بنا بر اعلام رسانه‌ها قراراست رئیس‌جمهوری ترکیه فردا سه‌شنبه تمامی حقایق در خصوص قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی را در یک نشست برای اعضای حزب عدالت و توسعه ارائه کند.

رجب طیب اردوغان تاکید کرد که در نشست روز سه‌شنبه با اعضای حزب عدالت و توسعه در پارلمان در بیانیه‌ای توضیحات لازم و تمام حقایق در خصوص پرونده قتل خاشقجی را ارائه خواهم کرد.

وی افزود: ما به "شکلی دیگر و کاملا متفاوت" درباره این مساله در برابر فراکسیون پارلمانی حزب عدالت و توسعه صحبت خواهم کرد و به جزئیات خواهم پرداخت. ما تمام جزئیات را باز خواهیم کرد و من از آنچه جامعه‌جهانی و طرف‌های مختلف درباره آن مرددند، صحبت خواهم کرد.

حال با توجه به اهمیت سخنان فردای اردوغان گمانه‌زنی درباره شکل و محتوی این اظهارات روندی شتابان به خود گرفته و در مجموع از میان تمامی صاحب نظران دو دیگاه را می توان استخراج کرد:

الف: عده‌ای معتقدند که رییس جمهوری ترکیه با توجه به مواضع و اظهاراتی که تاکنون داشته و همچنین گفتگوهایی که با عربستان آمریکا داشته تلاش خواهد کرد که به اصطلاح با مدیریت این پرونده در یک معامله تاریخی با عربستان بگونه ای سخن بگوید که حداقل حکام و سران آل سعود مقصران قتل خاشقچی شناخته نشوند و با عنایت به اسناد و مدارک و بررسی ها و بازجویی های بعمل آمده در استانبول این غائله ختم به خیر شود.

قتل خاشقچی

ب: عده‌ای دیگر بر این باورند که باتوجه به تعارضات و کشمکش های سیاسی و امنیتی بین آنکارا و ریاض بویژه در ماههای گذشته قتل خاشقچی فرصت بی نظیری در اختیار ترکیه قرار داده تا ضمن اعمال فشار و تشدید آن در پهنه بین المللی بگونه ای با ریاض تصفیه حساب نماید و با ارائه شواهد محکم خاندان سعود بویژه ولی عهد جوان و جاه طلب ان را به خاک سیاه بنشاند.

حال در ارزیابی از دو دیدگاه فوق نمی توان هیچ یک را براحتی کنار گذاشت چرا که سابقه ذهنی تحولات در سالهای اخیر هر دو گزینه را به ذهن متبادر می کند که اردوغان در برخی تحولات دست به معامله و تبانی زده و دربرخی حوادث و اتفاقات محکم برمواضع خویش اصرار کرده و هزینه های آن را می پردازد.

شاید بتوان گفت در بررسی خطی از موضوع هیچیک از این دو گزینه بعید نیست ولی به نظر نگارنده بدلایل مختلف فردا اردوغان تمایل بیشتری به گزینه دوم دارد جایی که بنوعی میدان مبارزه و جدال دو تفکر به میدان آمده و در یک جنگ خاموش اما پرهزینه تلاش می کند رقیب را به کناری نهد.

متغیرهایی مانند سوابق کاری و امنیتی خاشقچی ، معروف و مشهور بودن این روزنامه نگار عربستانی در فضای افکار عمومی و مجموعه فعالیت های رسانه ای چندسال اخیر نامبرده در کنار مانور عظیم خبری ترکیه و قطر و همراه کردن رسانه های بین المللی همه نشان ازآن دارد که این قتل صرفا یک صحنه جنایی نییست که با یک گزارش پلیسی به پایان برسد.

شاید بتوان شاه بیت اظهارات فردای رییس جمهور ترکیه را در انگاره های سیاسی و اعتقادی جمال خاشقچی جستجو کرد آنجایی که وی سالها از اندیشه ها و افکار اخوان المسلمین حمایت و همراهی داشته و مواضع ضد ولی عهدش نیز برخاسته از این خاستگاه اندیشه ای بوده است.

جهان فردا در انتظار رییس جمهور ترکیه است تا ببیند او چگونه افکار ذهنی خود را می چیند و چگونه با ریاض بازی خواهد کرد!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =