روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: مهم‌ترین عامل بیرونی که این روزها بر بازار طلای ایران اثرگذاشته است، موضوع برجام و نزدیک شدن به موعد تمدید آن از سوی دولت امریکا است.

از ماه‌ها پیش رئیس جمهوری امریکا تهدیدات خود را درخصوص خروج از برجام رسانه‌ای کرده است و اکنون که به این موعد نزدیک می‌شویم، هیجان بازار افزایش یافته است. نکته‌ای که دراین خصوص باید به آن اشاره کرد این است که با تقویت زیرساخت‌های صنعتی و تولیدی کشور، میزان اثرپذیری اقتصاد ایران از این عوامل بیرونی که تحت کنترل نیستند نیز کاهش خواهد یافت.

اما درخصوص عواملی که از داخل کشور به رشد قیمت‌ها در بازار طلا منجر شده است، تحلیل اقتصادی و منطقی نمی‌توان ارائه داد. در بازاری که در مدت کوتاهی نرخ سکه از محدوده 1.7 میلیون تومان به 2.1 میلیون تومان افزایش یافته است، تحلیل اقتصادی جایگاه چندانی ندارد و بیشتر این هیجانات است که بازار را به پیش می‌برد.

این درحالی است که دولت از 21 فروردین ماه امسال با اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ دلار طرح‌های مختلفی برای ساماندهی بازار ارز و بازار موازی آن یعنی سکه در دست اجرا دارد که باید منتظر به ثمر رسیدن آنها بود. بنابراین درشرایط فعلی که هنوز این سیاست‌ها به نتیجه نرسیده است هرگونه تحلیلی پشتوانه کافی ندارد و به همین دلیل باید به دولت فرصت داد تا با پیش بردن سیاست‌های خود در آینده‌ای نزدیک آن را به نتیجه برساند.

درشرایطی که بازار سکه و طلا با نوسانات شدید قیمتی مواجه می‌شود به‌طور معمول برخی از مردم برای کسب سود یا حفظ ارزش دارایی‌های خود برای خرید سکه و طلا اقدام می‌کنند. این درحالی است که هیچ ضمانتی برای اینکه خریداران طلا و سکه در آینده به سود برسند وجود ندارد و درصورتی که وضعیت تغییر کند به‌طور قطع آنها متضرر خواهند شد.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 774703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
    6 1
    بنظر من یه عده زرنگ دارند اموالشان را تبدیل به طلا می کنند تا اگر جنگی درگرفت فوری فرار کنند. همان رانت خوارهای اعظم که اموال این مردم را چپاول کردند.
  • بی نام A1 ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
    6 0
    دقیقا همون جمله‌ای که برای طلا می‌گفتن رو برای سکه هم تکرار می‌کنن. چطور می‌شه یه پدیده اقتصادی توجیه اقتصادی نداشته باشه. کسی که الفبای اقتصاد رو هم خونده باشه می‌دونه تمام پدیده‌های اقتصادی توجیه اقتصادی دارند و اینکه چطور انتظارات فعالین اقتصادی به عنوان پیش‌بینی از اینده اقتصاد روی شاخص‌های اقتصادی تاثیر می‌زاره.
  • شعارها چه زود رنگ باختند AU ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
    7 0
    مهم تلگرام بود که فیلتر شد سکه سر کوچه ما یک میلیون تومان بی حهت شلوغش نکنید
  • بی نام A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
    3 1
    عجب اقتصادی
  • بی نام A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
    7 0
    از زمانی که دلار 3300 تومن بود تا به امروز که به مرز 7000 تومن نزدیک شده تمام صحبت مقامات محترم این بوده که افزایش قیمت توجیهی نداره و کسانی که در بازار ارز سرمایه گذاری کنند ، ضرر خواهند کرد
  • شهروزی A1 ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
    0 0
    بله خوب وقتی دولت روحانی درحال چاپ اسکانس بدون پشتوانه وخلق نقدینگی سنگین هست. همه چیز گران خواهد شد. مطمئن باشید برجام سر جاش می ماند ولی سکه ارزان نخواهد شد چون نقدینگی در حال انفجار هست.