معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار قم با اشاره به راه اندازی خانه احزاب استان در راستای اجرای منشور گفت و گوی سیاسی، گفت: هم اکنون 42 حزب و تشکل سیاسی با گرایش های مختلف در قم فعالیت دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قم، احد جمالی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار قم درگفت و گویی با بیان اینکه بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی نیاز به فعالیت احزاب بیش از پیش احساس می شود، بیان داشت: مردم سالاری لوازم و نیازمندیهایی دارد و نخستین نیازمندی این است که سلیقه های سیاسی مختلف در جامعه در قالب تشکل هایی به نام حزب سیاسی متبلور شوند.
وی با بیان اینکه احزاب بایستی توانایی عرضه دیدگاه ها و راهبردهای خود که برگرفته از راهبردهای کلی نظام و درقالب قانون اساسی است، را به جامعه داشته باشند افزود: احزاب هرقدر در این کار موفق باشند، کسانی را که در جامعه به فکر و اندیشه آن ها نزدیک تر هستند جذب می کنند.
جمالی تشکیل خانه‌های احزاب و ایجاد نقش برای تشکل‌های سیاسی در دولت های یازدهم و دوازدهم را مورد توجه قرار داد و گفت: دراستان قم سعی کردیم نقش احزاب را پررنگ‌تر کنیم و با اقدامات صورت گرفته این امر به صورت نسبی محقق شده است.
خانه احزاب قم به عنوان نهمین خانه احزاب کشور در اردیبهشت ماه سال جاری آغاز به کار کرد.
معاون استاندار قم بیان داشت: در حال حاضر 42 حزب و تشکل سیاسی در استان قم مشغول فعالیت می باشند که بیش از نیمی از احزاب از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شکل گرفته اند.
وی با اشاره به برنامه ریزی های استان برای اجرای منشور گفت وگوی سیاسی ابلاغی وزارت کشور گفت: بر همین اساس اقدامات لازم صورت گرفته که از جمله آنها راه اندازی خانه احزاب استان می باشد.
جمالی هدف از راه اندازی خانه احزاب را تقویت و ساماندهی فعالیت های حزبی در استان قم عنوان و تصریح کرد: تشکیل خانه احزاب با هدف تعمیق ارتباط بین جامعه و حاکمیت و مطالبه ی امور مربوط به احزاب که نماینده توده های جامعه هستند بوده است.
معاون استاندار قم رعایت مصالح ملّی و جامعۀ اسلامی و حفظ هویت سیاسی جریانها و گام برداشتن در چارچوب منافع ملی را از اولویت های کاری احزاب دانست و گفت: یکی از دلایل اصلی اختلاف بین جریان های سیاسی در کشور این است که هنوز گروه ها بر سر عنوانی به نام منافع ملی به اجماع نرسیده اند.
وی با بیان اینکه دید افراد و تشکل ها در ایران بیشتر حول محور حزب، منافع حزبی و جریانی شکل گرفته و اغلب با منافع ملی بیگانه است افزود: جریانات سیاسی در گام نخست باید بر سر منافع ملی به اجماع برسند و این ابتدای راه موفقیت برای احزاب خواهد بود و در گام بعدی نیز باید هر حزب به حقوق احزاب مخالف خود احترام بگذارد.
جمالی بیان داشت: اختلافات و مسایل نباید در این حد باشد که نتوانیم در کنار هم بنشینیم و صحبت کنیم؛ چرا که اختلافات سلیقه و اختلافات سیاسی جزو لوازم و نیازمندی هایی است که احزاب سیاسی را به تکامل می رساند و اگر این ها نباشد، احزاب نمی توانند عیوب و ایرادات خود را ارزیابی کنند و آنها را بهبود بخشند.
معاون استاندار قم، همدلی و نهادینه شدن فرهنگ گفت و گو، به ویژه از جریان ها و تشکل ها و سلایق مختلف سیاسی استان را مورد انتظار مردم و مسئولان دانست و تصریح کرد: جریانات سیاسی باید این احساس را به‌وجود آورند که همچون یک خانواده هستند و باید حول محور قانون اساسی به گفت‌‌و‌گو بنشینند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید از ظرفیت همه گروههای سیاسی برای پیشبرد منافع ملی استفاده کرد گفت: معتقدیم در راستای کارآمدی مدیریت استان، باید از نظرات دانشگاهیان، نخبگان، احزاب، تشکل‌ها و گروه‌های سیاسی استفاده شود.
جمالی بیان داشت: در دولت های یازدهم و دوازدهم با تشکیل خانه‌های احزاب و ایجاد نقش برای تشکل‌های سیاسی این باور عملیاتی شده و در استان قم نیز در مقاطع مختلف با حضور در دانشگاهها و برگزاری نشست‌هایی با جامعه دانشگاهی اعم از روسا، معاونین و دبیران تشکل های دانشجویی و همچنین دبیران احزاب مجوز دار، سعی کردیم نقش آنها را پررنگ ‌تر کنیم.
وی افزود: در راستای اجرای منشور گفت و گوی سیاسی برگزاری جلسات فصلی روسای دانشگاهها، دبیران تشکل ها و احزاب با استاندار و جلسات ماهیانه با معاونت سیاسی و جلسات نوبه ای با مدیر کل سیاسی برنامه ریزی شده است.
وی همچنین با بیان اینکه تجربه خوبی از شورای گفت و گوی بین دولت و بخش خصوصی در امر اقتصاد داشتیم بیان کرد: در دولت دوازدهم این تجربه به بخش‌های سیاسی و اجتماعی جامعه تعمیم داده شده تا ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد، احزاب و تشکل‌ها، صاحبان فکر و اندیشه، دانشگاهیان و دانشجویان در قالب شورای گفتگو مورد استفاده قرار گیرد.
جمالی افزود: قصد داریم آنچه در دانشگاه‌ها به عنوان پتانسیل علمی در امور اقتصادی، سیاسی و اجتماعی وجود دارد در عمل هم استفاده کنیم.
وی گفت: ارتباط با دانشگاه‌ها، مراکز علمی، اساتید، دانشجویان و اصحاب فکر و اندیشه و علاقه مند به مشارکت در امور جامعه جزء اهداف منشور گفتگوی سیاسی است و معاونت سیاسی طی برنامه ریزی به عمل آمده در صدد بهره گیری موثر از ظرفیت های دانشگاهها و حوزه ها در این خصوص است.
معاون استاندار قم در پایان ضمن دعوت از همه جریان های سیاسی استان به همدلی و وحدت به عنوان عامل موفقیت و سرافرازی خاطرنشان کرد: اگر اصولگرایان، اصلاح ‌طلبان، اعتدال ‌گرایان و همه احزاب، گروه‌ها و تشکل‌ها به میدان بیایند باز برای حل مشکلات و حرکت در مسیر توسعه و آبادانی کم است چرا که امروز بار مسئولیت سنگینی بر دوش همگان قرار دارد که نیاز به تلاش مضاعف خواهد داشت.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =