بی‌پولی، شورای شهر را در میدان فرهنگ زمین‌ زد/ حفاری مترو، چشمه‌علی را خشک کرد

نشست خبری بررسی عملکرد یکساله کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نشان داد چنته شورای پنجم در بحث فرهنگی، خالی‌تر از آن است که بتوان روی آن به عنوان یک عامل اثرگذار حساب کرد. به بیان دیگر، عملا شورای شهر، شهرداری و به طور کلی مدیریت شهری از چرخه تولید فرهنگ در تهران خارج شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری کمیسیون فرهنگی در سالن آیینه کاری شده خانه ای تاریخی در نزدیکی خیابان ولی عصر و در محله پل امیربهادر برگزار شد. خانه ای که به عنوان مشاهیر کهن ایران شناخته می شود. در سراسر نشست خبری، سخن از نبود بودجه و بی پولی در حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری بود. اعضای شورای شهر متفق القول عنوان کردند با وجود بی پولی فزاینده در شهرداری، امکان کار فرهنگی چندانی نیست.

محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران درباره مهمترین خبر یک سال گذشته در حوزه فرهنگی و اجتماعی مدیریت شهری گفت: مهمترین خبر حوزه فرهنگی در شورای شهر در سال گذشته، کاهش بودجه بود و بالغ بر 350 میلیارد تومان از اعتبارات معاونت فرهنگی در بودجه شهرداری کاهش یافت. در نهایت 3.5درصد از بودجه معاونتها را به این حوزه اختصاص دادیم. او در پاسخ به خبرنگار خبرآنلاین که پرسید شاهکار اقدامات کمیسیون شما در یکسال گذشته چه بود گفت: مهمترین اقدام ما این بود که طرح تحقیق و تفحص از موسسه همشهری را شروع کردیم.
حق شناس ادامه داد: برای اولین بار شاهد تقویت جایگاه نوروز خوانی و استقبال از بهار به عنوان سنت های شهر تهران بودیم.

پول نداشتیم بُن به هیات‌های مذهبی بدهیم
او درباره برگزاری نمایشگاه عطر سیب گفت: این نمایشگاه سابقه ای 15 ساله از زمان آقای احمدی نژاد دارد و در طول دوران شهرداری آقای قالیباف گسترش یافت و هر سال حدود 7 میلیارد تومان برای برپایی این نمایشگاه هزینه شد. ما در سه سال پیشین با افزایش بودجه 100 درصدی این نمایشگاه روبرو بودیم. عمده هزینه های این نمایشگاه، بُن هایی بود که بین هیات های مذهبی تقسیم می شد. امسال با کاهش بودجه معاونت فرهنگی، دیدیم بودجه 7 میلیارد و 500 میلیون تومانی سال گذشته این نمایشگاه به 4 میلیارد و 600 میلیارد تومان کاهش یافته و شورا هم در صحن، تصویب کرد این بودجه حدود 2 میلیارد و 360 میلیون تومان شود. همچنین ما شاهد هزینه های اربعین بودیم که جاپایی در بودجه نداشت. امسال شهرداری بودجه ای برای اربعین پیش بینی کرد. لذا بودجه 2 میلیارد و 360 میلیون تومانی به عنوان تکریم آیین های عاشورایی تصویب شد که بودجه اربعین هم در آن بود.

به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، نمایشگاه برگزار شد ولی با این بودجه امکان دادن بُن بین 18 هزار هیات ثبت شده و 10 هزار هیات مجوزدار نبود. حق شناس گفت: لذا اعلام کردیم امکان پرداخت بُن را نداریم ولی نمایشگاه با مشارکت فروشگاه شهروند و مردم برگزار شد. از بودجه در اختیار شهردار هم استفاده نشد و هیچ بودجه ای به عنوان بُن تخصیص پیدا نکرد.

انتقاد مسجدجامعی از حذف میدان‌ها و نام ادیبان در تهران: این کار انسانی نیست
احمد مسجدجامعی، چهره نام آشنای شورای شهر در بخشی از این نشست به انتقاد از عملکرد شهرداری منطقه 2 درباره حذف میدان قیصر امین پور پرداخت و گفت: نام‌گذاری میدان قیصر امین‌پور به سادگی انجام نگرفت. بعد از نامگذاری که به سختی انجام شد، تندیسی از ایشان تهیه شد، بعد به راحتی حذف شد. مانند میدان منیریه که ناگهان حذف شد. میدان را نمی شود به راحتی از نقشه شهر برداشت. من نگران میدان های محلی تهران هستم. مثلا میدان ولی عصر را برداشتند و بردند زیر زمین و معانی خاصی گرفتند و گفتند حضرت غیبت داشتند و میدان هم برود زیر زمین!

او ادامه داد: ما داریم خاطره ها و انسانها و فرهنگ و ادب را از بین می بریم امیدوارم دوستان توضیح قانع کننده ای داشته باشند و این مسایل را جبران کنند. این که راحتترین راه را به نفع ماشین انتخاب کنیم و پیاده روها را نابود کنیم، چنارها را قطع کنیم، میدانها را حذف کنیم، سیاست انسانی نیست. ما حتما به این موضوع رسیدگی می کنیم.

مسجدجامعی درباره تملک برخی از خانه های تاریخی تهران توسط شهرداری هم توضیح داد: خانه مینایی در منطقه 11 را با 6 میلیارد تومان تملک کردیم. پیشنهاد کردم این خانه را به عنوان موزه ولی عصر تغییر کاربری دهند. پیشنهاد می دهم این خانه به عنوان "خانه-موزه خیابان ولی عصر" معرفی شود تا خاطرات خیابان ولی عصر از بین نرود. خانه اتحادیه هم در دوره قبل شورای شهر تملک شد. در آن خانه سریال دایی جان ناپلئون ساخته شد و پیشنهاد دادند خانه سینما یا خانه تهران شود. به دنبال خریداری این خانه، تئاتر نصر هم در خیابان لاله زار خریداری شد. ما در خانه اتحادیه، اسناد زیاد تاریخی پیدا کردیم. ممکن است آنجا خانه تئاتر شود چون برخی اشیاء را اهالی تئاتر دارند و گفته اند می آوریم. امیدوارم طرح این خانه بازبینی شود.

الهام فخاری عضو دیگر شورای شهر هم در این نشست از تهیه طرح تحقیق و تفحص از موسسه همشهری به عنوان کارکرد خود در یکسال گذشته یاد کرد و گفت: با وجود شکایتی که از من شد در بحث تحقیق و تفحص خللی وارد نشد و امیدواریم تا آبان ماه گزارش نهایی در اختیار صحن شورای شهر قرار گیرد.

نشست خبری کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران

مترو چشمه علی را خشک کرد
حسن خلیل آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی درباره خشک شدن چشمه علی شهر ری گفت: با وجودی که مسئولان مترو سعی دارند بگویند خشک شدن چشمه علی به دلیل خشکسالی و کاهش سطح آبهای زیرزمینی است ولی اسناد نشان می دهد مشاوران مترو بارها تذکر داده اند حفاری مترو باعث خشک شدن چشمه علی 8 هزار ساله می شود. آنها توجهی نکردند و در نهایت چشمه علی خشک شد.

خلیل آبادی ادامه داد: ما دلمان خوش است 8 خط مترو زده ایم ولی غافل هستیم دهها رشته قنات را از بین برده ایم. در سرخه حصار دارند تونل حفر می کنند و با 20 پمپ بزرگ و قوی، آب را می کشند و توی مسیر فاضلاب می ریزند، در جنوب شهر ری همین آب را که با فاضلاب قاطی شده به کشاورزانی که حق آبه از چشمه علی داشته اند، می فروشند. این چه بی توجهی است که به مردم می شود.

231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 804760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =