۱ نفر
۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۰
ستاره‌ای که سیاستمدار شد

عمران خان که در سال ۱۹۹۲ به عنوان ستاره بازی کریکت در پاکستان درخشید می رود تا به ستاره درخشان عرصه سیاست در این کشور تبدیل شود. اما اگر او موفق شود به عنوان نخست وزیر این کشور انتخاب شود با چالش‌هایی روبروست.

آرین پورقدیری

این روزها سرخط اخبار رسانه ها را انتخابات پاکستان به خود اختصاص داده است. حزب تحریک انصاف پاکستان روز دوشنبه رسما عمران خان را به عنوان نامزد این حزب برای پست نخست وزیری معرفی کرد. این حزب به رهبری عمران خان در انتخابات ۲۵ ژوئیه به عنوان بزرگ‌ترین حزب واحد با ۱۱۶ کرسی در مجمع ملی ظاهر شد.

به نظر می رسد عمران خان با به دست آوردن ۱۱۶ کرسی مجمع ملی و همچنین جلب حمایت احزاب کوچک‌تر و نامزدهای مستقل به عنوان نخست وزیر آتی پاکستان انتخاب شود. عمران خان که در سال ۱۹۹۲به عنوان ستاره بازی کریکت در پاکستان درخشید می رود تا به ستاره درخشان عرصه سیاست در این کشور تبدیل شود. اما اگر او موفق شود به عنوان نخست وزیر این کشور انتخاب شود با چالش‌هایی روبروست.

اولین مشکل او منتقدان او از جمله حزب مسلم لیگ وحزب مردم هستند. آنها حتی او را به دلیل نزدیکی اش با گروه های بنیادگرای اسلامی و طالبان «طالبان خان» می‌نامند. عده ای نیز با این عنوان که وی حمایت پشت پرده نظامیان را با خود دارد وی را ابراز دست نظامیان می‌خوانند. بنابر این هرگونه ائتلاف او با این مخالفان بسیار شکننده خواهد بود و او باید منتظر کارشکنی های آنها پس از آغاز دوره نخست‌وزیری‌اش باشد.

چالشهای عمران خان

دیگر چالش او بحران اقتصادی این کشور است. در واقع عمران خان وارث سیل عظیمی از مشکلات اقتصادی در این کشور خواهد بود که بدترین بخش آن مربوط به بدهی های خارجی است.اقتصاد پاکستان بسیار ضعیف و وابسته به کمک های مالی سایر کشورها بخصوص آمریکا است که این کمک ها در دوره ترامپ قطع شد. کسری بودجه این کشور زیاد و ذخایر ارزی آن نیز کاهش یافته است و همین عامل، اسلام آباد را به سوی دریافت کمک از صندوق بین المللی پول و قرض از سایر کشورها بخصوص چین کشاند.

بر اساس گزارش وزارت دارایی پاکستان، این کشور تنها در سال مالی 2017-2018 میلادی بیش از 11 میلیارد دلار از نهادهای مالیاتی و برخی کشورهای خارجی از جمله چین وام گرفته است. این بدهی به قدری است که عمران خان در مورد آن گفته است: «بدهی‌های خارجی پاکستان اینک به قدری زیاد شده که هر کودک پاکستانی که متولد می‌شود 140 هزار روپیه بدهی خارجی دارد»، که کاهش روزافزون ارزش پول این کشور در برابر دلار پرداخت این بدهی را برای پاکستان سخت تر می کند. پاکستان نزدیک 220 میلیون نفر جمعیت دارد که 39 درصد آنها در فقر زندگی می کنند با وجود تعهدهای ناشی از بدهی های خارجی، بودجه عظیم نظامی که حدود 21 درصد از بودجه سالانه پاکستان است و کسری بودجه کشور ، تامین اعتبار برای تحقق شعارهای انتخاباتی حزب تحریک انصاف مبنی بر ایجاد 10 میلیون شغل و ساخت مسکن و مدا رس جدید برای شهروندان کاری بس دشوار به نظر می رسد.

مهم‌ترین چالشی که عمران خان در صورت به دست کردن پست نخست وزیری با آن روبرو می شود، نظامیان هستند. در بیش از نیمی از عمرتاریخ پاکستان قدرت در این کشور به طور مستقیم در دست نظامیان بوده است در نیم دیگر آنها به طور غیرمستقیم قدرت را در دست داشته‌اند. گفته می‌شود مهمترین دلیل پائین کشیده شدن نواز شریف نخست وزیر پیشین پاکستان از اریکه قدرت -اینک به جرم فساد مالی در زندان به سر می‌برد - عدم کرنش و اطاعت او از ارتش بخصوص در مورد روابط این کشور با هند و افغانستان بوده است. در واقع ارتش پاکستان چنانچه با به قدرت رسیدن عمران خان به اهداف و منافع خود دست نیابد دست حمایت خود را از پشت او و حزبش برخواهند داشت. حسین حقانی سفیر پیشین پاکستان در واشنگتن در این زمینه می گوید:« ارتش پاکستان نخست وزیری می خواهد که سیاست های ارتش در مورد روابط با هند، افغانستان، تروریست های جهادی، چین و آمریکا را به اجرا گذارد.ارتش در واقع یک سیاستمدار محبوب و یا کسی که مسیر حرکت پاکستان را عوض کند نمی خواهد.».

بر همین اساس عمران خان یا باید به وعده های انتخاباتی خود در رابطه با تغییر سیاست خارجی این کشور بخصوص در قبال هند عمل کند و یا برای حفظ حمایت ارتش تغییری در سیاست خارجی پاکستان اعمال نکند و دست از شعارهای انتخاباتی خود بردارد. یکی از شعارهای انتخاباتی عمران خان، بهبود روابط با هند است. این مساله در آینده باعث رویارویی ارتش با عمران خان خواهد بود چرا که ارتش مدعی ابتکار در قبال رابطه این کشور با هند است و اعتقادی به حل اختلافات بر سر کشمیر از طریق مذاکره و دیپلماسی ندارد، همین تفاوت دیدگاه ارتش با نخست وزیر پیشین وی را سرانجام راهی زندان کرد.

عمران خان همچنین خواهان حل تنش های بین اسلام آباد و کابل و همچنین طرفدار آزادی آمد و شد در مرزهای این دو کشور است که این سیاست به وضوح با منافع ارتش این کشور که از یک طرف به طور غیر رسمی از طالبان حمایت می کند و از طرف دیگر در حال کشیدن سیم خاردار در مرزهای این دو کشور است در تعارض است.

با توجه به آنچه گفته شد چنانچه عمران خان به عنوان نخست وزیر پاکستان وارد گود شود با مشکلات زیادی روبرو خواهد بود. مشکلاتی که فائق آمدن بر آنها این قهرمان کریکت را در افق سیاسی و قلوب مردم پرفروغ می کند و شکستش برای همیشه ستاره بختش را خاموش خواهد کرد.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 795529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =