مبارزه با سلول بنیادی سرطانی با آنتی‌بیوتیکی به نام داکسی سایکلین

تحقیقات محققان دانشگاه سالفورد انگلیس نشان می‌دهد آنتی‌بیوتیک موسوم به داکسی سایکلین می‌تواند با سلول‌های بنیادی سرطانی / CSCs مبارزه کرده و آن‌ها را از بین ببرد.

به گزارش خبرآنلاین، سلول‌های بنیادی سرطانی یا cancer stem cells به‌عنوان ایجادکننده تومور دارای مشخصاتی شبیه سلول‌های بنیادی طبیعی هستند و هنگام «خودنوسازی» تومور را ساخته و باعث عود و متاستاز شده و تومور جدید می‌سازند.{لینک}

به عقیده دانشمندان اگر بتوان با این نوع سلول‌ها مبارزه کرد و آن‌ها را از بین برد، تومور جدید ساخته نشده و کسانی که دچار متاستاز شده، نیز جانشان از خطر ابتلای گسترده به تومور حفظ می‌شود.

یافته‌های محققان دانشگاه سالفورد در مورد نقش آنتی‌بیوتیک داکسی سایکلین در پاک کردن سلول‌های بنیادی سرطانی در مجله Frontiers in Oncology منتشرشده است.{لینک}

داکسی سایکلین یکی از رایج‌ترین داروهای آنتی‌بیوتیک در جهان است که در درمان پنومونی، کلامیدیا، سینوزیت، سفلیس، وبا و بیماری Lyme استفاده می‌شود.

داکسی سایکلین با جلوگیری از ایجاد میتوکندری در سلول عوارض کمی نیز دارد. میتوکندری‌ها ناشی از باکتری بوده و آنتی‌بیوتیک‌ها به باکتری حمله می‌کنند و داکسی سایکلین با هدف قراردادن میتوکندری مانع از تولید سلول بنیادی سرطانی می‌شود.

به گفته این محققان استفاده از آنتی بیوتیکی مانند داکسی سایکلین می‌تواند مانع از بازگشت سرطان سینه به بیماران شود.