۰ نفر
۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۷

همه ماجراهای طولانی تعریف رجل سیاسی در شورای نگهبان و ابهام در تعاریف استمرار سیاست مردسالارانه‌ای است که ریشه در روش الهیات ندارد و لازم است در مذاکرات مربوط به تعریف رجل سیاسی سوره نمل هم مورد بحث باشد.

به باور من سیاست‌زدگی، منافع شخصی یا گروهی، مردسالاری و نگرش تاریخی سنتی مردسالارانه در جوامع به برخی واقعیت‌های روشن سایه افکنده است. این مسئله مختص ایران نیست، ممکن است در جاهای مختلف آسیا یا افریقا هم باشد، اما برخی امور روشن و بدیهی است، از این که با وجود این همه تعالیم دینی به برخی از آیات قرآن -راهنمای هدایت- توجه نکنیم و برخی را برجسته کنیم، راه به مقصود نمی‌بریم.

مفسران ماجرای حضرت سلیمان و ملکه سبا را بسیار تفسیرکرده‌اند و نیاز به تکرار نیست، اما نتیجه گرفتن از آن راه‌گشاست. یک نکته بس که پیامبر خدا سلیمان نبی از ابتدای مواجهه با ملکه سبا هیچ‌گاه به جنسیت او اشاره‌ای نکرده است -اما هدهد اشاره کرده!- تنها نگرانی سلیمان نبی بحث توحید ملکه بود و به روشنی مشخص است در منطق پیامبر خدا هیچ تفاوتی بین حکمرانی زن و مرد نیست، به علاوه ملکه سبا با منطقی ظریف فرماندهان نیروهای مسلح خود را که اعلام آمادگی برای جنگ داشتند برحذر داشت، ضمن اینکه فرماندهان نیز با اعلام آمادگی نظر نهایی را منوط به رای ملکه کردند. ملکه سبا با اطرافیان مشورت می‌کرد و از استبداد و اقتدارگرایی به دور بودو در مسئله سلیمان نبی از ابتدا بر حل مشکل از راه گفت‌وگو تاکید داشت. او برابر روایت قرآن حکمرانی خوب بود که نیروهای مسلح از او اطاعت می کردند، مستبد نبود، مشورت می‌کرد و صلح و عمران را ترجیح می داد و با هدیه فرستادن برای سلیمان از روش‌های تحبیب قلوب استفاده می‌کرد و قومش هم عاقبت به خیر شدند.

این موارد نشان می دهد با حضور زنان مستعد خدمت، احتمال بسیار بیشتری هست که شاهد جهانی صلح‌آمیز و پرآرامش باشیم و پروردگار این ظرافت را به نیکی روایت کرده است.

به همان روش که برخی مردان صلاحیت و دانش رییس جمهور شدن دارند یا ندارند، زنان هم چنین وضعی دارند. به علاوه به یادآورید که همواره مردان آغازگر جنگ های بزرگ تاریخ بوده اند. بنابراین همه ماجراهای طولانی تعریف رجل سیاسی در شورای نگهبان و ابهام در تعاریف استمرار سیاست مردسالارانه‌ای است که ریشه در روش الهیات ندارد و لازم است در مذاکرات مربوط به تعریف رجل سیاسی سوره مبارک نمل هم مورد بحث باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 764105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
    0 0
    حالتون خوبه؟