ایسنا نوشت: دبیر هفدهمین جشنواره تئاترعروسکی تهران با اعلام این‌که این رویداد هنری زیر سایه تحریم‌ها و شرایط ویژه سیاسی برگزار می‌شود، از شرکت شش گروه هنری از کشورهای کرواسی، تایوان، افغانستان، هلند و فرانسه در این رویداد خبر داد.

کمتر از یک ماه به شروع جشنواره تئاتر عروسکی تهران (مبارک) که هر دوسال یک بار برگزار می‌شود، باقی مانده است و مرضیه برومند که تا اواخر سال قبل شایعه استعفایش از دبیری جشنواره شنیده می‌شد، این روزها پس از برطرف شدن برخی مشکل‌ها و با همراهی دوستان و همکاران جوان و قدیمی خود مشغول آماده‌سازی جشنواره‌ است.

دلشوره از بی‌پولی

با این‌که قرار است افتتاحیه هفدهمین جشنواره تئاترعروسکی، 31 مرداد (همزمان با عید قربان) برگزار شود، دبیر جشنواره هنوز درگیر مسائل و مشکلات مالی است. برومند در این‌باره می‌گوید: «همچنان دلشوره و استرس اینکه پول نیست وجود دارد و متاسفم بابت بی‌مهری آن‌هایی که بودجه را تعیین و بعد خیلی کمتر از رقم اصلی تخصیص می‌دهند.»

دبیر جشنواره تئاتر عروسکی همچنین درباره حضور گروه‌های خارجی و مشکلات ارزی هم توضیح می‌دهد: «گران شدن ارز به هرحال بر کار ما هم تاثیر داشته است به‌ویژه آن‌که برخی گروه‌ها دستمزد بالایی داشتند و به تفاهم نرسیدیم. البته بعضی گروه‌ها هم وقتی فهمیدند ما مشکل داریم، تخفیف‌هایی دادند و برخی سفارتخانه‌ها هم همراهی خوبی کردند. با این حال امسال تعداد گروه‌های خارجی جشنواره را کم کردیم و از پنج کشور کرواسی، تایوان، افغانستان، هلند و فرانسه، 6 نمایش حضور دارند.»

انصراف گروه پُر خرج روسی

برومند با اشاره به مشکلات حضور گروه‌های تئاتری خارجی ادامه می‌دهد: «در بخش صحنه‌ای می‌خواستیم اُبراتسُف (از روسیه) را به ایران دعوت کنیم و با این‌که گروه بزرگ و خیلی پرخرجی بودند و سفارت روسیه هم هیچ همکاری نکرد، در نهایت به توافق رسیدیم، ولی بعد به طرزی عجیب و ناگهانی بهانه‌هایی برای انصراف مطرح کردند مثل گرمای هوا و سن بالای افراد گروه که البته ما هم سعی کردیم از جایی دیگر دلیل اصلی را پیدا کنیم و متوجه شدیم آن ها ترسیده‌اند که نکند در ایران جنگ شود. به همین دلیل ما هم پیگیر ماجرا نشدیم چون حضورشان با این دیدگاه اصلا برایمان اهمیت نداشت.»

او در ادامه می‌گوید: «انصراف گروه روسی در حالی اتفاق افتاد که از آن طرف، گروه نمایشی فرانسه بعد از سخنرانی رییس جمهور امریکا، ای‌میل زد و بابت حرف‌های آقای ترامپ پوزش خواست و گفت که با کمال میل به ایران می‌آیند و تخفیفی هم برای دستمزدشان دادند. با این حال گروه دیگری هم بود که به دلیل اینکه یکی از اعضایش به امریکا سفر می‌کند، نگران بودند که مبادا با سفر به ایران مشکل پیش آید و همین دلیل حضورشان لغو شد و این ها هر کدام بخشی از مشکلات ناشی از تحریم‌ها است که در جشنواره‌ها نمود پیدا می‌کند.»

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 792736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =