شده است و 17 رام كم داريم.

وي با اشاره به نحوه تامين بخشي از اعتبارات مورد نياز اين پروژه توسط دولت و شهرداري گفت: اعتبارات مترو كه از شهرداري ارايه مي شود بيشتر به صورت زمين و ملك است و يا نقدي و اعتباراتي كه توسط دولت پرداخت مي شود تا پيش از اين بيشتر به صورت نقدي بود و بخشي به صورت اوراق خزانه اسلامي اما امسال تمامي اعتباراتي كه توسط دولت به مترو اختصاص يافته است به صورت اسناد خزانه اسلامي است.

وي ادامه داد: سال هاي گذشته 700 ميليارد تومان بودجه از طريق فروش اوراق مشاركت به مترو شيراز تعلق گرفته و امسال نيز 600 ميليارد تومان اوراق مشاركت براي خط 2 مصوب شده است.

ریيس سازمان حمل و نقل ريلي شيراز با اشاره به ايجاد برخي ظرفيت هاي سرمايه گذاري در پروژه هاي حوزه قطار شهري گفت: در شوراي قبل ما مصوبه اي را داشتيم كه بر اساس آن قرار شد تا مجتمع هاي ايستگاهي را تعريف كنيم كه با فروش آن ها و با ساخت و اجاره دادن آن ها بتوانيم بخشي از هزينه هاي مترو را تامين كنيم، در اين زمينه تعدادي زمين شناسايي شد كه حتي 2 مورد از آنها نيز به سرمايه گذاران واگذار شد.

مرادي در خصوص اعتبارات مورد نياز براي تكميل خط 2 مترو گفت: با توجه به نوسانات بازار ارز و اينكه بخش زيادي از نيازهاي ما وابسته به ارز است در حال حاضر هزينه هر كيلومتر مترو از صفر تا صد با هزينه تامين واگن 50 تا 60 ميليون دلار است كه با اين حساب براي تكميل 15 كيلومتر خط 2 مترو 550 ميليون دلار اعتبار مورد نياز است كه اين هزينه با فاينانس به 770 ميليون دلار مي رسد.

وي با اشاره به برخي مشكلات تملكي در احداث دروازه هاي ورودي ايستگاه هاي مترو شيراز گفت: يكي از مواردي كه طي اين مدت دنبال كرديم تعامل با سازمان حمل و نقل مسافر درون شهري درخصوص ساماندهي خطوط موازي با مترو بود كه تعدادي از اين خطوط حذف يا كاهش يافتند و در كنار آن براي انتقال مسافران به ايستگاه هاي مترو نيز تعدادي خطوط اتوبوس عمود بر مترو ايجاد شد كه تنها با همين اقدامات در طول مدت كوتاهي 20 درصد به مسافران خط يك مترو افزوده شد و با ترويج فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومي تا يكي دو سال آينده شاهد تكميل ظرفيت اين پروژه باشيم.

ریيس سازمان حمل و نقل ريلي شيراز درخصوص درآمدهاي مترو نيز گفت: در تمامي كشورها حمل و نقل ريلي يك حمل و نقل يارانه بگير است و حتي در حال حاضر با روزانه 50 هزار مسافر اين درآمد كمتر از يك دهم هزينه هاي بهره برداري از پروژه را تامين مي كند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 797043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =