برگزاری کنگره بین المللی جراحان مغز و اعصاب و ستون فقرات ایران برای نخستین بار در دانشگاه علوم پزشکی

اولین روز کنگره بین المللی میان دوره ای جراحان مغز و اعصاب و ستون فقرات ایران با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی بابل و انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران به مدت سه روز مورخ 11 لغایت 13مهر ماه در بیمارستان آیت الله روحانی بابل در حال برگزاری می باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از بابل، ین کنگره با حضور مقامات استانی و شهرستانی، اساتید بین المللی و اعضای هیات علمی دانشگا ههای علوم پزشکی کشور برگزار شد و هدف از برگزاری آن بهره مندی از تجارب اندیشمندان جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات در سطح ملی و بین المللی و معرفی رویکردهای جدید تشخیصی و درمانی در حیطه های مختلف مغز و اعصاب می باشد.

قابل ذکر است: ااز محورهای اصلی این کنگره تومور، تروما، ستون فقرات، عروق مغزی، اعصاب محیطی و فانکشنال نوروسرجری است.

در کنگره بین المللی میان دوره ای مغز و اعصاب و ستون فقرات که از امروز تا جمعه در بیمارستان آیت ا... روحانی بابل برگزار می شود 100 مقاله از 150 جراح مغز و اعصاب داخلی و خارجی به صورت سخنرانی و پوستر ارائه می گردد.

کنگره بین المللی جراحان مغز و اعصاب گامی موثر در جهت پیشرفت علمی استان مازندران

مهندس محمد اسلامی استاندار مازندران در کنگره بین المللی جراحان مغز در بابل گفت: وضعیت بهداشت و درمان در استان به دلیل شرایط محیطی و سبک زندگی پرمخاطره است.

مهندس اسلامی ضمن تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان این کنگره دکتر کتابچی، دکتر جلالی و کسانی که با اهتمام ویژه این برنامه را دنبال کردند اظهار داشت: دکترکتابچی با شور و نشاط و تلاش فراوان پیگیر برگزاری این کنگره بودند و اظهار امیدواری کرد که این همایش بتواند گام موثری در جهت پیشرفت و تعالی علمی استان مازندران باشد.

استاندار مازندران در کنگره بین‌المللی و میان دوره‌ای جراحان مغز و اعصاب و ستون فقرات ایران که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی بابل از صبح امروز در بیمارستان آیت‌الله روحانی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: مهم‌ترین جلوه توسعه یافتگی یک جامعه کارآمدی و اثر بخشی امور در جامعه است، زمانی کمییت و حجم نقش مهمی داشته ولی در حال حاضر استفاده بهینه از فرصت‌ها و منابع، در مسیر تمدن سازی در نظام جمهوری از اهمیت برخوردار بوده که برای دست یابی به این مهم هزینه فراوان دادیم و باید همچنان هزینه کنیم.

وی افزود: پیشرفت و تمدن سازی با پرچمی که ارزش بالا نگه داشتن طراز ارزش‌ها را دارد و برگرفته از مکتب الهی است چون سلطه‌پذیر نیست لذا هزینه اش بالاتر و مسیرش برای پیشرفت مسیر همواری نیست لذا به شیوه‌های مختلف به ما آموختند که ما برای رسیدن به طراز برتر و وارد شدن برای راس هرم توسعه یافتگی همواره با مزاحمت‌های متعدد، ساده و پیچیده مواجه بودیم.

استاندار مازندران به عدم پذیرش مقالات پژوهشی و تحقیقاتی و همچنین مقالات ایران در ISI به سبب ملاحضات سیاسی از سوی بدخواهان نظام برای جلوگیری از پیشرفت ایران اشاره و تصریح کرد: در چنین شرایطی باید با اهتمام قوی‌تر با پشتگار و خستگی ناپذیرتر به سمت پیشرفت و توسعه قدم برداریم.

مهندس اسلامی خاطرنشان کرد: برای اینکه مسیر پیشرفت را هموار کنیم باید همه در مسیر سیاست گذاری، سیاست پابرجاتری داشته تا ظرفیت‌ها را موثر و خلاق در مسیر رشد و بالندگی قرار دهیم باید بتوانیم در سمت دیگر به قابلیت عملکردها بپردازیم زیرا سیاست و قابلیت دوبال پیشرفت هستند.

این مسؤل با اشاره به اینکه در حوزه سیاست و قابلیت‌ها هدایت و رهبری نقش تعیین کننده دارد، یادآور شد: وجود عناصر فرهیخته بالای سر ظرفیت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا سیاست‌ها و قابلیت عملکرد به صورت شکوفا در مسیربالندگی قرار گیرد و در هدفگذاری برای متعالی سازی سازمان به سمت طراز بالاتر نقش ایفا کند.

وی ادامه داد: رشد و بالندگی در مکتب اسلامی همزمان با رشد و سعادت سرمایه انسانی به صورت متوازن از جمله اصول مهم برای کشور ما است که ما را در زمره کشورهای توسعه یافته قرار می‌دهد.

استاندار مازندران افزود: برای رشد و توسعه علمی نیاز است که بتوانیم منابع و ظرفیت پژوهشی و اجرایی خود را در خدمت بهبود قرار دهیم.

وی با اشاره به سه موضوع مهم مورد توجه در مازندران خاطرنشان کرد: وضعیت بهداشت و درمان مازندران متاثر از شرایط محیطی و سبک زندگی، وضعیت پرمخاطره دارد و با آمار زیاد بیماری قلبی، سکته مغزی، فشار خون در مازندران مواجه هستیم که باید اصلاح شود.

استاندار مازندران گفت: باید حفظ توریست در مازندران داشته باشیم و از شاخه پزشکی استفاده کنیم که یکی از این راه‌ها جذب و پذیرش دانشجویان مغز و اعصاب است.

حضور 150جراح داخلی و بین المللی در کنگره مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل

دکتر جلالی رئیس دانشگاه از حضور 150 جراح مغز و اعصاب داخلی و بین المللی در کنگره بین المللی میان دوره ای در کنگره بین المللی مغز و اعصاب ایران خبر داد.

دکتر جلالی گفت: دانشگاه علوم پزشکی بابل بعنوان قدیمی ترین دانشگاه علوم پزشکی شمال کشور همواره از کنگره های بین المللی و کشوری استقبال و حمایت کرده و این چندمین کنگره بین المللی است که دریک رشته تخصصی و فوق تخصصی برگزار می گردد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه بیمارستان آیت الله روحانی بابل بزرگترین و مجهزترین بیمارستان شمال کشور با حدود 540 تخت، افتخار میزنانی این کنگره بزرگ را به عهده دارد، افزود: 150 جراح مغز و اعصاب داخلی و بین المللی در این کنگره به مدت سه روز نتیجه بررسی ها، مطالعات، تحقیقات و تجربیاتشان را به مرحله اجرا و مشاوره خواهند گذاشت.

وی با ذکر این نکته که بیش از 100 مقاله علمی و پژوهشی در این کنگره مورد بررسی خواهد گرفت، گفت : تحقیق و تولید مقو له ای است که در کل دنیا به ویژه در ایران از اهمیت خاصی برخوردار است و همواره سازمانهای بین المللی کشورهای مختلف را بر اساس تولید علم پایش می کنند.

دکتر جلالی با اشاره به اینکه سه عامل مهم مرگ و میر بیماران در دنیا: بیماری قلبی عروقی، سرطانها و تصادفها هستند، گفت: رشته جراحی مغز و اعصاب در دو فیلد تشخیص و درمان سرطانها و همچنین تصادفات نقش اساسی را برعهده دارند که با بها ارتقاء آن می‌توان اتفاقات خوبی را در جامعه رقم زد و به همین جهت آموزش، پژوهش و پیشرفت علم در جراحی مغز و اعصاب می تواند آمار مرگ و میر را به صورت قابل توجهی کاهش دهد.

این مسئول گفت: ایران یک صدم جمعیت جهان را دارد، ولی در مقوله تولید علم 8/1 درصد تولید علم در دنیا را دارا می‌باشد و توانسته است رتبه ۱۵ در تولید علم و در رشد علمی رتبه پنجم در دنیا را کسب نماید.

وی با اشاره به اینکه شروع راه اندازی رشته جراحی مغز و اعصاب در ایران سال 1330 بوده است، گفت : قبل از انقلاب 40 جراح در ایران وجود داشت و اکنون بیش از 800 جراح مغز و اعصاب در کشور مشغول فعالیت هستند و این یک افتخار برای جمهوری اسلامی محسوب می گردد.

دکتر جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل اضافه کرد: استاندارد جهانی به ازای هر 250 هزار نفر یک جراح مغز و اعصاب می باشد ولی در کشورعزیزمان ایران این نسبت به ازای هر صد هزار نفر یک جراح مغز و اعصاب می باشد.

وی نسبت جراحان مغز و اعصاب در مازندران را یک جراح به ازای90 هزار نفر اعلام کرد و افزود: در حال حاضر 34 جراح مغز و اعصاب در مازندران فعالیت می کنند که از این بین 6 جراح مغز و اعصاب در شهرستان بابل حضور دارند و مشغول ارائه خدمت به مردم عزیز می باشند که بزودی سه جراح مغز و اعصاب به بابل اضافه خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: در ایام تعطیلات، استان مازندران میزبان سیر عظیمی از مسافران می باشد که به همین جهت جمعیت استان و همچنین آمار تصادفات بصورت قابل توجهی افزایش می یابد که برای این موضوع نیازمند آن هستیم تعداد جراحان استان را افزایش دهیم .

وی ادامه داد: انجمن جراحی مغز و اعصاب ایران از فعال ترین انجمن های علمی کشور می باشد که منشاء خدمات قابل توجهی به عموم جامعه شده است

دکتر جلالی بیان داشت: دکتر سید ابراهیم کتابچی از افتخارات شهرستان بابل و استان مازندران می باشندکه توانسته اند در جنگ تحمیلی خدمات پزشکی شایانی به رزمندگان اسلام ارائه نمایند و همچنین این مرد علم و اخلاق تاکنون توانسته 70 جراح مغز و اعصاب تربیت کند. این افتخار را داشتند که به تعداد سالهای عمرشان جراح مغز و اعصاب تربیت و تحویل جامعه بدهند

وی ادامه داد: با افتخار عرض می کنم دکتر کتابچی استاد تمام و رئیس هیأت مدیره انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران بعنوان عضو هیأت علمی و مدیر گروه افتخاری جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل می باشند.

 

راه اندازی رشته تخصصی جراحی مغز و اعصاب در دانشگاه علوم پزشکی بابل

دکتر کتابچی گفت: کنگره بین المللی جراحان مغز و اعصاب برای نخستین بار است که در این دانشگاه برگزار می شود که می تواند در ارتقاء سطح علمی این شهر و استان بسیار مفید واقع شود.

وی با اشاره به اینکه به دبیر خانه این کنگره بیش از ۱۰۰ مقاله جدید در حوزه های نوین علوم مغز و اعصاب ارسال شده است، بیان داشت: در این کنگره محققین برجسته ایران و جهان شرکت نمودند و پدیده های نوین جراحی مغز و اعصاب جهان در رشته های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بابل با ذکر این نکته که این کنگره در سطح علمی بسیار بالایی برگزار شده است بیان داشت: جدیدترین و بروزترین مطالعات حوزه جراحی مغز و اعصاب دنیا از جمله روش های جدید جراحی دیسک، جراحی مغز، روش های باز کردن مغز، جراحی عروق مغز، جراحی تومورهای مغز، جراحی قاعده مغز، جراحی اعصاب کودکان، ضربه های سر، ضایعات اعصاب محیطی و جراحی ستون فقرات مورد بین دانشمندان ایرانی و بین المللی قرار تبادل نظر می شود.

وی نوید راه اندازی رشته تخصصی جراحی مغز و اعصاب را به همشهریان عزیز داد و اذعان داشت: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بابل توانسته ایم این رشته را برای سال تحصیلی آینده در این دانشگاه راه اندازی نماییم که بخش بیماران غیر اورژانس، ضایعات مادرزادی، تومور مغز و آنوریسم مغزی در بیمارستان آیت ا.. روحانی و بخش تروما شامل تصادف، سقوط، تصادف با ماشین و غرق شدن در دریا و ... در بیمارستان شهید بهشتی آموزش داده خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران همچنین از مسئولین شهرستان بابل که در برگزاری این کنگره همراهی کردند تشکر کرد و گفت: دکتر جلالی ریاست، دکتر قدیمی معاونت تحقیقات و فناوری و دکتر امری معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بابل از پیشنهاد برگزاری کنگره استقبال خوبی انجام دادند و تمامی هماهنگی ها و همکاری های لازم را انجام دادند.

استاندار

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 809613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =