مدیرعامل ستاد دیه کشور در تشریح برنامه‌‎های ماه رمضان این نهاد حمایتی گفت: امسال با رشد 20 درصدی نسبت به سال قبل میزبان 377 آیین ویژه آزادی زندانیان غیرعمد خواهیم بود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی ستاد دیه کشور، سید اسدالله جولایی در دیدار با حجت‌الاسلام قاسم عبدالهی رییس کل دادگستری استان مرکزی با تقدیر از حمایت‌های خیرین در امر حبس‌زدایی از زندان‌ها اظهار کرد: اگرچه در طول سال بنا به مناسبت‌های ملی و ایام و اعیاد مذهبی همواره نسبت به برپایی مراسم گلریزان اهتمام داریم اما اقدامات ویژه ما در ستاد دیه مربوط به ماه مهمانی خداست. ایامی که خیرین به دلیل آمادگی معنوی تمایل بیشتری برای مشارکت در فعالیت‌های خیریه و اقدامات عام‌المنفعه دارند. برای همین منظور امسال با عنایت به افزایش جمعیت محکومان غیرعمد با لحاظ تنوع در برگزاری برنامه‌ها تلاش شده از محل این محافل عمومی زمینه آزادی جمعیت زیادی از 13 هزار محبوس تحت حمایت این نهاد فراهم شود.

وی با اشاره به سرانه 40 میلیون تومانی مددجویان واجد شرایط ادامه داد: اگرچه نمی‌توان میانگین دقیقی از میزان بدهی زندانیان جرایم غیرعمد ارایه داد اما می‌توان گفت میزان محکوم‌ٌبه برای متعهدان پرداخت دیه با وجود کمیت 5 درصدی این بدهکاران، به مراتب سنگین‌تر از میزان مبالغ مندرج در پرونده‌های مالی است. ناگفته نماند در محکومیت‌های مالی ناشی از مهریه و حتی صدور چک‌های بدون پشتوانه ما میزان بدهی را بعد از فرآیند اخذ گذشت و احتساب آورده شخصی و صد البته استطاعت اقتصادی افراد منظور می‌کنیم، به عبارت دیگر در این پرونده‌ها حمایت ستاد دیه بیشتر به مانده بدهی زندانیان معطوف می‌شود.

مدیرعامل ستاد دیه کشور پویش ارمغان آزادی 3 را از دیگر اقدامات این نهاد مردمی در رمضان‌المبارک امسال مطرح کرد و افزود: پس از برگزاری دوره‌های موفق قبلی، درصددیم برای آزادی حداکثری 170 زندانی زن محکوم به جرایم غیرعمد این کمپین را مجدد با همکاری معاونت زنان و امور خانواده نهاد ریاست جمهوری از ابتدای ماه مبارک از سرگیریم. اتفاقی که در انتهای سال گذشته با حمایت هنرمندان، ورزشکاران و جمعی از مسئولین سیاسی کشور با شعار «زندان جای مادران نیست»، همیاری 10 هزار نیکوکار را در امر آزادی 13 زندانی زن سرپرست خانواده به همراه داشت.

جولایی با بیان اینکه آزادی زندانیان نیازمند از طریق ستاد دیه مربوط به موعد خاصی نیست، گفت: ما در طول سال بجز ایام تعطیل روزانه نسبت به استخلاص مددجویان واجد شرایط اهتمام داریم. اگر چه این آزادی‌ها در هفته‌های منتهی به سال نو یا در همین ایام نورانی ماه شعبان و رمضان بیشتر می‌شود اما چه موضوع آزادی و چه مقوله برگزاری جشن‌های گلریزان هرگز محدود به این روزهای خاص نیست. از ابتدای سال طبق آمار بدون احتساب مراجعات و مساعدت‌های انجام شده به نمایندگی‌های استانی، بیش از 16 هزار نیکوکار از طرق مختلف وجوهات نقدی و شرعی خود را به با هدف آزادی دربندان درمند به حساب‌های ستاد دیه کشور واریز کرده‌اند که به پشتوانه همین حمایت از آغازین روزهای سال‌جاری تا به امروز نزدیک به 1800 زندانی غیرعمد از بند زندان رهایی یافته‌ و به آغوش جامعه باز گشته‌اند.

وی شکات خصوصی را جزو اثرگذارترین حامیان این ستاد در امر آزادی بدهکاران غیربزهکار عنوان کرد و افزود: در فرآیند آزادی چه در حوزه رسیدگی قضایی و چه در حمایت مستقیم از افراد، اولیاءدم و طلبکاران همواره در خط مقدم خیرین این مجموعه تعریف شده‌اند. همیاری این عزیزان ضمن گره‌گشایی از کار بسیاری از افراد بی‌بضاعت در بازه زمانی کوتاه، به مختومه شدن پرونده‌های زیادی منتهی می‌شود. به بیان دیگر پس از احراز تنگدستی یک زندانی، فرد شاکی با مناعت طبع ضمن چشم‌پوشی از دریافت حقوق خود، در اقدامی خداپسندانه با رضایت قلبی حداقل مطالبه را با حلاوت رهایی یک انسان از بند و خوشحالی عزیزان چشم انتظار او معاوضه می‌کند. موضوعی که در امر آزادی 10679 زندانی سال گذشته رشد 36 درصدی نسبت به سال 95 داشت.

عبدالهی، رئیس کل دادگستری استان مرکزی نیز در سخنانی نقش ستا دیه را در کاهش جمعیت کیفری یک خدمت حسنه عنوان کرد و گفت: عملکرد و آثار اقدامات ستاد مردمی دیه در آزادی زندانیان بدون سابقه کیفری و البته پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به زندان‌ها چه در بین مسئولین و چه در بین اقشار ضعیف بر کسی پوشیده نیست. با عنایت به همین سابقه شایسته است زمینه بهره‌مندی از ظرفیت‌های صنعتی استان برای احقای اهداف خیرخواهانه این نهاد مردمی بیش از پیش فراهم گردد. تا شاید بواسطه این حمایت‌ها زمینه آزادی لااقل نیمی از 180 زندانی غیرعمد موجود این استان تا پایان ماه رمضان فراهم شود.

گفتنی‌ است، عباس قاسمی دادستان عمومی و انقلاب اراک، عباس فلاحتی مطلق مدیرکل زندانها و حسین بیگی مدیرنمایندگی ستاد دیه در استان مرکزی از دیگر اعضای این جلسه بودند.

 

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 777027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =