۰ نفر
۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
هدف آمریکا از پیشنهاد مذاکره

آن‌چه امروز به عنوان مذاکره از سوی امریکا مطرح می‌شود، صداقتی در آن دیده نمی‌شود. یکی از اهداف آمریکایی‌ها که مستقیم و غیرمستقیم به آن اشاره می‌کنند طرح فشار ویران کننده و به دنبال آن طرح براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

مرتضی صفاری *

وقتی صحبت از مذاکره با آمریکا به میان می‌آید باید ابتدا به چند سوال اساسی اندیشید. اول آن که قرار است این مذاکره با چه کسی انجام شود؟ و سوال دوم آن است که برای چه منظوری و با چه هدفی این مذاکرات قرار است انجام شود؟

در این راستا باید گفت اگر قرار است مذاکره‌ای منتج به نتیجه‌ای مانند برداشتن تحریم‌ها و بازگشت حقوق مردم به آن‌ها شود این همان موضوعی است که همه دولت‌ها و ملت‌ها از آن استقبال می‌کنند و باید آن را تائید و پیگیری کرد، اما سوال این‌جاست که آن‌چه امروز به عنوان مذاکره از سوی امریکا مطرح می‌شود، صداقتی در آن دیده نمی‌شود.

وقتی می‌گوییم آمریکا در پیشنهادش صداقت ندارد آن را بر اساس حدس و گمان بیان نمی‌کنیم بلکه این طرح موضوع برخاسته از دلایلی عینی است. در این راستا ما مشاهده می‌کنیم یکی از اهداف آمریکایی‌ها که مستقیم و غیرمستقیم به آن اشاره می‌کنند طرح فشار ویران کننده و به دنبال آن طرح براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران است. وقتی در کنار چنین هدفی پیشنهاد مذاکره مطرح می‌شود مسلم است این پیشنهادها هم بخشی از عملیاتی کردن ان طرح است تا از طریق ایجاد جنگ روانی نوعی اختلاف‌افکنی در داخل ایران ایجاد کنند چرا که اگر نیتی غیر از این بود و در رفتارشان صداقت وجود داشت چرا این پیشنهاد را هم‌زمان با بحث اعمال تحریم‌ها مطرح می‌کنند در حالی که پیشنهاد مذاکره اساسا در یک شرایط آرام عنوان می‌شود.

نکته مهم این است که مذاکره یک ابزار دیپلماتیک است و در هر زمان باید به آن به عنوان یکی از راه‌های سیاسی برای حل و فصل اختلافات استفاده شود اما این در شرایطی است که صداقت طرف مقابل مشخص باشد اما امروز که این حسن رفتار وجود ندارد بهترین راه به جای حرکت به سمت مذاکره با آمریکا، رفتن به سمت همراه ساختن کشورهای اروپایی است، به ویژه آن که امریکا با خروج از پیمان‌هایی که پیش از دولت ترامپ میان آمریکا و اروپا منعقد شده بود یک فضای منفی علیه آمریکا به وجود آورده است.

بنابراین نباید تصور کرد که شرایط امروز ما بدتر یا حتی شبیه به دور قبل است. امروز برخلاف سال‌های ۹۰ الی ۹۲ اجماع جهانی علیه کشور آمریکاست.

* نماینده مردم نطنز و قمصر و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 797940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =