۰ نفر
۶ تیر ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۵
۹ گام بعدی با مردم

«کسانی که‌ ارز و سکه درخانه دارند برای‌ تولید تزریق‌ کنند» نقطه طلایی اظهارات محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی در نشست خبری روز گذشته با خبرنگاران را باید این جمله دانست. وی که از التهاب بازار سکه و ارز داد سخن سر می‌داد از ورود بیش از ۷ میلیون قطعه سکه به بازار خبر داد و در نهایت گفت: حمایت ملی باید باشد تا دولت موفق شود.

این‌که هیچ دولتی بدون پشتوانه ملی نمی تواند موفق شود حرف درستی است و در صورتی که منافع فردی هم جایگزین منافع ملی شود، در این صورت هیچ موفقیتی را برای هیچ دولت و ملتی نمی توان متصور بود.

اما خاطرم هست سال ۹۰ جناب نوبخت در کلاس درس دانشگاه در مذمت دولت وقت از فرصت‌سوزی‌های مکرر دولت انتقاد کرده و به درستی کاهش سرمایه اجتماعی را محصول عملکرد دولت احمدی‌نژاد عنوان می‌کرد.

باز هم از ایشان و سایر اساتیدی که این روزها در دولت محترم حضور دارند آموختیم که جلب اعتماد عمومی نیازمند تحقق مولفه‌های حکمرانی خوب است. حکمرانی خوب هم تنها از رهگذر شفافیت می‌گذرد و این‌گونه نیست که سرمایه اجتماعی بدون در نظر گرفتن این مولفه‌ها افزایش یابد.

اتفاقی که این روزها در جامعه و در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و حتی فرهنگی می‌افتد به اذعان بسیاری از اساتید علوم اجتماعی نتیجه کاهش این سرمایه اجتماعی است. باید بپذیریم که این سرمایه که در حقیقت مایه قوام و دوام هر نظام و جامعه‌ای است این سال‌ها به دلایل متعددی دستخوش تغییرات حیرت‌آوری شده و در سطوح مختلف خرد و کلان رو به کاهش نهاده است.

این‌که چه عوامل داخلی و خارجی و چه دست‌های پیدا و پنهانی شرایط این روزهای سرمایه اجتماعی ما را ایجاد کرده است موضوعی است که مقال و مجال دیگری را می‌طلبد اما این‌که سخنگوی محترم دولت درخواستی را از عموم مردم مطرح می‌کند که ناظر به نهایت مشارکت و اعتماد عمومی است جای تعجب دارد که آیا ایشان از وضع جامعه بی‌خبر است؟ آیا نمی‌داند که همان سرمایه اجتماعی که در دوران ریاست محمود احمدی‌نژاد به گسست اجتماعی و فاصله دولت و ملت انجامید و در روزها و ماه‌های پس از ۹۲ رو به بهبودی و اعتلا نهاد، این روزها دوباره مسیر سقوط و سراشیبی را می ‌یماید؟

جناب سخنگو اگر از وضع این روزهای جامعه بی‌خبر است که ایشان را نه به قدم زدن در کوچه و بازار که حداقل به خواندن کامنت‌های مربوط به اظهارات ایشان در خبرآنلاین توصیه می‌کنیم که نماد و نمود بخشی از خواست جامعه است و اگر هم که می‌دانند و از اوضاع مطلع‌اند که به نظر می‌رسد تنها علت بیان این سخنان می‌تواند انداختن توپ در زمین مردم سرگردان باشد.

فهم شرایط این روزهای جامعه چندان مشکل نیست؛ مردم نسبت به سیاست‌های اعلامی و ابلاغی دستگاه‌های مختلف بی‌اعتمادند و نسبت به آن ها هم گله بسیار دارند و شکاف دولت و ملت روز به روز بیشتر می‌شود و در این شرایط نمی‌توان انتظار داشت ملت برای اهدای طلا و ارز یا آوردن آن به حوزه تولید صف ببندند که برخلاف برخی دوران‌های طلایی ایثار ملت و دولت، نبض بازار این روزها در سود بیشتر می‌زند.

اما این درخواست جناب سخنگو یک پیش‌نیازی دارد که همان اقدام سریع همه قوا در جهت افزایش اعتماد عمومی و بازگرداندن سرمایه اجتماعی است. گام اولیه برای فراهم کردن این پیش‌نیاز هم به‌راحتی قابل برداشتن است، این‌که مسئولان در رده‌های مختلف و در نهادها و دستگاه‌های مختلف نگاهی به زندگی خود و خانواده‌شان بیندازند. اگر این حوزه را اصلاح کنند ۹ قدم بعدی را مردم برمی‌دارند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 786341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =