جشنواره بیدمشک فروردین امسال در ارومیه برگزار می شود.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، احد یوسفی در تشریح خبر برگزاری جشنواره بیدمشک گفت: جشنواره بیدمشک در بازارچه ساوالان ارومیه طی روزهای ۶ تا هشت فروردین و یا ۱۶ تا ۱۸ فروردین سال ۹۷ برگزار خواهدشد.

وی خاطر نشان کرد: جشنواره بیدمشک به منظور احیای سنت‌های دیرینه و انتقال آن به نسل جوان و معرفی گیاه بیدمشک به عنوان گیاه دارویی و نماد ارومیه وآذربایجان غربی و برند سازی آن برگزار می شود.

بیدمِشک ( سالیکس کاپری) درخت یا درختچه ای زینتی است که دارای گل های زرد کم رنگ به شکل دم گربه است، ارتفاع درخت بید مشک به ۹ متر می رسد و این درخت، گیاهی است از نژاد بید که اندازه آن از بید معمولی کوچک تر ولی سنبله های آن دارای اسانس معطری هستند که این درخت به صورت درختچه هایی درکنار نهرها یا در حاشیه باغ های شهرهای آذربایجان غربی بخصوص در شهرهای ارومیه، سلماس و خوی کاشته می شود می توان دید.
شکوفه های بیدمشک معمولا هفته های آخر اسفند ماه باز و عرق کشی از آن نیز به صورت سنتی و صنعتی دراواخر اسفند و اوایل بهار انجام می شود، عرق بيدمشک مهمترين فرآورده اين شکوفه هاست که از ساليان دور توسط ساکنان آذربايجان غربي تهيه و به بازار مصرف عرضه شده است.
شکوفه هاي بيدمشک که در اصطلاح محلي (پيش پيشا) خوانده مي شود علاوه برتهيه عرق آن به عنوان شربت گوارا برای میهمانان نوروزی، در صنعت نقل سازي منطقه نيزبه کار مي رود به طوري که نقل بيدمشک اروميه به ویژه نوع ابریشمی آن يکي از نقل هاي پرطرفدار مسافران به اين شهر و همچنین درایران و آن سوی مرزها نیز به عنوان سوغات خاص این دیار زبانزد عام و خاص است .

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =