باز هم شهر مشهد. اینبار که نه تریبونی در کار است و نه تجمعی که آغازگر تجمعات سراسری در کشور باشد و سر به اغتشاش بگذارد، بلکه ماجرای چند صد پیامک است که به شماره نمایندگان مجلس ارسال می‎شود تا جنجال جدیدی را از شمال شرق کشور مدیریت کند.

رضوانه رضایی‌پور در هفته ای که گذشت نمایندگان مجلس مشغول پهن کردن طومار اعتراضی خود در صحن علنی بودند. طوماری که می گفتند در مخالفت با الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی منع تامین مالی تروریسم، هزاران امضا دارند و به واسطه آن می خواستند بساط تازه ای را در پارلمان به راه اندازند. اگرچه این نمایش با تشر علی لاریجانی پایان یافت (اینجا) اما ماجرای مرموز دیگری هم در جریان بود. ماجرایی که باز هم پای مشهد را به میان آورد.

پیامکی از دیار مشهد
درست زمانی که قرار است مهمترین لوایح برای تغییر وضعیت ایران در بازارهای بین المللی و مبادلات پولی- بانکی به رای نمایندگان گذاشته شود، همان شیوه در دستور کار جریان مخالف قرار می گیرد. مخالفان «الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی منع تامین مالی تروریسم» برای از دستور خارج کردن لایحه ای که می توانست ایران را به موقعیت سبز در FATF هدایت کند، دست به دامن ارسال پیامک شدند. شیوه ای که حداقل در این مورد آنها را به یک رضایت نسبی رساند و توانست این لایحه را برای دو ماه مسکوت بگذارد(اینجا)

اما اینکه این پیامک از کجا و با چه هدفی بدست نمایندگان رسید، خیلی زود از حالت معماگونه خود خارج شد. علیرضا رحیمی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در توئیتی اعلام می کند: از گزارش پیامکهای حاوی تهدید و توهین به نمایندگان در حضور دکتر لاریجانی مشخص شد، مرکز طراحی و ساماندهی پیامکها علیه نمایندگان و مجلس (با هدف رد لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم) شهر مشهد بوده است. حلقه اولترا-افراطی که از کره شمالی برای ایران تصور بیشتری ندارند. (اینجا)

اما این تنها رحیمی نبود که انگشت اشاره مرکز ارسال پیام ها را به سمت مشهد گرفت. علی مطهری، نایب رئیس مجلس هم گفته است: «بیشتر پیامک‌های ارسالی برای من هم از مشهد و خراسان بود. » قاسم میرزایی نیکو نیز در این رابطه به خبرآنلاین گفت: پیامک ها برای همه نمایندگان ارسال می شد آن هم با پیش شماره های مختلف. او با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از آنها پیش شماره 0915 داشت که مشخصا مربوط به مشهد است و برخی هم ایرانسل بود، درباره مضمون آنها گفت: بیشتر این پیامک ها مضمونی تهدید آمیز و البته توهین آمیز داشت و حتی در برخی موارد من به برخی از این پیامک ها جواب دادم اما آنها فحاشی را آغاز کردند(اینجا)

از تکذیب مشهدی های پارلمان تا سابقه اغتشاشات 19 دی
با وجود تایید تعدادی از نمایندگان مجلس، مشهدی های پارلمان به هیچ روی حاضر به پذیرش این موضوع نبودند. چه آنکه برخی از آنان تماس تلفنی خبرنگار خبرآنلاین را نیمه کاره قطع کردند و از پاسخگویی طفره رفتند و چه آنکه اساسا هرگونه ارسال پیامک تهدیدآمیز را تکذیب کردند(اینجا)

اما این طفره رفتن ها و تکذیب کردن ها در حالی صورت می گیرد که دیگر باور کردن خبری که حامل آشفته سازی فضای سیاسی از دیار مشهد باشد، خیلی سخت نیست. شاهد این مدعا هم اتفاقاتی است که در دی ماه سال گذشته رخ داد. سفر اسحاق جهانگیری به خراسان رضوی و شهر مشهد، عده ای فرصت شناس را راهی خیابان های مشهد کرد تا ورود معاون اول رییس جمهور را غنیمت شمرده و به بهانه اعتراض به روشن نشدن وضعیت موسسات مالی اعتباری، در مخالفت با دولت شعار دهند. هرچند آنها که سازماندهی این اعتراضات را برعهده داشتند ابتدا قصد کرده بودند گردهمایی سپرده گذاران را برهم بزنند اما سررشته کار از دستشان در رفت. خیلی زود تجمع کنندگان به افرادی خشمگین بدل شدند که اعتراض از وضع معیشتی را به مسائل دیگری از جمله آزادی‌های اجتماعی و سیاسی بسط دادند و با حضور نیروهای انتظامی و تلاش‌ برای حفظ امنیت شعارهای تندتر و ساختار شکنانه ای سر دادند

همین اقدام سرآغازی شد برای تجمعاتی که کم کم اکثر نقاط کشور را به تسخیر خود درآورد. تجمعاتی که خیلی زود به اغتشاش تبدیل شد و طبق آمار وزیر کشور در نتیجه آن حدود 5 هزار نفر بازداشت شدند؛ 90 تن از پرسنل نیروی انتظامی مضروب و مجروح شدند و اعتراض ها در 42 شهر به درگیری منجر شد.

پایتخت مخالفان دولت در مظان اتهام
در آن ایام کسی ابایی نداشت از اینکه بگوید زبانه آتش تجمعاتی که یک به یک شهرهای ایران را درگیر خود می ساخت، پیامد اقداماتی است که در مشهد شکل گرفته بود. جایی که پایتخت مخالفان دولت نام دارد و تریبون هایش تنها یک جهت را بلد است و آن تاختن به دولتمردان است. با این تفاصیل اما وارد نمودن اتهام به مقاماتی که در مشهد حضور دارند کار ساده ای نبود. هرچند در این میان برخی سعی داشتند که مسبب این اقدامات را محمود احمدی نژاد و حلقه نزدیک به او بدانند
 (اینجا) اما خیلی زود نام سید احمد علم الهدی به میان آمد.

در همان روزها بود که خبری مبنی بر تذکر شورای عالی امنیت ملی به امام جمعه مشهد منتشر شد که خیلی زود واکنش او را در پی داشت. علم الهدی در نامه ای خطاب به علی شمخانی، تمامی اتهاماتی که به او در زمینه مدیریت اعتراضات در مشهد نسبت داده شد را شایبه ای بیش ندانست (اینجاو از سوی دیگر هم دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: شایعه منتشر شده در فضای مجازی در مورد جلسه اخیر شورای عالی امنیت ملی و تذکر به یکی از شخصیت‌های کشور صحت ندارد و لازم است رسانه‌های گروهی با حفظ هشیاری از انتشار شایعات اختلاف‌برانگیز خودداری کنند.(اینجا)

در این میان اگرچه اکثر دولتمردان و علی الخصوص شخص رییس جمهور و معاون اول وی، اسمی از شهر مشهد نمی آورند اما با این حال اغتشاشات دی ماه گذشته را سازماندهی شده از سوی برخی مخالفان خود می دانستند. مخالفانی که همه به خوبی می دانند مقر سرشناس ترین آنها بویژه دو رقیب انتخاباتی روحانی در شهر مشهد است.

هشدار علم الهدی در روز عید فطر
مساله پیامک هایی که با پیش شماره 0915 در صفحه گوشی نمایندگان مجلس آن هم در زمان رسیدگی به یکی از مهمترین لوایح دولت ظاهر شد، می تواند تحقیقات را در مورد مقر فرماندهی تکمیل کند. تحقیقاتی که البته بخش مهمی از آن در روز عید فطر تکمیل شد

آیت الله علم الهدی در خطبه های این روز، FATF را به عنوان مهمترین موضوع مورد بحث خود انتخاب کرد و خطاب به نمایندگان مجلس گفت: حواستان جمع باشد که در تاریخ اسم‍‌تان دنبال مملکت‌فروشان نیاید و نگویند شما هم با تصویب FATF جزو مملکت‌فروشان بودید. اینجا جمهوری اسلامی است. این مردم خون دادند تا شما به مجلس رفتید. این حکومت با حکومت قاجار و پهلوی فرق دارد(اینجا)
آیا هشدار علم الهدی شبیه همان پیامی نیست که به گوشی نمایندگان ارسال شده است؟
27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 783860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
    162 5
    ای خدا.
    • امیر تبریز اوغلی A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
      توهم توطئه بر علیهه دولت شکست خورد ه
    • بی نام A1 ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
      96 8
      بر افراطی گری و تنگ نظری لعن...
    • بی نام A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
      علم الهدی انتقام انتخابات را از مردم میگیره چون خودش و طرفدارانش صد در صد رئیسی را پیروز انتخابات میدونستن .
    • بی نام A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
      0 0
      مردم دیگر گول بازی اصلاحات را نمیخورند
  • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
    عجیب نیست وقتی بی محابا و بدون هیچ گونه هزینه ی توپخانه خود را به سمت دولت گرفته و شلیک کرده و هزینه های سنگینی هم بر کشور تحمل می کنند جالبه این که در این هزینه افرینی برای کشور چک سفید هم دارند.
  • بی نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
    من به عنوان یک مشهدی مطمئن هستم این کار با هدایت نمایندگان مشهد و خودسرهای مشهدی که البته تعدادشون اندک ولی قدرت زیادی دارند انجام شده. تا چند وقت دیگه مشهد دیگه برای مردم عادی قابل زندگی نخواهد بود
    • بی نام EU ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
      53 7
      مشتی تو انتخابات باید جلوشونو بگیرید
  • بدون نام ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
    220 6
    نظر جناب علم الهدي در مورد بازي ديشب و برد ايران وشادي مردم اعلام نشده است
    • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
      82 5
      ناراحته چون یه تیم عربی باخته نیاز نیست بگن
    • بی نام A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
      65 4
      اشکنه بخورین
    • بی نام A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
      0 0
      نظر ایشون کوچکترین اهمیتی نداره.
  • علی A1 ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
    نویسنده ظاهرا دچار الزایمر شده. حوادثی مانند غائله مثلا درویشا، تخریب بانکها و اماکن و پایکوبی روز عاشورا و ....توی تهران رخ داده. ضمنا اینکه پیش شماره مال مشهد باشه دلیل بر این نمیشه علم الهدی مقصره.این یعنی همه ۹۱۲ ها تو تهرانن و همشونم مال روحانیه لابد. یخورده واسه مخاطبت فهم قائل بشی بد نیس.
    • بی نام IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
      0 0
      پایکوبی برو بابا
  • بی نام A1 ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
    122 3
    کاش مسئولین قضایی کشور «اقدام علیه امنیت ملی»رو برا مردم معنی میکردن ٬ برخی افراد که اقداماتشون همیشه امنیت کشور رو به معنای واقعی به خطر می اندازه تا کی در حاشیه امن قرار دارن ؟٬
  • بی نام A1 ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
    135 2
    این شخص شدیدا مورد حمایت است و متاسفانه کسی جرات ندارد با ایشان برخورد کند ایالات خود مختار مشهد . در سایه مسایل ینی و مذهبی و حرم محترم امام رضا در امان هستند .
  • بی نام IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
    86 2
    این سوزن نخ شدنی نیست. ته ندارد، همه ما را سر کار گذاشته اند ...
  • .،ناشناس A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
    110 3
    کسی که ثابت شده برای حفظ موقعیت و منافع خود چه قبل از انقلاب و چه حالا هر کاری میکند
  • هادی A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
    104 0
    اینا ازاینکه همه چی روشن بشه دیگه نتونن پولشویی کنن یاسرمایه مملکت غارت کنن میترسن وگرنه اینا به فکر ایران وایرانی نیست
  • یک روحانی RO ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
    126 4
    با این که دل خوشی از دولت دکتر روحانی ندارم ولی انصافا آقایان علم الهدی و رئیسی دیگر شورش را در آورده اند. مملکت یک رهبر و یک قانون و یک دولت دارد. یعنی چه در مشهد، خود مختاری برپا کرده اند و علیه دولت منتخب ملت، فضا سازی می کنند؟؟
  • محمد A1 ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
    117 2
    تنها راه حل رفراندوم
  • بی نام A1 ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
    116 4
    آقایان باید بترسند از روزی که دادگاه امیرعباس هویدا برپا بشه
  • بی نام US ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
    مظلوم نمایی جدید دولت
  • بی نام US ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
    4 100
    پس از قبل برا تصویب این لایحه دولت و مجلس هماهنگ شدن ؟؟ چه جالب
  • بی نام RO ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
    92 2
    نمیدونم چرا اینها یا هر طیف و فکر سسیاسی برای اثبات حرفشون ،موجه کردن اقدامشون از شهدا مایه میذاررن
  • بی نام A1 ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
    41 5
    اگر یک تعدادی هم کفن به پوشند و برای جلوی گیری از هزینه بیت المال مردم بدبخت ایران جهت خلق لبنان و فلسطین و سوریه و عراق و یمن و ... جلوی مجلس تجمع کنند با این افراد چه برخوردی میشود .
  • بی نام IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    0 0
    متاسفانه اصلاح طلبان و اعتدالیون بدون منطق و از روی احساسات از ضعیفترین دولت تاریخ ایران دفاع می کنند و حوصله شنیدن نقد مخالف را ندارند و ادعای آزادی بیان و دموکراسی آنها گوش فلک را کر کرده است
  • ارس مغان A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    0 0
    شما دولتی ها ۵سال است دست از احمدی نژاد بر نمیدارین همه مشکلات و گره کار خودتان را گردن ایشان میندازید برین به فکر مشکلات مردم باشین مردم خوب کشور عزیزمان همیشه پشتیبان شما بوده وخواهد بود