صنعت کشاورزی و دامداری ازجمله حوزه‌هایی است که در دهه حاضر توجه ویژه‌ای به آن شده است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی و اجتماعی معتقدند که با توجه به روند دگرگونی اقتصاد و صنعت در دنیا و با توجه به تغییرات آب‌و‌هوایی، در آینده رشته‌های کشاورزی و دامداری جزء مهم‌ترین، تأثیرگذارترین و اشتغال‌زاترین رشته‌های دنیا خواهند بود.


این روزها مفاهیم بنیادین و تمرکز کشاورزی از تولیدمحوری، فروش‌محوری و حتی رعایت قوانین پایه فراتر رفته و دقت فزاینده‌ای به استفاده از منابع به‌صورت پایدار، حفظ محیط‌زیست، آسایش دام و همچنین اطمینان از سلامت آنها می‌شود. کشاورزان به‌تدریج خود را موظف به حفظ و پایداری منابع طبیعی برای نسل‌های آینده می‌دانند و به دنبال مصرف بهینه آب هستند.
  به گزارش خبرآنلاین ، به‌تازگی جمعی از متخصصین دامداری و کشاورزان ایران به هدف بهبود دامداری و کشاورزی کشور و تبادل دیدگاه‌های مدیریتی، خوراک و محیط‌زیست به دورهم جمع شدند. در این نشست که به همت شرکت نستله ایران و در محل کارخانه این شرکت در استان قزوین برگزار شد، دامداران از تجربیات خود، مدیران جهاد کشاورزی و دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام از سیاست‌های بلندمدت کشور در حوزه نوآوری، افزایش بهره‌وری و پایداری کشاورزی و نیز اعضای تیم کشاورزی شرکت نستله از اقدامات خود در ایران و نیز تحولات صنعت دامداری دنیا گفتند.
مهندس تورج صارمی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی در ابتدا گفت: «به لطف سرمایه‌گذاری چشمگیر در صنعت گاو شیری در کشور، سالیانه بیش از نه میلیون تن شیر در بخش‌های مختلف این صنعت تولید می‌شود. خوشبختانه این امر، علاوه بر تأمین نیاز داخلی، موجب صادرات محصولات لبنی در چندین سال گذشته شده است. این در حالی است که با توجه به پتانسیل مناسب و ظرفیت‌های تولید دامداری صنعتی در کشورمان، تأمین پروتئین و امنیت غذایی موردنیاز جامعه از منابع دامی، نیاز به توجه بیشتری دارد. سیاست‌های برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی کشور نیز توجه ویژه‌ای به ایجاد ظرفیت‌های تولیدی داخلی کرده است.»
وی اضافه کرد: « در این رابطه با مشارکت شرکت نستله، امسال طرح پایلوت تصفیه فاضلاب، در چند گاوداری مطرح کشور (نظیر گاوداری صفاریان) راه‌اندازی شد. خوشبختانه نتایج اولیه آزمایش‌های انجام‌شده از پساب خروجی این طرح، نشان‌دهنده رعایت شاخص‌های مورد تأکید سازمان حفاظت محیط‌زیست بوده و موضوع اخذ تأییدیه فنی این روش نیز جهت اجرا در سایر دامداری‌ها، از سوی وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری است. خوشحالیم که واحدهای تولیدی همچون نستله با سرمایه‌گذاری مناسب در کشورمان توانسته‌اند در این زمینه به ظرفیت‌های قابل قبولی برسند. این شرکت طی چند سال اخیر با اقدامات مثمر ثمر خود ضمن همراهی واحدهای تولیدی، واحدهای مستعد در توسعه روزافزون را شناسایی و در جهت پیاده‌سازی استانداردهای جهانی به صنعت دامداری ایران کمک شایانی کرده است».
در ادامه روبرت ارهارد، مدیر بخش تأمین شیر خام نستله در کشور سوییس، جملات خود را حول نگاه مصرف‌کنندگان به محصولات تولیدی آغاز و بیان کرد: «امروزه مصرف‌کنندگان به منبع و چگونگی تولید مواد غذایی مصرفی خود بسیار اهمیت می‌دهند. آنها کنجکاوند که این محصولات از چه موادی و چگونه تهیه می‌شوند. به همین دلیل نستله همواره به دنبال حصول اطمینان از برآورده شدن انتظارات مصرف‌کنندگان بوده است. این مهم، مستلزم رعایت موارد بسیاری از زیرساخت‌های موجود تا مراحل پایانی تولید از قبیل استفاده از سیستم دیجیتال در مزارع شیری، مراقبت مناسب از دام و اهمیت به رفاه دام است».
مهندس شهریار صفاریان، مالک مزرعه چالتاسیان، یکی از مزارع همکار در پروژه‌های شرکت نستله ایران (پروژه مدیریت کود) نیز در رابطه با این کارگاه آموزشی که تحت عنوان دیدگاه‌های نوین صنعت گاو شیری برگزار شد، گفت: «دیدگاه این کارگاه به موضوع دام منحصربه‌فرد بود. نوع هدف‌گذاری و استفاده از منابع طبیعی از قبیل خاک و آب به‌صورت پایدار ازجمله موضوعات بسیار کاربردی مطرح‌شده بود؛ مبحث مهمی که در صورت عدم توجه، در بازه زمانی کوتاهی منابع موجود، از بین رفته و کشاورزان مجبور به توقف فعالیتشان خواهد شد».
شرکت نستله به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت در حوزه مواد غذایی و آشامیدنی در دنیا، در ادامه ۱۵ سال فعالیت در ایران و در راستای برنامه‌های ایجاد ارزش مشترک خود، با برخی دیگر از مزارع بزرگ، فعال و برتر استان قزوین نیز در حال همکاری است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 703973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =