۰ نفر
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰

ایسنا نوشت: پارلمان ارمنستان در دومین جلسه برای انتخاب نخست وزیر، "نیکول پاشینیان" را به عنوان نخست وزیر تعیین کردند.

سایت شبکه روسیا الیوم، پارلمان ارمنستان امروز با ۵۹ رای موافق و ۴۲ رای مخالف،  نیکول پاشینیان را به عنوان نخست وزیر ارمنستان برگزید.

شماری از نمایندگان حزب حاکم به نخست‌وزیری پاشینیان رای مثبت دادند. این در حالی است که نمایندگان این حزب هفته پیش مانع از انتخاب پاشینیان شده بودند.

هزاران نفر از هواداران پاشینیان در میدان اصلی شهر جریان رای‌گیری را تماشا کردند. بسیاری از این افراد لباس‌های سفید رنگ برای تاکید بر مسالمت‌آمیز بودن جنبش اعتراضی بر تن دارند.

پیش از رای‌گیری، پاشینیان گفت فساد را در کشور ریشه‌کن خواهد کرد. او همچنین گفت جلوی تقلب انتخاباتی را خواهد گرفت.

پاشینیان با اشاره به نقش زنان در جنبش اعتراضی گفت باید فرصت‌های برابر برای زنان در کشور ایجاد شود و زنان باید حضور بیشتری در ساختار حکومت داشته باشند.

بحران سیاسی ارمنستان اخیرا به شدت بالا گرفت. سرژ سرکیسیان که در طول یک دهه گذشته رئیس‌جمهوری ارمنستان بود، به سمت نخست‌وزیری انتخاب شد اما نهایتا با فشار مخالفان از سمت خود استعفا کرد. این تحول پس از ۱۱ روز اعتراضات سراسری به رهبری جنبش تحت رهبری نیکول پاشینیان رخ داد و این سیاستمدار اپوزیسیون پس از رایزنی با مقام‌ها برای گذار سیاسی نرم در ارمنستان سرانجام برای پست نخست‌وزیری نامزد شد و به پیروزی دست یافت.

اقدام سرکیسیان از دید منتقدان راهی برای ماندن در قدرت دیده می‌شد. طبق رفراندوم ۲۰۱۵ که با تخلفاتی همراه بود، ارمنستان قدرت را از ریاست جمهوری به سمت سیستم پارلمانی حرکت داد. اعتراضات تحت رهبری پاشینیان در ایروان پیش از آن آغاز شده بود که سرکیسیان نخست‌وزیر شود. او ۲۲ آوریل با سرکیسیان دیدار کرد اما با فروپاشی مذاکرات بازداشت شد. روز بعد او آزاد شد و سرکیسیان که تنها شش روز بود انتخاب شده بود، از سمت نخست‌وزیری استعفا داد.

پارلمان ارمنستان که تحت کنترل حزب حاکم جمهوری‌خواه است، اول مه نامزدی پاشینیان را به عنوان نخست‌وزیر رد کرد. این در صورتی است که او تنها نامزد بود. روز پس از آن، اعتراضات سراسری از سر گرفته شد و نهایتا قانونگذاران جمهوری‌خواه با با تعیین روز هشتم مه برای رای‌گیری مجدد موافقت کردند. قیام صلح‌آمیز ارمنستان علیه حاکمیت تک‌حزبی در این عضو سابق اتحاد جماهیر شوروی امری بی‌سابقه شمرده می‌شود. روسیه در ارمنستان پایگاه نظامی دارد اما در این تحولات دخالتی نکرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 775402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =