حجت‌الاسلام محسن غرویان به روزنامه آرمان گفت: موضوع حجاب توریست‌ها در گذشته کمتر مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به همین دلیل از نظر فقهی در این مسأله جای کار بیشتری وجود دارد. این در حالی است که برخی در مقابل تغییر دیدگاه‌های از کارافتاده گذشته مقاومت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند چنین موضوعاتی در یک فضای خلاق و همراه با تعامل مورد بررسی قرار بگیرد.

* در موضوع حجاب توریست‌های خارجی باید تلاش کنیم توریست‌هایی که به کشور وارد می‌شوند را به احکام اسلامی دعوت کنیم. عملی کردن قوانین کشور درباره حجاب آن هم برای توریست‌هایی که تنها چند ساعت در خاک ایران هستند نیازمند بررسی‌های بیشتر از سوی علما است. به نظر بنده می‌توان این مسأله را اختیاری کرد که خود فرد تصمیم بگیرد که با چه نوع پوششی در خاک ایران حضور داشته باشد. با این وجود قبل از اینکه این اختیار را به توریست‌ها بدهیم باید برای آنها توضیح بدهیم که ایران یک کشور مذهبی است و در جامعه ما حجاب اجباری است. در چنین شرایطی فرد باید تصمیم بگیرد که از چه نوع پوششی استفاده کند.

* به نظر می‌رسد که اغلب این افراد خود را مقید به قوانین ایران وحفظ حریم‌ها خواهند کرد. موضوع اصلی اینجاست که آیا ما می‌توانیم توریست‌های خارجی را ملزم کنیم که پوشش خود را تغییربدهند؟به نظر می‌رسد هنوز برای این مسأله دلیل محکمی وجود ندارد. ما باید با استفاده از فرهنگ عمومی انسان‌ها از توریست‌های خارجی بخواهیم که پوشش عمومی انسان را رعایت کنند. در کشورهای خارجی نیز حدی از پوشش متعارف انسان وجود دارد و برخی قوانین نیز در این زمینه لازم الاجراست. به همین دلیل نیز ما باید شرایطی را به وجود بیاوریم که توریست‌ها با پوشش متعارفی که دارند بتوانند با احترام به قوانین جامعه ما با اختیار پوشش خود را انتخاب کنند. هدف بنده از طرح این مسأله این است که صاحب نظران و علما مسائل جدید جامعه را مورد بررسی قرار بدهند تا نسل جدید با گره‌های فکری و عقیدتی مواجه نشود.

* باید به صورت علمی و منطقی به چنین مسائلی نگاه کنیم و از سیاسی شدن آن جلوگیری کنیم. هر چه چنین مسائلی که از ضروریات جامعه ما است رنگ و بوی سیاسی به خود بگیرد از هدف اصلی خود دور می‌شود و شکل دیگری به خود می‌گیرد. مسأله فقهی باید با نگاه فقهی حل شود، مسأله علمی با نگاه علمی و مسائل سیاسی نیز باید در زمینه تخصصی خود مورد بررسی قرار بگیرد. در نتیجه نباید اجازه نداد مسائل تخصصی به حوزه‌های غیر تخصصی وارد شود تا بتوان به نتیجه مطلوب و کاربردی رسید.

* در زمینه حجاب بین علما اختلاف نظر وجود دارد و هنوز این مبحث به یک جمع بندی جدی نرسیده است. این اختلاف نظر در زمان پیامبر اسلام نیز وجود داشت و علما دغدغه‌های متفاوتی نسبت به این مسأله داشتند. اختلاف اصلی در این زمینه نیز بر سر اجبار و الزام است. به همین دلیل نیز علما بین حجاب اجباری و التزام به حجاب تفاوت قائل می‌شوند. از نظر فقه اسلامی حجاب الزام دارد، اما اجباری نیست. الزام به این معناست که حجاب واجب است و از واجبات دین اسلام است. «اجبار نیست» نیز به این معنی است که فرد مسلمان باید از نظر شرعی به این نتیجه برسد که حجاب برای وی واجب است و رعایت کردن آن در جامعه اسلامی واجب است. اجبار به معنای اینکه تحت فشار و با زور حجاب را به زنان تحمیل کنند نیست. با این وجود واجب و لازم شرعی است. هیچ تردیدی در واجب بودن حجاب در جامعه اسلامی وجود ندارد. با این وجود باید سازوکاری برای حجاب در جامعه وجود داشته باشد که فرد احساس نکند که حجاب به وی تحمیل شده است.

* از سوی دیگر برخورد با مسأله حجاب به عنوان یک امر اخلاقی و فرهنگی نباید به صورت سلبی و خشن صورت بگیرد. در این زمینه علما دیدگاه‌های سازنده‌ای دارند و هر گونه برخورد خشن را منع کرده اند. در شرایط کنونی برخی کشورهای اسلامی مانند مالزی، اندونزِی، سوریه و ترکیه قوانینی درباره حجاب دارند که این قوانین با قوانین جمهوری اسلامی متفاوت است. به نظر من این گونه موضوعات باید به صورت جدی در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد. این در حالی است مسائل مهمی مانند حجاب در جامعه اسلامی باید تحت نظر مقام معظم رهبری باشد و دیدگاه ایشان در نهایت بر همه دیدگاه‌ها ارجح خواهد بود.

* نحوه اجرای حجاب در جامعه می‌تواند مورد بحث حکومتی، سیاسی و اجتماعی قرار بگیرد. با این وجود حجاب و پوشش برای زنان در جامعه اسلامی ضروری است و به هیچ عنوان قابل انکار نیست. به هر حال ما باید تلاش کنیم همراه با تحولات نسل جدید، در قوانین و دغدغه‌های گذشته بازنگری کنیم و شرایطی را به وجود بیاوریم که نسل جدید نیز بتواند از قوانین و احکام اسلامی استفاده کند. بسیاری از علما نیز به ضرورت تغییر احکام اسلامی براساس تغییرات جامعه و تغییر نوع زندگی مردم اشاره کرده اند. در نتیجه پافشاری و اصرار روی قوانینی که در گذشته تدوین شده و در شرایط کنونی کارکرد خود را از دست داده به مصلحت نیست و بهتر است که در این قوانین تغییرات مثبت و سازنده‌ای صورت بگیرد.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    191 3
    کاش اختلاس نکردن واجب بود
    • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      76 3
      مطمئن باش اگر اختلاس نكردن هم واجب شرعي بود باز هم تو مملكت ما تحت عناوين ديگه اين كار رو انجام مي دادند.
  • بی نام IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    اسلام دین رحمت است با اجبار راه به جایی نمی برید
    • بی نام A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      41 9
      ما هم به همین باور داریم
  • بی نام IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    82 9
    عجب شهامتي داشته كه اين حرفارو زده.
    • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      48 17
      این روزا این حرفا مده. شهامت چی؟ از فردا معروف میشه. والا این چیزی که تو خیابونا هست که دیگه اسمش حجاب نیست.
    • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      25 3
      آفرین
  • مهدی GB ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    52 9
    الان مردم نسبت به علوم دینی بیش از قبل آگاهی دارند و بهتر است روحانیون بیشتر آن‌ها را آگاه کنند
  • بی نام IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    برخی نظرات درباره حجاب انسان را متعجب می کند بابا اینجا ایران است یک کشور اسلامی اگر ترکیه حجاب ندارد چون قانون اسلام اجرا نمی شود
    • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      144 3
      الان قانون اسلام خیلی در ایران اجرا میشود که در کشورهای دیگر نمی شودددددددددد. حق الناس قانون اسلام نیست .....سودوام ها که از مردم گرفته میشه خیلی اسلامیه ... اختلاس ها .... رانتها ... پارتی بازیها و.........
  • بی نام IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    168 9
    حجاب کاملااختیاریه فقط تند روهای ایران اینجورین سنگ فلسطین و لبنان و سوریه به سینه میزنن در صورتی که توی این کشورها مردم هرجور بخوان عمل میکنن
    • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      الان حجاب چه ارتباط و ربطی به فلسطین و لبنان و سوریه داشت؟؟؟ نه واقعا چه ربطی داشت؟؟؟عجبااااا
  • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    38 7
    جالب بود فکر نمی کردم یک روحانی اینگونه اظهارنظر کند
  • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    64 32
    حجاب فقط برای مسلمان واجب است نه مسیحی و خارجی بفهمید.
    • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      120 8
      برای مسلمانان هم اجباری نیست دوست عزیز
  • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    89 6
    در همه ادیان به اصل موضوع حجاب به معنای پوشش منطقی و درست برای همه انسان ها تاکید شده است .... اما در ایران و فقط در ایران موضوع حجاب به طور بسیار غلط و افراطی مطرح شده است و این از اساس غلط است ...خیلی از کشورهای اسلامی چه شیعه و چه سنی به این نوع حجاب ما معتقد نیستند ... مثلا ارجحیت چادر به مانتو، یا جرم بودن پوشیدن لباس آستین کوتاه برای آقایان .... یا پوشش اجباری برای افراد توریست از سایر کشورها خیلی خیلی موارد ... اصل موضوع حجاب برای حفط حرمت انسان است و نه مسایل جنسیتی
  • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    78 6
    استاد بازی با کلماتن اینا خب الزام با اجبار فرقش چیه؟ فعلا که اجباریه و خواست و نظر مردم هم اهمیتی نداره.
    • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      6 25
      تو هنوز فرق الزام و اجبارو نمیدونی ، بعد نظر هم میدی ؟
    • بی نام DE ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      14 3
      بی نام دوم، شما که فرقشو میدونی توضیح بده. فقط بلدین با کلمات بازی کنین. خودتون هم میدونین هیچ فرقی ندارن. اگه میگی فرق دارن فرقش رو توضیح بده تا ما هم یاد بگیریم
  • علی لطفی A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    75 12
    به نظراین حقیر ، بااختیاری کردن حجاب ، ارزش و جایگاه باحجاب ها بالا می رودواحترام زیادی به باحجاب ها قائل می شویم ...
  • علی A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    8 63
    اگر کسی در مکان عمومی سیگار بکشد و به او گفته شود چرا سیگار می کشید؟ بگوید من این قانون را قبول ندارم. آیا این جواب منطقی است؟ افرادی که به هر علتی تمایلی به حجاب ندارند و قانون شکنی می کنند اول به خودشان و جامعه ضرر می رساند زیرا آن وقت کسی که قانون راهنمایی و راننندگی و قانون دیگر را زیرپا می گذارد حق اعتراض ندارند چون خودشان قانونمند نیستند. حجاب برای حضور خانم ها در عرصه جامعه برای رشد و شکوفایی استعداد ها است بدون نگاه جنسی و لذت جویانه مردان بی تعهد و عموما کسانیکه درهر لباسی دم از منع حجاب می زنند مردسالارانه ترین نظر را می دهند و دنیال لذت جویی بدون تعهد هستند. خانم هایی که بدحجاب اند اگز همسرشان از نگاه یک خانم دیگری لذت برد نباید ناراحت شوند چون خودشان برای دیگران همینطوراند.
    • بی نام GB ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      29 6
      همه افراد منطق و درستی سیگار نکشیدن در فضای عمومی یا قوانین راهنمایی رانندگی را قبول دارند هرچند به آن پایبند نباشند، آیا در مورد حجاب اجباری هم همینطور است؟
    • بی نام DE ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      15 4
      امیدوارم این موضوع کاملا ساده و بدیهی رو متوجه باشید که اگر سیگار کشیدن ممنوع باشه هم برای خانم ها ممنوع هست و هم برای آقایون. این یعنی اینکه در بحث ممنوعیت سیگار، سلیقه ای عمل نشده، بلکه یک دلیل منطقی براش وجود داشته.
    • بی نام A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
      4 2
      بحث سر اینه که اگه یه زمانی اکثریت با کشیدن سیگار در مکان عمومی موافق باشن؛ قانون فعلی باید تغییر کنه؛ چیزی که به قوانین مشروعیت میده نظر اکثریت جامعه هست.
  • بی نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    60 1
    یه سوال چهل سال سکان اجرایی و فرهنگی و تبلیغاتی و عقیدتی کشور دست روحانیت بوده چرا کاری نکرده که مردم حجاب را بدون اجبار بپذیرند مخصوصا نسلی که برای بعد از انقلاب هست؟ خبر آنلاین لطفا سوال من را بالای کامنتها بذار تا همه جواب بدن ممنون
  • بی نام A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    6 48
    در دین اسلام برای حفظ زنان از چشم نامحرمان الگو، شاخصه و راهکار ارایه شده است. آیا در صورت تصویب قانون منع الزام حجاب اسلامی شاخصه ها و حداقل ها جهت حفظ هنجارهای اجتماعی تعیین تبیین شده است؟ به عنوان مثال؛ نوع پوشش حداقلی برای زنان و مردان چه باشد که همه راضی باشند؟
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    29 2
    اقای اوغلی از تبریز هر دو گروه بی حجاب و با حجاب عمل نامتعارف بیرون اوردن جوراب بدبوی شما را مذمت می کنن. اقای غرویان هم تاکید بر رعایت حجاب بعنوان یک عرف جامعه می کنن نه اجبار ؟/
  • رهاا A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
    15 0
    من به عنوان یک زن با اینکه چادر هم می پوشم ولی با حجاب اجباری مخالفم البته به این معنی هم نیست که اگه این امر اختیاری شد هر کس هرجوری که دلش خواست می تونه با هر پوششی در ملاعام ظاهر بشه کما اینکه در همه کشورهای دنیا هم اینگونه است بهر حال عرف و قانون در همه جای دنیا وجود داره و یک مساله دیگه اینکه متاسفانه ما ایرانیها به شدت اهل افراط و تفریط هستیم کاش اگه روزی مساله حجاب برای ما حل شد شاهد باشیم که زنان ما هم همانقدر ساده و بدون ارایش های انچنانی در جامعه ظاهر شوند البته که خوشبین نیستم