۰ نفر
۲۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲

ایکنا نوشت: در روز تاسوعای حسینی بانوان خرم‌آبادی به یاد اسارت حضرت زینب (س)، با پای برهنه و با نقابی بر صورت، از محله «باغ دختران» حرکت کرده و چهل شمع در خانه‌هایی که درب آن‌ها باز است، روشن می‌کنند که به این آیین «چهل منبر» گفته می‌شود.

زنان و دختران خرم‌آبادی در روز تاسوعای حسینی با پای برهنه و صورت پوشیده چادر عزای اهل‌بیت عصمت و طهارت بر تن کرده، شمع‌های حزن و اندوه را در این شهر روشن می‌کنند. در این مراسم که در روز تاسوعای حسینی برگزار می‌شود، زنان خرم‌آبادی به یاد اسارت حضرت زینب (س)، با پای برهنه و با نقابی بر صورت، از محله «باغ دختران» حرکت کرده و چهل شمع در خانه‌هایی که درب آنها باز است، روشن می‌کنند و به خانه‌هایی که شمع در آنها روشن می‌شود، منبر گفته می‌شود.
ازجمله این آیین که پیوندی دیرینه با عدد چهل دارد، برپایی رسم «چهل منبر» در تاسوعای حسینی در منطقه لرستان است که به گونه‌های مختلفی در این منطقه به اجرا در می‌آید.

در این رسم که در خرم‌آباد به آن «دختران چهل منبری» هم می‌گویند، دخترانی سیاه‌پوش و نقابدار با پای بدون کفش به‌صورت گروهی، از اول صبح تاسوعا، مجالس عزا و حسینیه‌های شهر را می‌گردند و با نیت و خواسته‌های مختلف به ویژه بخت‌گشایی در هر جلسه و مراسم عزاداری یک شمع روشن می‌کنند تا چهل منبر را سر بزنند و چهل شمع روشن کنند.
در بخش‌های دیگری از لرستان از جمله بروجرد و دیگر شهرهای استان این رسم شکلی دیگر دارد، در رسم «چهل منبر» که در خرم‌آباد تنها توسط زنان و دختران جوان انجام می‌پذیرد در بروجرد تنها به بانوان اختصاص نداشته و مردان نیز در آن مشارکت می‌کنند.

آیین «چهل منبر» در خرم‌آباد

آیین «چهل منبر» در خرم‌آباد

آیین «چهل منبر» در خرم‌آباد

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 805856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =