هنرمندان ایرانی درب های آستان حضرت مسلم بن عقیل(ع) را ساخته‌اند که به‌زودی به شهر کوفه ارسال خواهد شد؛ یک روی این درها با نقره و روی دیگر با خاتم‌کاری منقش شده که این چنین درب هایی در عتبات عالیات برای نخستین بار ساخته شده است.

دربهای آستان حضرت مسلم بن عقیل(ع) که به تازگی در کارگاه بازسازی عتبات عالیات آبادان ساخته شده به‌زودی به شهر کوفه و بارگاه ایشان منتقل می‌شود.

عرض درب های ساخته شده آستان مقدس حضرت مسلم(ع) 3 متر و 12 سانتی‌متر و ارتفاع آن 5 متر و 25 سانتی‌متر تعبیه شده است.

درب های آستان حضرت مسلم(ع) به صورت دو رو هستند به‌طوری که یک روی درب ها کاملاً با نقره، نقش و نگار داده شده و بر روى دیگر درب های ساخته شده، نقش‌های خاتم‌کاری قرار گرفته است.

درب های ساخته شده بر رواق بانوان که به صحن مطهر گشوده مى‌شود، قرار داده خواهد شد.
این سبک از ساخت درب ، که یک سوی آن نقره و سوی دیگر خاتم‌کاری شده است برای نخستین بار در عتبات عالیات به‌کار برده می‌شود.

هزینه ساخت این درب ها از سوى آستان حضرت مسلم(ع) و مردم نیکوکار آبادان ، تامین گردیده است.
درب های این چنینی با این هنر و کیفیت، برای نخستین بار در اعتاب مقدسه ساخته می‌شود.
در گذشته یک روی درب های اعتاب مقدسه را با طلا یا نقره و روی دیگر را با چوب یا تخته ساده‌ای تزیین می‌کردند اما نقش و نگار در ساخته شده با همه درب های قبلی متفاوت است.

این درب در ضلع شرقی مرقد مطهر حضرت مسلم(ع) که رواقی زیبا ساخته شده و حدود دو سال قبل مراسم افتتاح آن انجام گرفته است؛قرار داده می شود.
این درب ،رو به صحن باز و بسته می‌شود ،بنابراین باید منظره یک سوی آن نقره و روی دیگر در با خاتم‌کاری تزیین شود تا زیبایی خاصی را جلوه‌گر باشد.

هنرمندان ،این درب ها را با ظرافت و زیبایی خاصی ساخته‌اند و قرار بر این است تا در اولین فرصت کار نصب و بهره‌برداری انجام گیرد.
درهای اصلی بارگاه حضرت مسلم(ع) از روکش طلا است و درهای جدیدی که برای رواق شرقی تدارک دیده شده نیز از زیبایی منحصر به فردی برخوردار است.

گفتنی است، حضرت مسلم بن عقیل بن ابی طالب علیهما السلام ، اولین شهید از یاران امام حسین(ع) و پسر عموی آن حضرت است که در کوفه به شهادت رسید. مسلم ع ، قبل از حرکت امام حسین(ع) به سوی کوفه، به نمایندگی از وی به کوفه رفت تا اوضاع و شرایط آنجا را مشاهده و به امام گزارش کند که اگر کوفیان در دعوت خویش مصرّ و صادق‌اند، امام به کوفه برود.

وی در گزارشی که 27 شب قبل از شهادتش به امام نوشت، از آمادگی کوفیان خبر داد. با نصب عبید الله بن زیاد به حکومت کوفه و ترس و هراس کوفیان از او، آنان به ناگاه از اطراف مسلم پراکنده شدند و سرانجام وی در روز عرفه (سال 60ق) به شهادت رسید.

اما بارگاه و حرم شریف حضرت مسلم (علیه السلام)، در قسمت شرقی مسجد کوفه واقع شده است؛بر بالاو سقف ضریح‌، گنبدی قرار دارد که سطح بیرونی آن باخشت طلا مزین شده است ، که تنها گنبدی است که بر روی خشتهای طلای آن ، یک لایه از شیشه فایبر گلتس ، سه سانتی ، پوشانیده شده است که این ابداع ، خود علاوه بر حفاظت از خشت های طلای گنبد ، همواره از درخشندگی خاصی ، برخوردار است.
حرم حضرت مسلم(علیه السلام) چندین بار مرمت و بازسازی و توسعه پیدا کرده است.
در گوشه شمالی صحن مطهر حضرت مسلم ع ، مزار هانی بن عروه ، یار وفادار سالار شهیدان وسفیرش ، حضرت مسلم بن عقیل ع قرار دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 761007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
    1 0
    لطفا منابع مالی این هنرمندان رو هم بفرمایید از کجا اومده