ایسنا نوشت: مدیر روابط عمومی وامور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: ما نه صرفا نیاز به مدیران جوان، که نیاز به مدیران جوانی در حوزه روابط عمومی داریم که علاوه بر شاخص جوان بودن از سایر شاخص‌های مورد نیاز کار در دنیای گسترده، پر پیچ و خم و پر فراز و نشیب روابط عمومی نیز برخوردار باشند.

مهندس امین افقی با اشاره به نقش روابط عمومی در ساختار توسعه، اظهار کرد: همانگونه که توسعه فرآیند همه جانبه‌ای است و هدف نهایی آن معطوف به بهبود تمامی ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی است هر یک از این ابعاد نیز به خودی خود ساختاری دارند که وظیفه آن بازسازی جامعه بر اساس اندیشه‌ها و بصیرت‌های تازه با سه شاخص علم و انسان و آینده است و تحقق اهداف در این سه بخش نیاز به توانایی در درک و فهم، تجزیه و تحلیل و ساخت و ایجاد نهادهای جدید دارد.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد انزلی افزود: در سازمان‌‌های امروز و آینده، وظیفه روابط عمومی‌ها در تمامی حوزه‌های فعالیتی این است که بتوانند برای نیل جامعه به توسعه و خصوصا توسعه پایدار در این بخش فعال باشند.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در هماهنگی با مدیران روابط عمومی، گفت: قاطعانه می‌توان گفت که جامعه امروز ما جامعه اطلاعاتی است، یعنی ما انسان ها در همه ابعاد زندگی مان در یک جامعه اطلاعاتی با شبکه‌های مختلف زندگی می‌کنیم و همه با مفهوم ارتباط آشنا هستند.

افقی تصریح کرد: در حوزه فعالیت‌های سازمانی و نهادی و جامعه می‌توان گفت که رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها نقش اساسی در این فرآیند دارند و این هماهنگی نه تنها می‌بایست از سوی رسانه‌ها باشد، بلکه مدیران روابط عمومی نیز می‌باید از توان و تخصص لازم برای ایجاد ارتباط دوسویه با رسانه‌ها برخوردار باشند و رسانه‌ها را فرصت و همراه صدیق خود برای اطلاع رسانی و به دست آوردن اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بدانند.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه با توجه به رشد ابزارهای نوین ارتباطی و تکنولوژی و تحولات صورت گرفته در حوزه رسانه هوشمند سازی روابط عمومی باید در دستور کار باشد، گفت: می‌توان به صراحت گفت که در دهه اخیر دوران تبلیغ تمام شده و آغاز دوران تبیین برای اقناع است و این امر نیاز ارتباط دو سویه و تولید فرآوردهای اطلاعاتی متنوع و متمایز و متفاوت برای مخاطبان دارد در دوران امروز مهندسی مخاطب قدرت و تکلیف اصلی ما است چراکه در گذشته از اطلاعات به مخاطب می‌رسیدیم و امروزه از مخاطب به اطلاعات می‌رسیم و مخاطب است که با قدرت انتخاب خود تعیین تکلیف می‌کند که چه تولید اطلاعاتی منجر به اثر می‌شود.

سخنگوی منطقه آزاد انزلی با اشاره به جوان گرایی در انتخاب مدیران روابط عمومی، خاطرنشان کرد: امروز تمامی مفاهیمی که ما با آن رو به رو هستیم دچار تغییرات زیادی شده است، اگر بخواهیم به جوان گرایی به عنوان یک عامل مثبت در همه حوزه‌ها نگاه کنیم باید ابتدا بررسی کنیم که منظور و هدفمان از جوان و جوان گرایی چیست؟ همینطور که ما شاهد تغییر در تعریف سواد هستیم، یعنی سواد صرفا به معنی خواندن و نوشتن نیست، امروزه سواد ابعاد گوناگونی دارد که سازمان های بین‌المللی شاخص‌های متعددی برای آن در نظر گرفته‌اند، این موضوع را می‌توان به بحث جوان گرایی در انتخاب مدیران روابط عمومی نیز تعمیم داد، زیرا صرفا سن نمی‌تواند شاخص توسعه در فرآیندها باشد.

افقی ادامه داد: ما در کنار بحث سن که خود می‌تواند جنبه‌های متعددی نظیر به روز بودن، دانش روز داشتن، علاقه مند و انگیزه مند بودن را به همراه داشته باشد، نیاز داریم که یک مدیر روابط عمومی به نرم افزارهای ذهنی و عملی لازم برای حوزه کاری خود نیز مسلط باشد. بنابراین ما نه صرفا نیاز به مدیران جوان، که نیاز به مدیران جوانی در حوزه روابط عمومی داریم که علاوه بر شاخص جوان بودن از سایر شاخص های مورد نیاز کار در دنیای گسترده، پر پیچ و خم و پر فراز و نشیب روابط عمومی نیز برخوردار باشند.

وی در خصوص آگاهی مدیران اجرایی به نقش سازنده مدیران آگاه روابط عمومی، بیان کرد: در سازمان‌هایی که مدیران ارشد با توجه به جایگاه و اختیارات حمایت های لازم را از این حوزه انجام می‌دهند و روابط عمومی را به عنوان یک واحد تصمیم ساز و پل ارتباطی سازمان و ذی نفعان و مخاطبان در نظر و نرم افزارها و سخت افزارهای لازم در اختیار قرار می‌دهند حوزه روابط عمومی به جای عنصر پشتیبان و خدمات دهنده صرف به عنوان یک واحد عملیاتی در راستای تعالی سازمان و ماموریت‌ها و اهداف عالیه نقش آفرینی می‌کند.

افقی اضافه کرد: در بسیاری از سازمان‌ها نیز واحد روابط عمومی تنها در چارت ساختار سازمانی حضور دارد و وجود آن در یک سازمان جنبه تزئیینی دارد، یعنی روسای سازمان‌ها، مدیران رده بالا و حتی مدیران اجرایی سازمان‌ها علی رغم ضربه خوردن از نبود روابط عمومی مقتدر به این موضوع آگاه نیستند که اگر چنین واحدی برای سازمان در نظر گرفته شده، ضمن پیوستگی با سایر بخش‌های سازمان می‌بایست از اقتدار و استقلال کافی برخوردار باشد تا بتواند مانند سایر بخش‌های سازمانی به ایفای نقش خود بپردازد.

مدرس دانشگاه افزود: در واقع داشتن روابط عمومی تزئینی که تنها اپراتور مدیران سازمان هستند می‌تواند سازمان را از همان نقاط ضربه پذیر کند. هر چه در فعالیت‌های فرآیندی که ضرورت تحقق آن عملکرد سیستمی است، آگاهی سیاست گذاران، برنامه ریزان و مدیران از حوزه روابط عمومی بیشتر باشد می‌توانند به قوت و قدرت گرفتن واحدهای روابط عمومی کمک کنند و همانند ارتباط دو سویه رسانه ها و روابط عمومی ها که می‌تواند تقویت کننده ابعاد بیرونی سازمان باشد، وجود این ارتباط دوسویه در داخل سازمان می تواند به تحکیم روابط، ارتقاء اعتماد سازمانی و تقویبت فرهنگ سازمان کمک کند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 777643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =