سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در گفت‌وگو با ایسنا؛ با اشاره به حضور شهروندان در اماکن مذهبی در روزهای محرم گفت: در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی همان‌طور که پیشتر نیز اطلاع‌رسانی شده بود، تمامی ایستگاه‌های آتش‌نشانی در آماده‌باش کامل بوده و با توجه به اینکه در روزهای پایانی سوگواری دستجات عزاداری و هیات‌ها از ابتدای روز انجام مراسم را آغاز می‌کنند، استقرار آتش‌نشانان نیز افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی از هیات‌ها و دستجات بدون توجه به این مسئله که دستگاه‌های امداد رسانی برای ارائه خدمات به شهروندان نیاز به راهی برای تردد دارند خیابان را مسدود می‌کنند، گفت: از هیات‌هایی که قصد دارند برای انجام مراسم خیابانی را مسدود کنند درخواست می‌کنم که به آتش‌نشانی محله خود اطلاع‌رسانی کنند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه تعداد برگزاری مراسم‌ خیمه سوزان افزایش یافته و در حال حاضر بسیاری از هیات‌ها این مراسم را انجام می‌دهند، اظهار کرد: توصیه ما به هیات‌ها این است که از آتش زدن خیمه‌ها در کنار پارچه‌های هیات، کابل‌های برق، زیر بالکن منازل، کوچه‌های باریک، در مجاورت درخت‌ها و اماکن مسقف و.... خودداری کنند. همچنین عزاداران نیز هنگام مراسم آتش زدن خیمه‌ها موارد ایمنی را رعایت کرده و از نزدیک شدن به شعله‌های آتش خودداری کنند. بانوان نیز توجه داشته باشند که شعله آتش به چادر یا پوشش‌شان سرایت نکرده و در فاصله‌ای مطمئن از خیمه‌ها قرار گیرند.

وی همچنین از مسئولان هیات‌ها و تکایا خواست هنگام برگزاری مراسم خیمه‌سوزی حتما یک کپسول آتش‌نشانی و شیلنگ آب در محل داشته باشند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه هنگام مراسم آتش کشیدن خیمه‌ها، آتش‌نشانان در محل‌های شلوغ و پرتجمع مستقر خواهند شد و این تجمعات نسبت‌ به روزهای دیگر در ایام محرم به دو الی سه برابر خواهد شد، تصریح کرد: عمده این مراکز از سوی ایستگاه‌های آتش‌نشانی پایتخت مورد شناسایی قرار گرفته اما اگر محلی وجود دارد که برای بار نخست مراسم آتش زدن خیمه‌ها در آن اجراء می‌شود؛ تقاضای من از مسئولان برگزارکننده این است که با مراجعه به ایستگاه آتش‌نشانی موضوع را اطلاع داده تا عوامل آتش‌نشانی در نزدیکی این محل‌ها نیز حضور یابند

ملکی با بیان اینکه در حین انجام مراسم قربانی، هیات‌ها از نزدیک شدن عزاداران به قربانی جلوگیری کنند، گفت: در مواردی دیده شده که حیوانات، خصوصا حیوانات عظیم الجثه مثل گاو و شتر از کنترل خارج شده، حیوان رم کرده و به طرف مردم حمله‌ور شده است.

وی افزود: با توجه به ایجاد ترافیک به علت حضور شهروندان در سطح شهر، از افرادی که در محل ترافیک هستند درخواست می‌کنم که راه را برای وسیله‌های امدادی بازنگه دارند تا در صورت نیاز و وقوع حادثه دستگاه‌های امدادی،خدماتی بتوانند خود را در کوتاه‌ترین زمان به محل حادثه برسانند.

وی با اشاره به مراسم شام غریبان نیز، اظهار کرد: در این شب سنت روشن کردن شمع وجود دارد. توصیه ما به شهروندان این است که اگر قصد روشن کردن شمع در محیط‌های سربسته شامل هیات‌ها، تکایا، حسینیه‌ها و مساجد را دارند حتما توجه داشته باشند که شعله شمع با لوازم قابل اشتعال نظیر پرده، پشتی، فرش و ... در تماس قرار نگیرد. همچنین باید از نزدیک کردن شمع به لباس جدا خودداری شود. بهتر است در شمعدان یا وسیله ایمن نسبت به روشن کردن شمع اقدام شود.

ملکی افزود: متاسفانه در برخی از موارد دیده شده که عزاداران در ظروف یک‌بار مصرف اقدام به روشن کردن شمع می‌کنند که در این حین ممکن است شعله شمع به ظروف سرایت کرده و باعث بروز آتش‌سوزی شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران همچنین با اشاره به آن دسته از عزادارانی که با حضور در معابر و خیابان‌ها اقدام به برگزاری مراسم شام غریبان می‌کنند، خواست که از روشن کردن شمع در مجاورت درختان، خودروها، هیات‌های با محافظ برزنتی و... خودداری کنند.

وی همچنین از شهروندان خواست در صورت بروز هرگونه حادثه احتمالی ضمن حفظ خونسردی خود، اولویت خروج را به بانوان، سالخوردگان و کودکان داده و بدون اینکه اقدام عجولانه‌ای انجام دهند با سامانه ۱۲۵ تماس گرفته، یا ماموران مستقر در محل را مطلع کنند.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =