ایلنا نوشت: جانشین نظام وظیفه عمومی ناجا درباره اعزام مشمولان به سفر اربعین توضیحاتی ارائه کرد.

سردار ابراهیم کریمی (جانشین نظام وظیفه عمومی ناجا) در خصوص سفر اربعین مشمولان گفت: سال گذشته اولین سالی بود که اعزام مشمولان به سفر اربعین به صورت اینترنتی انجام می‌شد از همین رو با مشکلاتی همراه بود، اما در حال حاضر مشکلات برطرف شده و مشمولان می‌توانند با ورود به سامانه و ارسال اطلاعات ثبت‌نام کرده و تاییدیه دانشگاه را ارائه دهند این افراد برای خروج از کشور می‌توانند از دو طریق تضمین دهند یا مبلغ سه میلیون تومان واریز و یا از طریق ضمانت ستاد اربعین دانشجویی اقدام کرده و با دریافت کد و ارائه آن کد و همچنین پرداخت مبلغ یک صد هزار تومان مجوز خروج از کشور را دریافت کنند.

وی ادامه داد: این افراد بعد از سفر با ثبت ورودشان به کشور مبلغی به حسابشان واریز می‌شود. افرادی که در سال گذشته مجوز خروج از کشور را دریافت کردند اما ورودشان به کشور ثبت نشده باید با ارائه پاسپورت به سازمان نظام وظیفه نسبت به برطرف کردن این مساله و ثبت اطلاعات اقدام کنند تا بتوانند بار دیگر از کشور خارج شوند. در سال گذشته در روزهای آخر نزدیک به اربعین در حدود 1200 نفر از مشمولان مجوز خروج از کشور گرفته اما 90 درصد این افراد نتوانستند از کشور خارج شوند و از آنجا که سپرده‌ای در دست ما نداشتند به سازمان نظام وظیفه مراجعه نکرده و ورود این افراد به کشور ثبت نشده است. این افراد در صورتی که تمایل داشته باشد در سال جاری برای سفر اربعین اقدام کنند باید حتما برای ثبت ورود خود به کشور به سازمان نظام وظیفه مراجعه کنند.

وی با اشاره به جریمه مشمولان غائب نیز گفت: تاکنون 444 هزار نفر از مشمولان غائب کارت پایان خدمت دریافت کرده و با توجه به اینکه آخرین فرصت اجرای این طرح تا پایان سال جاری است از مشمولان غائب درخواست داریم تا از موقعیت طلایی ایجاد شده استفاده کنند چرا که بی‌شک جریمه مشمولان غائب در سال آینده اجرایی نخواهد شد.

سردار کریمی همچنین درباره فعالیت مشمولان غایب در اصناف مختلف نیز گفت: با استفاده از ماده 10 قانون تلاش کردیم شرایط را برای مشمولان غائب سخت‌ کرده تا آنها به سازمان وظیفه برای اعزام به خدمت مراجعه کنند. این محرومیت‌ها در بانک‌ها، اداره‌‌ها و سازمان‌های دولتی برای مشمولان غائب اعمال می‌شود و مشمولان غائب نمی‌توانند از تسهیلات بانک‌ها استفاده کنند. همچنین نمی‌توانند گذرنامه دریافت کنند و در صورتی که در واحدهای صنفی مشغول به کار شوند و در بازرسی‌های ما به اصناف این افراد شناسایی شوند آن واحد صنفی برای بار اول مبلغ 5 میلیون و 200 هزار تومان جریمه و برای بار دوم مبلغ 15 میلیون 600 هزار تومان جریمه می‌شود، این قانون در سال گذشته اجرا شده و تلاش می‌کنیم تا با وزارت کار یک سامانه الکترونیکی ایجاد کرده و از طریق این سامانه واحدهای صنفی را که اقدام به بکارگیری سربازان غائب می‌کنند شناسایی شوند.

وی با تاکید بر اینکه هر ساله سعی می‌شود محدودیت‌های بیشتری از طریق ماده 10 برای مشمولان غائب ایجاد شود، گفت: تعقیب و شناسایی و دستگیری مشمولان نیز از دیگر اقداماتی است که انجام می‌دهیم البته مراقب هستیم مشمولان غائب به مراکز پلیس بعلاوه 10 مراجعه کرده و وضعیت خود را تعیین تکلیف کنند. تاکنون نیز 4 میلیون و 500 هزار پیامک برای مشمولان غائب ارسال شده و به آنها اعلام شده است که تحت نظر پلیس هستند و باید برای اعزام به خدمت مراجعه کنند.

جانشین نظام وظیفه عمومی ناجا در خصوص تعیین تکلیف مشمولان غایب خارج از کشور نیز گفت: در صورتی که این افراد تا قبل از هشت سال غیبت داشته باشند می‌توانند از ورود و خروج مشمولان غائب که تا سال 1400 در نظر گرفته شده، استفاده کنند و در یک پروسه سه ماهه در دو نوبت وارد کشور شوند، اما اگر این افراد بیش از هشت سال غیبت داشته باشند می‌توانند از طرح جریمه مشمولان غائب استفاده کرده و تعیین تکلیف شوند و در صورتی که از این طرح استفاده نکنند یا در هنگام ورود با مشکل مواجه شده و یا در هنگام خروج از کشور از خروج آنها ممانعت به عمل می‌آید. مشمول غائب بیش از هشت سال نمی‌توانند به راحتی وارد کشور شود و یا اگر وارد شود نمی‌تواند خارج شود. همچنین برای مشمولان غائبی که کمتر از هشت سال غیبت دارند با توجه به اینکه به افراد تا سال 1400 اجازه ورود موقت به کشور داده شده است در حال بررسی هستیم تا بتوانیم راهی را برای تعیین تکلیف این افراد نیز مشخص کنیم.

وی با بیان اینکه جریمه مشمولان غائب به صورت قسطی دریافت می‌شود، گفت: مبلغ جریمه مشمولان غائب از 10 میلیون تا 50 میلیون تومان است و 30 درصد این مبلغ به صورت نقدی دریافت شده و مابقی به صورت اقساط پرداخت می‌شود. مشمول غائب بیش از هشت سال اگر در سامانه ثبت نام کند اما اقدامی برای پرداخت هزینه نکند مانند مشمول غائبی است که هیچ اقدامی برای تعیین تکلیف خدمت سربازی انجام نداده است.

سردار کریمی در خصوص خروج مشمولان از کشور گفت: مشمولان در صورتی که تمایل داشته باشند از کشور خارج شوند باید در سامانه درخواست داده و در صورتی برای تحصیل از کشور خارج می‌شوند تضمینی به مبلغ 20 میلیون تومان و در صورت سفر تضمینی به مبلغ 15 تومان ارائه دهند.

سردار کریمی در خصوص فارغ التحصیلانی که مشمول محسوب می‌شوند گفت: فارغ التحصیلان تا یک سال مهلت معرفی دارند و اگر از این زمان بگذرد قاعدتا غیبت شامل حال این افراد می‌شود اما غیبت‌های کوتاه در خصوص این مشمولان موجه محسوب شده و می‌توانند با مراجعه به پلیس 110 و درخواست فرم توجیه غیبت و ارسال آن به سازمان نظام وظیفه مشکل غیبت کوتاه مدت خود را برطرف کنند اما در صورتی که غیبت طولانی‌مدت شود و مدارک درستی ارائه نشود غیبت برای مشمولان منظور خواهد شد.

سردار کریمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در خصوص اجرای طرح کسری خدمت فرزندان ایثارگران گفت: در گذشته فرزندان افراد ایثارگری که 30 ماه حضور در جبهه یا 25 درصد جانبازی یا دارای 24 ماه آزادگی بودند از خدمت معاف می‌شدند این قانون همچنان وجود دارد و در حال اجرا است اما سال گذشته بخشی به این قانون اضافه شد و فرزندان ایثارگری که جمع آزادگی جانبازی و ایثارگری 28 یا 29 ماه می‌شد معافیت‌هایی برای آنها در نظر گرفته می‌شد در حدود 20 هزار نفر می‌توانستند از این قانون استفاده کنند که تاکنون بیش از 8 هزار نفر ثبت کردند و در حال استفاده از آن هستند.

وی ادامه داد: در حدود 350 هزار نفر ایثارگر در کشور حضور دارند که بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین ستاد کل نیروهای مسلح و مجلس شورای اسلامی صورت گرفت همه فرزندان ایثارگران می‌توانند به ازای هر یک درصد جانبازی و یک ماه حضور در جبهه از 12 روز کسری خدمت استفاده اما این قانون تنها شامل یک فرزند ایثارگر می‌شود و تنها در مواردی که یکی از فرزندان ایثارگر در ماه‌های پایانی خدمت قرار دارد می‌تواند از این قانون کسری خدمت دریافت کرده و مابقی درصد ایثارگری برای فرزند دیگر آن ایثارگر لحاظ شود.

جانشین نظام وظیفه عمومی ناجا در پاسخ به این سوال که آیا طرح کسری خدمت فرزندان ایثارگران برای فرزندان مدافع حرم نیز اعمال خواهد شد، گفت: طرح کسری خدمت فرزندان ایثارگران دارای یک دستورالعمل مشخص است و بر اساس آن دستورالعمل اجرا می‌شود. همچنین طرح‌های دیگری برای کسری خدمت وجود دارد از جمله طرح امام حسن مجتبی که در زمان‌های خاصی برای بخشی از نیروهای مسلح تعیین شده است و بر اساس آن دستورالعمل نیروی مسلح گواهی صادر می‌کند.

وی همچنین در خصوص معافیت از خدمت به دلیل طلاق والدین گفت: ما در خصوص اصلاح این قانون پیشنهاداتی را ارائه داده‌ایم و برای فرزندان طلاق کمیسیونی تشکیل شده و صحت و سقم اطلاعات این افراد از طریق ارائه اسناد معتبر و تحقیقات میدانی در این کمیسیون بررسی می‌شود. در حال حاضر با توجه به اینکه کارت پایان خدمت به صورت الکترونیکی صادر می‌شود امکان جعل پایان خدمت وجود ندارد و کارت‌های جعلی هم مربوط به کارت‌های قدیمی است اما ممکن است در روند ارائه این مدارک برای دریافت کارت پایان خدمت و کارت معافیت مدارک جعلی ارائه شود که بر همین اساس ما روند رسیدگی را سخت‌تر کرده و سعی می‌کنیم در مراحلی جلوی این دسیسه‌ها گرفته شود.

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =