ایسنا نوشت: بر اساس مطالعات محققان در صورت فوران آتشفشان دماوند شهرهایی که تا حتی صدها کیلومتر از این آتشفشان دور هستند، از فوران‌های آن در امان نخواهند ماند؛ از این رو طرح "رفتارسنجی دماوند" با ایجاد ۱۰ ایستگاه لرزه‌نگاری در دستور کار محققان قرار گرفته است.

جلیل قلم‌قاش امروز در نشست ویژه ریسک آتشفشان دماوند با بیان اینکه متاسفانه هر از چند گاهی شایعه‌ای در خصوص فعال شدن آتشفشان دماوند مطرح می‌شود، افزود: چه آنهایی که فعال شدن این آتشفشان را رد می‌کنند و چه آنهایی که می‌گویند این آتشفشان فعال شده است، صحیح نمی‌گویند و این نظرات تنها بر اساس احساسات بیان می‌شود، چرا که ما داده‌های دقیقی از این آتشفشان نداریم.

وی با اشاره به فعالیت فوران این آتشفشان خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده جوان‌ترین فعالیت دماوند در دامنه غربی مربوط به ۷۳۰۰ سال قبل بوده، ولی در این مطالعات ادعا نشده است که شواهدی از جوان‌ترین فوران یافت شده است.

قلم‌قاش با اشاره به مطالب دماوند در شاهنامه فردوسی، خاطرنشان کرد: داده‌های شاهنامه نشان می‌دهد که در یک هزار سال گذشته این آتشفشان فعالیت‌هایی داشته است.

این محقق حوزه آتشفشان با تاکید بر اینکه مخزن ماگمایی در عمق آتشفشان دماوند وجود دارد، افزود: مطالعاتی که بر روی این قله انجام گرفته، نشان از سه فوران است که در ۲۵ هزار سال قبل رخ داده و همچنین این مطالعات یادآور می‌شود که فوران‌های آینده این آتشفشان بزرگتر خواهد بود.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین با تاکید بر اینکه بر اساس این شواهد ایجاد مرکز مونیتورینگ دماوند پیشنهاد می‌شود، ادامه داد: زمانی که از فوران آتشفشان دماوند صحبت به میان می‌آید، تصور مسئولان خروج گازهای گوگردی از آن است، در حالی که نگرانی اصلی ما کنده شدن قله دماوند است.

به گفته وی، در چنین شرایطی شهرهایی که تا صدها کیلومتر از آتشفشان دماوند دور هستند نیز از این فوران در امان نخواهند بود، از این رو باید دماوند مانند بیماری مورد بررسی قرار گیرد.

محقق پژوهشکده علوم زمین با بیان اینکه در سال ۸۱ طرح پایش دماوند از سوی سازمان زمین‌شناسی مطرح شد، خاطرنشان کرد: ما در گام اول این مطالعات اقدام به پایش چشمه‌های آب گرم این منطقه کردیم که به دلیل کمبود اعتبارات این مطالعات متوقف شد.

وی یادآور شد: ما در این طرح که با عنوان طرح رفتارسنجی دماوند پیشنهاد شد، اعلام کردیم که برای مطالعه این آتشفشان نیاز است که یک ایستگاه اصلی در منطقه ابراء در بخش لاریجان ایجاد شود که قرار است با همکاری استانداری مازندران انجام شود.

وی ایجاد حداقل هشت تا ۱۰ ایستگاه لرزه‌نگاری و GPS را از دیگر بخش‌های این مطالعات نام برد و گفت: برای ایجاد این ایستگاه، محل‌هایی در نظر گرفته شده است که اولین ایستگاه در روستای ناندل راه‌اندازی می‌شود.

این محقق اعتبارات ایجاد مرکز پایش دماوند را ۵.۸ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تاکنون کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان آن محقق شده است.

42237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 805332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =