۰ نفر
۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۵
پلیس بین الملل؟!

مشکل ترامپ نه فقط با ایران بلکه با نحوه تنظیم معادلات روابط بین‌المللی است که بعد از جنگ جهانی دوم بر اساس همکاری‌های چندجانبه کشورهای جهان نوشته شده است. در مدلی که ترامپ دنبال می‌کند آمریکا می‌خواهد مانند پلیس بین‌الملل هر کشور و سازمان بین‌المللی را که با او همراه نباشد جریمه کند! خروجش از معاهده پاریس، شورای حقوق بشر و برجام و هم‌چنین مشکلات تجاری با اروپا و چین و جنگ تعرفه‌ها و تحریم ایران، کره‌شمالی و ترکیه از این قبیل هستند. ترامپ در پیشنهاد مذاکره با ایران نه تنها صداقت و برنامه برای حل مشکلات ایران و آمریکا را ندارد بلکه اولاً به‌دنیال اغراض شخصی است و ثانیاً اهداف غیرشفافی دارد و مانند کره‌شمالی بیشتر به دنبال مصرف داخلی است. یکی از تبعات این ژست صلح‌خواهی ترامپ از سویی استفاده سیاسی و حقوقی از این موضع و از سوی دیگر انداختن بخشی از مردم و ناراضیان ایرانی به جان دولت و حکومت است.

یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه بعید می‌دانم در حال حاضر ظرفیت مذاکره برای ترامپ و روحانی وجود داشته باشد، گفت: یکی از مشکلات ما در رابطه با ترامپ و مذاکره این است که ترامپ آماده پذیرش نقش و قدرت منطقه ای ایران نیست.

نصرت الله تاجیک در ارزیابی خود درباره در خواست ترامپ برای مذاکره و همچنین اعمال تحریم‌ها اظهار کرد: به عقیده من ترامپ یک بازی روانی را با ایران شروع کرده البته این بازی ابعاد دیگری دارد که به روابط بین‌المللی مربوط می شود، متاسفانه صحنه بین المللی دچار سونامی شده و ترامپ نقطه ثقل این سونامی است که روابط الملل را با رفتار، عملکرد و رویکرد خود به هم می ریزد.

وی افزود: در واقع شاکله یا ساختار اقدامات ترامپ یک بازی روانی است که هدف اصلی او ایجاد بلوا، شورش و در حقیقت بسیج مردم علیه دولت است و یا به اصطلاح به دنبال این است که مردم را به جان حاکمیت اندازد. بنابراین از یک طرف بحث تحریم‌ها را مطرح می‌کند و از سوی دیگر قائل به مذاکره است.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: اما از منظر حقوقی، هدف اصلی ترامپ این است که با توجه به شکایت ایران علیه آمریکا در دادگاه لاهه دست پری داشته باشد و بگوید از ایران خواستم پای میز مذاکره بیاید اما ایران قبول نکرد.

تاجیک ادامه داد: بنابراین اقدام ترامپ از چند منظر قابل بررسی است، از دیدگاه سیاسی - اجتماعی نوعی جنگ روانی است، از نظر حقوق بین‌الملل به دنبال این است که دست پری در رابطه با ایران داشته باشد و از منظر سیاسی اجتماعی داخل ایران نیز به نوعی با این اقدامش وارد حوزه امنیت ملی ایران می‌شود.

وی اظهار کرد: در حقیقت با اقداماتی که انجام می‌دهد، می خواهد یک ژست صلح‌طلبانه به خود بگیرد و بخشی از مردم ایران را به سمت حاکمیت تهییج ‌کند که بگویند آمریکا دنبال مذاکره است، چرا شما مذاکره نمی‌کنید؟

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در ادامه افزود: در مجموع به دلیل اهداف، عملکرد، رویکرد و شخصیت ترامپ، او فرد قابل اعتمادی برای مذاکره نیست چون اهداف متعدد و غیر شفافی را دنبال می‌کند. مساله او این نیست که پای میز مذاکره بیاید، حرف منطقی بزند و همچنین حرف منطقی بشنود.

تاجیک یادآور شد: روش ترامپ، یک روش چماق و هویج است که هم فشار سیاسی و اقتصادی می‌آورد تا امتیاز بیش‌تری بگیرد و هم به نوعی طرف را متقاعد می‌کند تا شرایط را بپذیرد.

وی با بیان این‌که نوع مذاکره ترامپ دو سویه است و به دنبال منافع بیش‌تر است، خاطرنشان کرد: ما در دو سطح می‌توانیم کار کنیم یکی سطح دیپلماسی عمومی و دیگری سطح رسانه و نخبگان، البته که ترامپ به دنبال اهداف غیر شفاف و متعدد است و مهم ترین اهداف او بحث شخصی خودش می‌باشد.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل همچنین گفت: اگر در سیستم وزارت خارجه آمریکا در سطح وزیر خارجه بخواهند مذاکره را به سر منزل مقصود برسانند، ترامپ حاضر نیست این کار را انجام دهد، به دلیل این که بحث شخصی دارد، از طرف دیگر به دنبال این است که به طرفداران و رأی دهندگان خود در انتخابات بگوید که من به قول‌هایم عمل کردم و آن‌ها را در صحنه نگه دارد.

تاجیک تاکید کرد: بنابراین تلاش ترامپ این است که خودش این کار را انجام دهد، یعنی مذاکره‌ای در سطح خودش با همتایش یعنی رئیس جمهور ایران. اما از آن جهت که این اهداف شفاف نیست و جنگ روانی است بعید می‌دانم الان ظرفیت مذاکره برای دو رئیس جمهور وجود داشته باشد، مگر این که شرایط تغییر کند.

وی تصریح کرد: در واقع اراده‌ای باید در طرف مقابل باشد که فرد احساس کند منابعی را که اختصاص می‌دهد تخصیص بهینه است، در حالی که ترامپ با خروج یک جانبه‌اش از برجام، علیرغم درخواست هم پیمانان اروپایی و فشارهای آن‌ها، به پیروی از سیاست یک جانبه گرایی و روشی که در سیاست دارد به عنوان مشت آهنین، یعنی می‌خواهد از موضع قدرت و قوت برخورد کند عمل کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در رابطه با ترامپ و مذاکره این است که آماده پذیرش نقش و قدرت منطقه‌ای ایران نیست به ویژه موقعیت ژئوپلیتیکی ایران، نقش ایران در خاورمیانه و مهم‌تر از همه نقشی که در مبارزه با داعش داشت، درواقع ما سرمایه‌گذاری عظیمی داشتیم تا سایه جنگ، خونریزی و داعش را از منطقه و حلقه اول امنیتی منطقه یعنی اروپا برطرف کردیم و الان به جای این که این نقش تقدیر شود متاسفانه به دلایل سیاسی، این نقش امنیتی می‌شود.

تاجیک در پایان گفت: در نتیجه، با این شمائی که تصویر کردم، بعید می‌دانم بتوانیم یک مذاکره خوب، موفق و برد - برد برای دو طرف از دل مذاکره ترامپ و روحانی بیرون بیاوریم، لذا پیشنهادم این است برای این‌که ساختار و ظرفیت لازم برای مذاکره فراهم شود، درسطوح وزرای خارجه دو کشور سلسله مباحثی شروع و چارچوبی تهیه شود و بعد از آن وارد مذاکرات در سطح بالا شویم.

منبع: ایسنا مورخ ۹۷.۵.۲۰ با عنوان ترامپ آماده پذیرش قدرت منطقه‌ای ایران نیست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    0 0
    اقا این عراق هم که پرید چیکار کنیم؟ تمام سرمایه گذاری های ما در منطقه بر باد رفت