ایرنا نوشت: وزیر خارجه سابق انگلیس با تشبیه ماجرای قتل 'جمال خاشقچی' روزنامه‌نگار عرب در ترکیه به حادثه مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس اسبق روس در انگلیس تصریح کرد: انگلیس بایستی حاضر باشد تا آن‌هایی که در قتل وحشیانه این روزنامه‌نگار دخیل و یا مجوزش را داده‌اند تحریم کند.

'بوریس جانسون' دریادداشتی که روز دوشنبه در روزنامه دیلی تلگراف منتشر شد نوشت: زمانی که ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه)دو تن از مأموران سازمان اطلاعات ارتش روسیه را با گاز سمی نوویچوک روانه سالزبری کرد تا به شکل بی‌ملاحظه‌ای سلامت مردم انگلیس را به مخاطره بیندازد، با دستش علامت وی (به نشان پیروزی) به غرب نشان می‌داد و درعین‌حال این پیام را به مخالفانش ارسال می‌کرد که هرکجا هستید دستمان به شما می‌رسد.

یادداشت بوریس جانسون درباره قتل قاشقجی و درخواست از انگلیس

وی افزود:ما در انگلیس هر آنچه از دستمان برآمد برای سازمان‌دهی یک پاسخ بین‌المللی صورت دادیم.بر همین اساس 153 جاسوس روس در سراسر دنیا اخراج شدند که این امر به‌نوبه خود بزرگ‌ترین نمایش همبستگی دیپلماتیک به شمار می‌رود.

اسکریپال اسفندماه گذشته براثر تماس با ماده سمی در انگلیس مسموم شد. او سال 2010 هنگام تبادل جاسوسان میان واشنگتن و مسکو به انگلیس پناهنده شد که در آن، روسیه چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد.

دولت لندن سازمان اطلاعات ارتش روسیه را مسئول این حادثه معرفی کرده و روابط میان مسکو و لندن به پایین‌ترین حد رسیده است.
وزیر امور خارجه سابق انگلیس در ادامه این یادداشت یادآور شد که به‌رغم 'سفر موفقیت‌آمیز ولیعهد عربستان به انگلیس'، این کشور از اخراج دیپلمات‌های روس از خاک عربستان امتناع کرد و این مساله مایه ناخرسندی دولت لندن شد.

او در ادامه عنوان کرد که در حادثه سالزبری و خاشقچی، دو دولت روسیه و عربستان برای قتل مخالفان خود در خاک کشور خارجی برنامه‌ریزی کرده و درواقع به روزنامه‌نگاران و مخالفان خود در سراسر جهان هشدار داده‌اند.

جانسون افزود: هرچند رابطه ما با روسیه و عربستان متفاوت است اما این اقدام به‌عنوان یک‌رویه نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

وی تأکید کرد: انگلیس و آمریکا بایستی سایر کشورها را برای حساب کشی از عربستان رهبری کنند. جسد خاشقچی بایستی پیدا شود؛ نوار صوتی کشته شدن او که مقام‌های ترکیه ادعا می‌کنند در اختیاردارند، بایستی علنی شود.

جانسون خاطرنشان ساخت: سرهم کردن ماجرای خاشقچی و جلوگیری از اجرای عدالت به دلیل حساسیت‌های روابط با عربستان توجیهی ندارد. انگلیس بایستی حاضر باشد تا آن‌هایی که در قتل وحشیانه این روزنامه‌نگار دخیل و یا مجوزش را داده‌اند تحریم کند.

وزیر خارجه اسبق انگلیس افزود: اکنون زمان آن رسیده که بیشترین فشار را روی عربستان برای پایان جنگ در یمن بگذاریم. با توجه به تشدید فاجعه انسانی در یمن، ولیعهد سعودی بایستی مطابق با طرح پیشنهادی سازمان ملل متحد عمل کند؛ به حوثی‌ها در دولت سهم دهد و حتی بدون وجود آتش‌بس مذاکرات [صلح] آغاز شود.

جانسون در پایان این یادداشت با اشاره به رابطه دوستانه انگلیس و عربستان نوشت: اکنون زمان آن رسیده که یکی از طرف‌ها واقعیت را افشا کند. حقیقت این است که مرگ خاشقچی اقدام وحشیانه‌ای بوده که انگلیس چشم خود را به روی آن نخواهد بست.

خاشقچی دوم اکتبر (10 مهر) بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. دولت سعودی بعد از 18 روز سکوت و تکذیب بالاخره تحت‌فشارهای جامعه جهانی بامداد روز شنبه گذشته تائید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    3 4
    یطوری حرف می زنه انگار نمی دونه حقوق ماهیانش از عربستان تامین میشه. چاقو که دستش رو نمی بره مرد حسابی.