اربعین میعادگاه عاشقان داستان حماسه پیاده روی به کربلای عشق و روایت اولین گام های شکل گیری تمدن اسلامی جدید با اندیشه حسینی است.

به گزارش خبرآنلاین مجید باقری خوزانی نویسنده در اثر جدید خود تلاش دارد با روایت داستان پیاده روی میلیون ها انسان عاشق در اربعین حسینی ، تصویری زلال از حرکت جماعتی عاشق به سوی مدینه فاضله موعود در کربلا را ارائه کند. در این تصویر اربعین از نظر نویسنده مکان شکل گیری تمدن حسینی است. نویسنده معتقد است در اربعین انسانی با اندیشه حسینی متولد می شود که بدنبال شکل دهی تمدنی جدید با رویکرد انسان اربعینی است. گام های اولیه شکل گیری تمدن حسینی با حرکت عاشقان مکتب امام حسین ( ع ) به سوی بارگاه وی برداشته می شود و بتدریج به تمدن شیعی حول محور تفکر حسینی منجر خواهد شد که بتدریج همه شیعیان جهان را دربر می گیرد و تحولی نوین را در جهان اسلام رقم خواهد زد.

این بخشی از نظرات مجید باقری خوزانی است که در مقدمه کتاب اربعین میعادگاه عاشقان به رشته تحریر در آورده است. با باقری خوزانی درباره انگیزه هایش برای نوشتن این کتاب که در حقیقت روایت وی از سفری پیاده به کربلا است به گفت و گو نشستیم که خلاصه ای از آن در زیر از نظر می گذرد.

لطفا خودتان را معرفی کنید و برای آشنایی بیشتر، در خصوص تالیفات قبلی که داشتید توضیح دهید؟
واقعیت این است که من نویسنده نیستم، و بیشتر با احساسم را می نویسم و حرف دلم را به رشته تحریر در می آوریم تا این که بخواهم با قلم بنویسم اما نوشتن را دوست دارم. و تحریر دل نوشته ها و تجاربم برای دیگران به من آرامش می دهد و وقتی احساساتم را تخلیه می کنم ، احساس خوبی پیدا می کنم . بیشتر دوست دارم دل نوشته ها و احساساتم را با دیگران به اشتراک بگذارم.

اولین کتابی که به رشته تحریر در آوردم ، کتاب 110 سوال از استاد مطهری بود. به فضل الهی این کتاب بالغ بر یکصد مرتبه تجدید چاپ شد . یعنی حدود 400 هزار نسخه از این کتاب تاکنون منتشر شده است. این رقم نشان می دهد بحمد الله دل نوشته هایم مورد استقبال نسل جوان قرار گرفته است. البته اخیرا متوجه شدم کتاب توسط جوانان جمعیت اسلامی بیروت به زبان عربی ترجمه و در لبنان نیز چاپ شده است. به نظر می رسد کتاب در سایر کشورهای عربی نیز در حال انتشار است.

پس از آن کتاب " آوینی پاسخ می دهد" نوشتم که این کتاب را خیلی دوست دارم و امیدوارم آیندگان خصوصا نسل جوان بیشتر به آن توجه کند . علاوه بر این دو کتاب، تجاربم در حوزه مدیریت را گردآوری کردم و در کتاب سومی با عنوان " مدیر عامل چند ساحتی " منتشر کردم . این کتاب تاملی دارد بر آنچه مدیر عامل یک شرکت باید بداند.

پس از استقبال نسل جوان از کتاب هایی که منتشر کرده ام بنظرم رسید در حال حاضر ، یکی از موضوعات مهمی که لازم است افکار عمومی متوجه آن شود، نگرشی چند وجهی به حماسه پیاده روی اربعین است. در این خصوص بررسی های اجمالی انجام دادم و نوشته های دیگر در این حوزه را دیدم اما هیچ‌کدام نتوانست من را قانع کند که از نگارش کتابی با محوریت این موضوع صرفنظر کنم. به همین دلیل با نگاهی عمیق به واقعه پیاده روی اربعین سفری به عراق داشتم و کشفیات جدیدی در این حماسه داشتم که بشدت روی من تاثیر گذاشت و نتیجه اش شد دل نوشته ای که به جهان تشییع تقدیم کردم.

درباره تالیف کتاب اربعین میعادگاه عاشقان بفرمایید. چرا با وجود فراوانی موضوعات مذهبی سراغ این موضوع رفتید و رویداد پیاده روی اربعین را برای تالیف کتاب انتخاب نمودید؟
مدت‌ها بود که به دنبال یافتن پاسخی‌ مناسب برای این سؤال بودم که در اساس رویداد بزرگ اربعین حسینی را از چه زوایایی می‌توان مورد بررسی و تحلیل قرار داد، و آیا حماسه پیاده‌روی اربعین می‌تواند مروّج و مقوّم بسیاری از آموزه‌های دینی و نهادینه‌سازی آن در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی، آن هم به گستردگی تمامی عالم باشد.

در ابتدا تحلیل‌های من حد فاصل مباحثی نظیر شور و احساس جهانیان در قبال این اَبَر رویداد عصر حاضر خلاصه می‌شد، اما در خلال چندین سال توفیق حضور در جمع مشتاقان پیاده‌روی اربعین، پاسخ‌های در خوری برای این نوع پرسش‌ها یافتم.

بر همین اساس کتاب «اربعین، میعادگاه عاشقان» تلاش دارد ضمن ترویج گفتمان اربعینی و ارایه تصویری چند وجهی از این گردهمایی بزرگ، نسبت به تبیین اهم راهبردها، رویکردها و کارکردهای اَبَر رویداد اربعین اهتمام نماید. به نظر می‌رسد این اقدام می‌تواند به تقویت بخشی از زیر ساخت‌های جامعه‌شناختی هویت دینی منجر شود، چرا که اربعین حسینی فرصتی مناسب به منظور بازتوجهی اثرگذار به آرمان‌ها و راهبردهای نهضت افتخارآفرین عاشورا است.

در واقع این صحیفه نتیجه توفیقی است که پروردگار مهربانی‌ها شامل حالم نمود، تا با حضور چند ساله در جمع کهکشانی زوار اربعینی، فرصت‌های ناب و مغتنمی بیابم و محورهای متعدد و متنوع این رویداد بی‌مثال را از وجوه مختلف نظاره کنم و با ترتیب دادن مصاحبه‌هایی حضوری و غیر حضوری، موضوعات مرتبط با حماسه پیاده‌روی اربعین را مورد بررسی و تحلیل موشکافانه قرار دهم. البته بخشی از مطالب گردآوری شده در این مجموعه، نظرات مکتوب یا شفاهی بزرگوارانی است که نسبت به وجوه مختلف موضوع اربعین، صاحب اندیشه هستند و شقوق این رخدادِ جهان شمول را مورد تحلیل یا توصیف قرار داده‌اند. بدیهی است در این نوع موارد، اهتمام لازم به منظور حفظ اصالت دیدگاه این بزرگواران مد نظر قرار گرفته است.

نوشتار کتاب به تعدادی موکب و عمود تقسیم بندی شده است. لطفا بفرمایید این دسته بندی بر چه اساسی شکل گرفته است؟
فصل‌بندی مباحث کتاب به گونه‌ای تنظیم شده که مخاطبین عزیز، خود را در مسیر حرکت این جاده آسمانی تصور کنند به گونه‌ای که با عبور از عمودهای عاشقی، در موکب‌های معرفتی اقامت می‌گزیند.

به طور کلی مباحث این کتاب در ده موکب معرفتی و حدود 240 عمود مفهومی جمع‌بندی شده است.

در انتخاب مطالبی که در هر موکب معرفتی یا عمود مفهومی مطرح نموده اید، چه معیاری مد نظر شما بوده است؟
در موکب و یا به عبارتی فصل اول، نکاتی پیرامون چرایی و چیستی رویداد بزرگ اربعین مورد توجه و تأمل قرار گرفته است.
در ادامه مسیر و در موکب دوم ضمن اشاره به اجر و پاداش زیارت امام حسین، اهمیت و ثمرات زیارت از منظر ائمه اطهار و بزرگان به صورت اجمالی تشریح شده است.

در موکب سوم نکاتی پیرامون واژه‌شناسی عدد اسرار آمیز اربعین مطرح و نیم‌نگاهی به سابقه فرهنگی و مذهبی این واژه شده است.
در موکب چهارم که نگرشی است اجمالی به خاستگاه و پشتوانه تاریخی گرامیداشت مراسم اربعین، پیشینه پیاده‌روی اربعین به صورت اجمالی مورد بررسی قرار گرفته است.

نگاه راهبردی به سیره و سلوک بزرگان در خصوص گرامیداشت اربعین حسینی یکی از بخش‌های جذاب این صحیفه است که تحت عنوان «مرکب پا» در موکب معرفتی پنجم مورد توجه قرار گرفته است. به نظر می‌رسد مطالب مطرح شده در عمودهای این موکب می‌تواند تأثیر مطلوبی در الگوگیری نسل جوان داشته باشد.

بوی خوش ملکوت عنوان موکب ششم این کتاب است که با ارایه توصیفی احساسی و دل‌نوشته‌هایی عارفانه و عاشقانه از پیاده‌روی اربعین، طراوت ذهنی مخاطبین را به ارمغان خواهد داشت.

در موکب هفتم درآمدی بر مهم‌ترین راهبردها، رویکردها و کارکردهای اَبَر رویداد اربعین مورد توجه است. در این موکب تلاش شده که تأثیرات فردی و اجتماعی حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین کالبد شکافی گردد.

تأملی بر اهمّ چالش‌ها، تحریف‌ها و سانسورهای رسانه‌ای درباره واقعه عظیم اربعین از موضوعات اثرگذار و جذابی است که در موکب هشتم مد نظر قرار گرفته است. در این موکب معرفتی، رویکرد رسانه‌های بین‌المللی در خصوص نحوه پوشش خبری و تحریف این رویداد جهانی تحت عنوان فرار از یک پرسش کلیدی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

در موکب‌های پایانی این مجموعه نکات ارزشمندی پیرامون مؤلفه‌های شناختی پیاده‌روی اربعین و مروری بر دانستنی‌های ضروری به منظور بهره‌مندی بهتر از این سفر آسمانی مورد توجه ریزبینانه قرار گرفته است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 810906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =