خراسان نوشت: 30 ساله ام. چند ماه بعد از عقد از شوهرم طلاق گرفتم و الان حدود 3 سال از طلاقم می گذرد. هنوز ترس توی دلم هست و نمی توانم دوباره ازدواج کنم. البته هیچ حسی درباره ازدواج ندارم و برای ازدواج استرس دارم. چطور تکلیفم را با خودم روشن کنم؟

مشاور برای این زن نوشت: طلاق و مسائل مربوط به آن مقوله ای است مرتبط با خانواده به عنوان مهم ترین نهاد جامعه بشری که پیامدهای عمیق اجتماعی، روانی، قانونی و اقتصادی دارد. علایم عاطفی-روانی طلاق مانند ناکامی، ماتم زدگی، نگرانی، وحشت، اضطراب و ... افراد را در وضعیت آسیب پذیری قرار می دهد. از هم گسستگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی پس از طلاق در بیشتر موارد آثار مخرب خود را بر زنان بسیار شدیدتر از مردان می گذارد. به همین دلیل یکی از مهم ترین تصمیم ها و چالش های پیش روی زنان طلاق گرفته، تصمیم به ازدواج مجدد است که می تواند دربرگیرنده شرایط گوناگونی باشد که در ادامه مطلب به آن می پردازیم.

برای ازدواج باید انگیزه بیابید
عامل مهمی که در موفقیت ازدواج دوم نقش دارد، انگیزه ازدواج است. یکی از مهم ترین علل شکست در ازدواج های دوم، وجود انگیزه های مبهم و غیر واقعی است. این انگیزه ها به دلیل نداشتن وضوح و صراحت ممکن است هیچ وقت برآورده نشوند و زمینه نارضایتی را افزایش دهند. بنابراین پیشنهاد می شود که قبل از هر کاری، انگیزه های خود برای ازدواج را مشخص کنید یا با کمک یک مشاور انگیزه های اصلی و مناسب با ازدواج شناسایی شود.

شناسایی عوامل ترس و اضطراب
پیامک تان سرشار از کلماتی همچون ترس، اضطراب و ... است. به طور کلی شکست در ازدواج می تواند زمینه ساز بحران باشد که متعاقب آن میزان آسیب پذیری در زندگی جدید را افزایش می دهد. بنابراین چنان چه این بحران حل و فصل نشود، می تواند به اشکال مختلف خود را در زندگی جدید نشان دهد و باعث اختلال در زندگی مشترک شود. با توجه به تجربه تلخی که در ازدواج قبلی خود داشته اید، داشتن میزانی از استرس و ترس، طبیعی به نظر می رسد.
این محتاط بودن در انتخاب اقتضای شرایط فعلی شماست. اگر ماهیت ترس شما صرفا هوشیاری درباره تکرار نشدن یک تجربه تلخ دیگر باشد، این نوع ترس کاملا به جاست و شما می توانید با انتخاب معیارهای اصولی همسرگزینی با کمک مشاور متخصص در حوزه خانواده بر ترس خود غلبه کنید.

اعتماد به نفس تان را بازیابی کنید
به نظر می رسد با توجه به تجربه تلخ تان در زندگی گذشته تا حدودی اعتماد به نفس تان را از دست داده اید. با یادآوری توانمندی های خود در حوزه های مختلف، اجازه ندهید که شکست در ازدواج اول، شما را به کلی ناامید کند چراکه پژوهش ها نشان می دهد افرادی که نشخوارهای ذهنی با زمینه هیجانی منفی دارند، نسبت به افرادی که این نشخوارها را ندارند بیشتر مستعد ناامیدی و اختلالات روان شناختی هستند.

واقع بینانه به مسئله بنگرید
با توجه به گستردگی و تنوع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی پدیده طلاق مسئله ای است که می تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد. شما با آسیب شناسی دقیق در خصوص علل شکست در ازدواج اول و همچنین تحصیح این اشتباهات، می توانید احتمال شکست در ازدواج بعدی خود را به مراتب کاهش دهید. بپذیرید که نسبت به گذشته امکان انتخاب محدودتری دارید و باید معیارهایتان را متناسب با شرایط جدید تعدیل کنید. طلاق را الزاما نمی توان شکست نامید. پیشنهاد می شود با دید یک تجربه تلخ به آن نگاه کنید تا بار منفی واژه طلاق به عنوان شکست باعث ناامیدی و ترس نشود. از تجربه طلاق خود قاعده نسازید چراکه این نوع نگاه به تجربه گذشته، شما را از حرکت روبه جلو بازمی دارد. در صورت آگاهی از هیجان های خود و انتخاب معیارهای صحیح انتخاب همسر می توانید از تجربه تلخ خود در ازدواج گذشته تان یک استثنا بسازید.

ازدواج پرخطری نداشته باشید
اگر صرفا به منظور فرار از احساس تنهایی، محدودیت های متعدد اجتماعی و خانوادگی یا دیدگاه کلی جامعه به زن طلاق گرفته و بدون در نظر گرفتن معیارهای انتخاب همسر فقط برای برون رفت از شرایط موجود تن به ازدواج می دهید سخت در اشتباه هستید . از آن جا که این نوع ازدواج ها بار هیجانی و احساسی زیادی دارند، جزو دسته ازدواج های پرخطر قرار می گیرند و احتمال شکست در این گونه ازدواج ها بسیار بیشتر ارزیابی می شود. توصیه می شود که در صورت وجود چنین احساساتی در ابتدا به خودتان فرصت دهید و با یادگیری مهارت های تنظیم هیجان با کمک مشاور متخصص، این خلأ های احساسی را پر کنید تا برای تصمیم مهمی چون ازدواج مجدد آماده شوید.

17231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =