از فلسفه نام‌گذاری جشن حافظ تا اهدای جایزه کیارستمی

امید معلم دبیر جشن حافظ در نشست خبری این جشن زمان برگزاری مراسم امسال را ۲۲ مرداد ماه اعلام کرد و درباره فلسفه نامگذاری حافظ بر روی این مراسم توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری  هجدهمین جشن سینمایی حافظ صبح امروز یکشنبه ۳۱ تیرماه با حضور امید معلم دبیر هجدهمین جشن حافظ و مدیرمسئول ماهنامه دنیای تصویر برگزار شد.

امید معلم در ابتدای این نشست گفت: «امسال هجدهمین جشن سینمایی و تلویزیونی در ۲۲ مرداد برگزار می‌شود. یکی از نکات مهم که سال گذشته نیز اعلام شد، این است که چرا نام این جشن حافظ است. این موضوع استفاده از اسامی بزرگان و نامداران در تمام کشورهای جهان وجود دارد، مانند جایزه سزار، سزار یک مجسمه ساز فرانسوی است که نقش مهمی در فرهنگ فرانسه داشته است و به این تاثیر گذاری، نام یکی جوایز سینمایی فرانسه سزار است.»

او ادامه داد: «دلیل  که این اسم را ما انتخاب کردیم، این است که حافظ، شخص بزرگی در ادبیات فارسی است و تاثیرش فقط در حوزه شعر نبوده است. حافظ نگاه بسیار تصویری دارد و جامعه را در برمی‌گیرد.»

فرزند مرحوم علی معلم بیان کرد: «امسال مانند روال هر ساله فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی که از نوروز ۹۶ تا نوروز ۹۷ بررسی می شود و برگزیدگان انتخاب می شود. ما امسال در جشن حافظ در دو جایزه مهم تغییر ایجاد کردیم. اول جایزه عباس کیارستمی است. شورای سیاستگذاری جشن حافظ به این نتیجه رسید که امسال چند نامزد برای این جایزه اعلام کند و جایزه به بهترین فیلمساز اول اهدا شود. دوم اینکه ما هر سال جایزه بهترین چهره تلویزیونی سال را اهدا می کردیم، امسال می خواهیم از مردم نظر بخواهیم و این مردم باشند که چهره برگزیده را انتخاب می‌کنند. این جایزه منحصر به چهره‌های صداوسیما نخواهد بود، بلکه تمام برنامه های اینترنتی نیز مورد بررسی قرار می گیرد.»

دبیر هجدهمین جشن سینمایی و تلویزیونی حافظ خاطر نشان کرد: «به نظرم باید تفاوت جشن و جشنواره را باید بین عموم جا بیندازیم. در جشنواره‌ها آثار کمتر از لحاظ فنی مورد بررسی قرار می‌گیرند، ولی در جشن، تمرکز بیشتری بر رشته‌های فنی می‌شود، چون زمان بیشتری برای این بررسی دارند. ضمن آنکه در جشن، بر سبک و سلیقه‌ی مردم نیز توجه می‌شود و موفقیت در اکران در انتخاب تاثیر دارد‌. این‌ها تعریف های جداگانه‌ای دارند. در همه جای جهان طبیعی است که یک رویداد فرهنگی بعد از برگزاری دست آویز انتقاداتی شود. ما نگاهی به سینما و تلویزیون داریم و این نگاه، نگاه علی معلم است و در سراسر جشن حافظ جاری و ساری است. جشن حافظ را نباید به هیچ عنوان با جشنواره ای مثل فیلم فجر مقایسه شود. به نظرم ایرادی ندارد که انتقاداتی وارد شود؛ اما این انتقادات نباید از دایره عدالت خارج شود.»

معلم گفت: «درباره هیئت داوران باید گفت که این هیئت داوران همه میان از نویسندگان مجله دنیای تصویر انتخاب می‌شوند؛ اما افراد بعضاً هر سال تغییراتی دارند. درباره مجری مراسم، به زودی از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود. یکی از  دلایلی که جشن حافظ در بین هنرمندان جایگاه خود را پیدا کرده است این است که جشن حافظ یک جشن فرا جناحی است و به هیچ عنوان حسادت و سیاست در آن دخیل نیست.»

امید معلم در نشست خبری جشن حافظ

او افزود: «جشن حافظ یک رویداد خصوصی است به هیچ عنوان هزینه های سنگینی ندارد. با توجه به تمامی سختی ها، ما امسال نیز تصمیم گرفتیم جشن را برگزار کنیم. در حال حاضر مکان و محل برگزاری جشن نیز مشخص شده است. معلم ادامه داد: در جامعه ما امید از دست رفته است و رویدادهای فرهنگی نقش مهمی در دستیابی دوباره‌ی جامعه ما به نگاه مثبت و این امید دارد. من از برگزاری جشنواره‌های مختلف سینمایی استقبال می‌کنم. امیدوارم که این جشن باعث شود که حداقل عرصه فرهنگی کمی شاد شوند. سعی ما بر عملی کردن کارهایی است که قصد آن را داریم. امسال جایزه یک عمر فعالیت نوشتاری به آقای هیوا مسیح اهدا خواهد شد.»

دبیر هجدهمین جشن حافظ بیان کرد: «مدتها بود که ما به فکر این بودیم که انتخاب برخی از جایزه های حافظ را به آرای مردمی بگذاریم. به نظرم خیلی اتفاق خوبی است که مردم خود هنرمندان محبوشان را انتخاب کنند. با توجه به این که چهره هایی که به رای گیری عمومی گذاشته می شوند همه از محبوبیت بالایی میان مردم برخودار هستند، رقابت جذابی ایجاد خواهد شد. امسال بلیت فروشی ما بسیار محدود خواهد بود. همچنین ۱۰ کارت دعوت برای حضور در جشن حافظ نیز در قرعه کشی ها قرار خواهد گرفت. نشان علی معلم بخاطر اینکه کمی تغییرات داشته است، کمی دیرتر اعلام می شود.»

241244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =