۰ نفر
۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۰

خبرگزاری صدا و سیما نوشت: وزیر امور خارجه ترکیه با انتقاد از اقدامات رئیس جمهور آمریکا گفت: دونالد ترامپ باید بجای افزایش تعرفه راه دیپلماسی را امتحان کند.

 مولود چاووش اوغلو با اشاره به تهدیدهای رئیس جمهور آمریکا درباره افزایش تحریم ها ضد ترکیه گفت: ترامپ با این اقدامات کشوری را که از مهم ترین متحدان ناتو است، تبدیل به بیگانه می کند.

وزیر امور خارجه ترکیه در مقاله ای در روزنامه «یو اس ای تو دی» تاکید کرد، رئیس جمهور آمریکا با بیگانه ساختن متحدی که دارای منافع ملی مشترک حیاتی با آمریکا است، در مقابل کشور خود مانع تراشی می کند.

چاووش اوغلو با تاکید بر اینکه ترکیه همچنان متحد ناتو باقی خواهد ماند، افزود: ترکیه از قدیمی ترین متحدان ناتو است و با دومین ارتش قدرتمند ناتو از بال جنوبی ناتو محافظت می کند.

وی با انتقاد از تحریم های ترامپ علیه ترکیه نوشت: به رغم ضرورت تقویت روابط میان متحدان برای مقاله با تهدیدهای جهانی، این روابط تضعیف شده است.

چاووش اوغلو خاطر نشان کرد به رغم اینکه گام های مهمی در مقابله با گروه ( وهابی صهیونیستی) داعش برداشته شد، این خطر همچنان ادامه دارد.

وزیر امور خارجه ترکیه می افزاید: نیروهای امنیتی ترکیه تلاش های گسترده ای را برای دستگیری تروریست هایی که در پی ورود به اروپا از طریق ترکیه هستند، انجام می دهند. ترامپ باید بجای افزایش تعرفه ها راه دیپلماسی را امتحان کند. پایگاه اینجیرلیک میزبان نیروهای آمریکایی است که در جنگ با داعش در خط مقدم قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه افزایش تعرفه های گمرکی بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از ترکیه در آمریکا و اروپا نیز مورد انتقاد قرار گرفته است، افزود: هدف این اقدام دولت ترامپ تحت تاثیر قرار دادن اقتصاد ترکیه است اما افزایش تعرفه بر منافع اقتصادی آمریکا و اروپا نیز تاثیر منفی می گذارد.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی آمریکا نیز به اقدامات دولت ترامپ واکنش نشان داده است، افزود: این اقدامات به دور از احساس مسئولیت باید پایان یابد. چاووش اوغلو نوشت: آمریکا و ترکیه درباره بسیاری از مسائل دیدگاه های متفاوتی دارند اما همزمان در قبال بسیاری از مسائل راهبردی متحد یکدیگرند. وی تاکید کرد، بخاطر منافع همه باید اختلافاتمان را از راه دیپلماسی حل کنیم.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =